VÍTKOVICE TOURS 20 let na špici v Chorvatsku

Před dvaceti lety mu nikdo nechtěl věřit, že chce svoje podnikání opřít o prostou a pro někoho naivní filozofii, a to nelhat a platit. Čas mu dal za pravdu. Dnes je zakladatel a dlouholetý generální ředitel cestovní kanceláře VÍTKOVICE TOURS Ing. Zdeněk Honek dokladem toho, že podnikat se dá naplno, úspěšně a navíc čistě. Jeho cestovka je již mnoho let největším českým touroperátorem na Jadranu, jejímž prostřednictvím sem každoročně vyjíždí přes 40 000 zákazníků.

Zdeněk Honek Nedávno jste získali ocenění od agentury ČEKIA a dostali mimořádně vysoký rating AA – Superior. Jste tedy považováni za mimořádně stabilní firmu. Jaká cesta vedla k tomuto ocenění?

Kritérií je hodně. ČEKIA nás ohodnotila i proto, že za celých dvacet let, co fungujeme, jsme nikdy nikomu nedlužili, nikdo nám nedluží, neměli jsme spory, arbitráže, ale taky za dlouhodobý přístup k zákazníkům i obchodním partnerům. To, že nemáme úvěry a dokonce nám ani nikdo nedluží, je dáno velmi propracovaným systémem a jeho pečlivým dodržováním. Všechny tyto skutečnosti zvyšují rating cestovky. Víte, je třeba si velice pečlivě hlídat základní věci, tok informací, tok peněz a kontrolu. Celý komplex řídicího systému je třeba dobře nastavit a systematicky ho udržovat. V tom je pak ta jednoduchost.

Chuť podnikat i názor na to, jak se do toho pustit, se ve vás musely odněkud vzít. Vzpomenete si, jak to vše začalo?

V roce 1989 mi bylo jasné, že dějinný zvrat od socialismu ke kapitalismu bez jakéhokoliv přechodného období bude překotný. Dnešek mi bohužel dává za pravdu. Já tomu říkám období divokého kapitalismu. Do skutečného kapitalismu může totiž společnost vejít, až když pochopí jeho mechanismus – to je až druhá či třetí generace. Ta, která zažila bývalý režim, i kdyby chtěla, to nemůže pochopit a absorbovat úplně a ihned. Na začátku jsem tedy zvolil velice jednoduchou filozofii, která platí od prvního dne založení kanceláře, a to nelhat a platit. Ještě dnes si vzpomínám, jak jsem toto po založení cestovky vysvětloval novinářům v Praze. Ti se mi smáli. Když se mě ptali, proč přicházím s takovou naivitou, vysvětlil jsem jim, že kdybych si měl pamatovat, komu dlužím anebo komu jsem zalhal, zaměstnal bych tím půlku mozku, která by mi pak scházela pro podnikání. Tentýž novinář se mě po letech ptal, jestli ta filozofie stále platí. Nejenže platí, ale dnes tu filozofii musí mít dokonce každý náš pracovník vyvěšenou nad svým stolem tak, aby ji měl na očích. Pokud by se tím nechtěl řídit, tak u nás pro něj není místo. Ta filozofie je neskutečně jednoduchá a ve svém důsledku precizně fungující. Vede totiž k cíli bez velkých kliček a ztrát času.

Co vás vlastně vedlo k tomu, založit cestovní kancelář?

Dávno předtím, než jsem ji založil, jsem v roce 1968 pracoval jako projektant v bývalé Jugoslávii. A v srpnu, když Rusové obsadili Československo, jsme přerušili práci a město Split nám dalo peníze, abychom je rozdělili našim lidem, kteří zůstali na nábřeží ve Splitu bez peněz, bez oblečení, bez jídla i bez kontaktů s domovem. Byly jich tisíce. My jsme je rozváželi po bytech ve Splitu a byli jsme svědky úžasných přijetí v rodinách. Poskytli jim zázemí, dali oblečení a starali se o ně. A to byl pro mě zážitek na celý život. Zůstalo to ve mně. Od roku 1969 jsem začal pracovat jako průvodce Čedoku a Sportturistu a vracel se na Jadran pravidelně. Koncem roku 1991, kdy začala válka v Jugoslávii, jsem okamžitě založil cestovní kancelář s jasným cílem – pomoct Chorvatům.

To bylo v tak těžké době velmi odvážné.

