Hledáte další možnosti, jak oslovit své potenciální zákazníky a přitáhnout jejich pozornost k vaší značce? Co byste řekli na to, přizvat do hry virtuální realitu? Nechte se inspirovat několika netradičními příklady, jak tuto technologii zapojit do hry.
Když se ještě před nedávnem vyslovilo sousloví „virtuální realita“ (VR), většina z nás si představila zábavní průmysl a s ním spojené sledování videí a her. Poslední statistická data však ukazují, že trend se změnil. Aktuálně má podle 2016 Virtual Reality Consumer Report 74 procent spotřebitelů zájem o využití VR v oblasti cestování, které zásadně předbíhá tolik populární video (67 %) a hry (61 %). Finanční prognózy hovoří o tom, že do roku 2020 by v oblasti cestování mělo být do technologií VR a 360° videí proinvestováno přibližně 70 mld. USD. Rok 2016, který byl považován za rok VR, nese na investicích něco okolo 7mld. USD. Tak hovoří čísla, ale jak VR prakticky využít?
Výhody VR
Zahrnutí VR do marketingové strategie může přinést jednu velkou výhodu v podobě zvýšení znalosti značky. Rychlý vývoj VR podporuje zájem na straně uživatelů a jejich zvědavost a touha vyzkoušet něco nového nabízí možnost přímého propojení se značkou. Jak dosáhnout co nejvyššího efektu? Pomocí zážitku, který je u VR víceméně samozřejmostí.
Je jasné, že fotogalerie, videa a brožurky hrají v marketingové komunikaci důležitou úlohu, ale jaké by to bylo projít se historickým centrem města, podívat se na nejznámější památky a místo si „osahat“? Nebo se rovnou podívat do hotelu, kde plánujeme strávit svůj pobyt? Za pomoci VR je to velmi snadné.
Graf – Obliba využití VR mezi spotřebiteli

Zdroj: Virtual Reality Consumer Report, zpracování vlastní
VR je i výborným nástrojem pro ukázku nebo realizaci nápadů a myšlenek, které se ještě nestaly skutečností. Připravujete ve svém regionu novou atrakci, pak VR je příležitost, jak ji představit a ukázat budoucím návštěvníkům. Svět fantazie v případě využití VR dostává jasnou zelenou, protože brány tvoření jsou zcela otevřené. Kde se inspirovat? Pojďte se podívat.
VR na startu dovolené
Na začátku dovolené musíme vybrat cílové místo, zajistit si let a ubytování. A tak první ukázkou je společnost Navitaire, která patří do sítě Amadeus. Navitaire jako první testovala a představila možnosti vyhledávání a objednání v prostředí VR. Uživatelé si za pomoci VR brýlí a speciálních rukavic vybrali na virtuální zeměkouli cílovou destinaci. Po prvním kroku si mohli vyhledat lety, pronajmout auta a přímo vše zarezervovat a samozřejmě zaplatit platební kartou. Celý tento postup aktuálně čeká na patentování. Pokud byste se chtěli podívat na to, jak celý proces od výběru destinace až po zaplacení probíhal, pak si nenechte ujít video na http://bit.ly/VR-booking/.
Obr. 1 – Objednání dovolené ve VR

VR ve službách cestovní kanceláře
To byl rezervační systém, ale co když máme cestovní kancelář? I tady se v případě VR nabízí široké spektrum využití. Od pomyslné ochutnávky vybrané destinace k výběru ubytování a hlavně aktivit, které by každý klient chtěl v daném místě vyzkoušet. Zajímavým příkladem je cestovní kancelář Matoke Tours z daleké Ugandy, která investovala přibližně 600 000 Kč do vývoje aplikace s názvem „Virtual Gorilla“. Majitel cestovní kanceláře Wim Kok vidí ve využití VR jedinečnou příležitost, jak zákazníkům dát „na vlastní kůži“ zažít všechny intenzivní emoce spojené s výlety ke gorilám. Po stažení aplikace si díky telefonu umístěnému do carboardu můžete dopřát zážitek s gorilami (aplikace je ke stažení na http://www.matoketours.nl/virtualgorilla/).
Dalším příkladem je cestovní kancelář Expedia, která své zákazníky zve k otestování ubytování. Na webových stránkách Expedia.com, Hotels.com a Trivago v letošním roce spustila VR Booking Technology, díky které si hosté mohli prohlédnout okolí a prostředí hotelu. Snadno se prošli jeho okolím, otevřeli dveře do pokoje, podívali se z balkonu a zkontrolovali svůj výhled. Testování probíhalo pouze v několika pobočkách Expedie, kde si zákazníci tento zážitek vyzkoušeli díky HTC Vive headset.
Obr. 2 – Návštěva hotelu – VR Booking Technology

Na křídlech s VR
Destinaci máme, ubytování také. Jak se tam ale dostat? I letecké společnosti doslova dopřávají svým cestujícím VR digitální zážitky. Společnost Qantas ve spolupráci se Samsungem jako první umožnila VR zážitek svým pasažérům první třídy v průběhu celého letu.
Evropské VR testování udělala v roce 2015 letecká společnost Lufthansa, která využila 360° videa a VR pro segment B2B i B2C. Od minulého roku Lufthansa realizuje konference na palubě některých svých letadel a jsou součástí projektu „FlyingLab“. Pilotním tématem bylo využití a přiblížení VR pasažérům na trase Frankfurt – San José. Na video z této VR letecké konference se můžete podívat na http://bit.ly/FlyingLab/.
Posledním leteckým hráčem, kterého uvedu, jsou Etihad Airways. Ty pro „nerozhodnuté“ klienty připravili kampaň „try before you fly“ a plně využili VR. Kampaň s názvem Reimagine startovala 27. května 2017 a hlavní ikonou (kromě značky) byla i Nicole Kidman. Cílem celé 5minutové projekce VR v rámci letu z New Yorku do Abú Zabí, na palubě Airbusu A380, bylo ukázat cestování s Etihad. Od ekonomické třídy až po let v soukromém třípokojovém apartmánu Residence, který je nejluxusnějším na světě v kategorii komerčních letů.
VR – volba hotelu
Abychom měli obraz kompletní, nesmím zapomenout na hotely, kterým VR dává značnou příležitost, jak hosta přesvědčit o vysoké kvalitě služeb, komfortu a pohodlí. Prvními, kdo na scénu VR vstoupil, byl řetězec Marriott se dvěma hotely New York Marriott Marquis a London Marriott Park Lane, které již před několika lety virtuální prohlídky umožnily v rámci kampaně VRoom Service. Chcete-li se podívat, jak kampaň probíhala, pak doporučuji navštívit http://bit.ly/kampan-Marriott/.
Obr. 3 – Ukázka z kampaně Marriott

Dalším je řetězec Best Western Hotels and Resorts (BW), jenž v roce 2016 spustil projekt VR Experince, a všichni hosté si tak mohou prohlédnout více než 2 000 hotelů. BW připravovala projekt ve spolupráci s Google Street View po dobu tří let. Celkem bylo sesbíráno na 1,7 milionu obrázků 2 200 hotelů řetězce v Severní Americe. Virtuální prohlídky doplněné hudbou a příběhem dělají z návštěvy opravdu příjemný zážitek. BW díky tomuto projektu patří mezi první, kdo v takovém rozsahu VR využili. Prohlédněte si některé hotely a užijte si 360° video na http://bit.ly/BestWestern-VR/.
Obr. 4 – 360° video Best Western

Zážitky na cestách
Kam se v průběhu cesty podívat a co si nenechat ujít? Prohlídka města nebo návštěva muzea? Právě muzea i galerie začínají objevovat výhody 360° obsahu, protože je to cesta, jak uvést umění do života a muzejní sbírky ještě více přiblížit návštěvníkům. Minulý měsíc společnost HTC představila Vive Arts, program VR určený pro vytváření interaktivních VR muzejních prohlídek. Zahraniční muzea jako Royal Academy of Arts v Londýně, French National Museum of Natural History v Paříži nebo ruská Ermitáž již VR prohlídky aktivně využívají. Uvidíme, zda se nějaká VR vlaštovka neobjeví i u nás.
Obr. 5 – VR – návštěva muzea

Co bude dál?
Využívání VR se bude dál rozšiřovat a odhaduje se, že se brzy objeví při komunikaci na sociálních sítích. Společnost Facebook v předchozích letech koupila značku Oculus Rift, která se specializuje na vývoj a výrobu VR brýlí. Některé zdroje uvádějí, že vzájemná integrace je nevyhnutelná. Takže si pak můžeme představit uživatele s VR brýlemi, kterým se na Facebooku zobrazuje sponzorovaný příspěvek, jehož prostřednictvím si prohlédneme světové památky, hotel nebo si vyzkoušíme let. Trend VR je velmi lákavý, ale vyvstává otázka, aby pak uživatelé nezačali cestovat pouze v prostředí VR a fyzicky zůstávali doma. Myslíte, že to může nastat?