To ano, nikdo mi to nechtěl věřit. Na prvním veletrhu Holiday World v Praze v únoru 1992 jsem měl malý stánek a od všech jsem slyšel, že jsem se zbláznil – vozit lidi do země, kde začala válka. Najednou přišla ke stánku skupina Chorvatů a ptali se mě, jestli nevím, že u nich začala válka. Já jsem jim vylíčil, jak Chorvaté v Dalmácii v šedesátém osmém pomohli Čechům a Slovákům a že to Chorvatům musím vrátit. Tak jsme tam všichni stáli a brečeli jsme jako malé děti. Ukázalo se, že to byli ředitelé hotelů z Istrie, kteří nás ihned pozvali se přesvědčit, že na Istrii se neválčí. Přijeli jsme s velkou skupinou novinářů do Umagu a zrovna tam hrál tenis Stjepan Mesič, bývalý prezident Jugoslávie a budoucí prezident Chorvatska. Dohodli jsme se na tom, že uděláme tiskovou konferenci přímo na tenisovém kurtu. Ta měla u nás obrovský ohlas a informace o klidu a bezpečí na Istrii se dostaly prostřednictvím naší televize a novin k nám. Já jsem tehdy panu Mesičovi slíbil, že Chorvatsku pomohu, jak jen budu moci. To jsem pak důsledně plnil.

Začátky VÍTKOVICE TOURS byly velmi dobrodružné a během let působení jste neměli zrovna na růžích ustláno. Vaše cílová destinace byla několikrát zmítána občanskými válkami.

Ano, přečkali jsme pět balkánských válek. Na obzoru byly stále zvěsti o tom, že nemůžeme vydržet, že padneme. Dokonce jsme překonali i rozpad Vítkovických železáren, se kterými jsme byli dlouho spojováni. Ale my se jmenujeme VÍTKOVICE TOURS podle čtvrtě Ostravy, ve které sídlíme. Pravda je, že tehdejší generální ředitel železáren mi dal svolení využívat jejich tehdejší prostor pro cestovku pod podmínkou, že poneseme jméno Vítkovice. Název cestovky jsem chtěl v minulosti několikrát změnit, ale už to nešlo. Jsme již patnáct let největším českým touroperátorem v Chorvatsku a tam se z naší značky stal pojem. Jsme mezi těmi, kteří mají vždy své závazky zaplaceny, každý rok končíme s nulou a nepřipouštíme, abychom dlužili do příštího roku. A takto chceme fungovat i do budoucna. Jsme navíc ve stejné kategorii jako největší zahraniční touroperátoři a to je velmi zavazující.

Jak se vám daří na Ostravsku hledat kvalitní personál?

Já tvrdím, že člověk musí dostat šanci, než se vyprofiluje. To praktikujeme zařazováním adeptů na zaměstnání u nás nejdříve do kategorie technických průvodců. V současné době je náš kolektiv zcela stabilizován. Je pravda, že v době finanční krize v letech 2008–2009, když jsem na rovinu zaměstnancům řekl, že nebude tolik peněz jako dřív, pár lidí odešlo. Dnes se zase poměry ustálily, lidé pracují a baví je to. Já už dnes do běhu firmy tolik nemluvím, předal jsem ji synům, ale vzájemně konzultujeme zásadní strategické a personální věci. Provozní záležitosti řeší management, který se toho hodně naučil a je vynikající. Podle mě jsou v mnoha ohledech lepší než já. Já se spíše zabývám dlouhodobou strategií firmy podle pravidla, že zkušenosti se nedají předběhnout.

Jakým směrem se podle této strategie bude cestovní kancelář vydávat?

Jako každý rok je pro nás podstatný úspěch a k jeho dosažení je nezbytné přinášet na trh nové produkty i služby. Každoročně jsme povinni přesvědčit klienty, že naše cestovní kancelář je svižná i pružná. Vždyť proč lidé jezdí na dovolenou? Cítí přirozenou nutnost si odpočinout nebo vystoupit na čas z nějakého koloběhu života a k tomu chtějí zážitek. A co lepšího můžeme chtít než nejčistší vzduch a průzračné jadranské moře takřka za humny. My bychom byli blázni, kdybychom se začali zajímat o Spojené arabské emiráty nebo o jiné destinace, kde je trh dávno rozdělen. Jsme stabilní a silní v Chorvatsku i v Černé Hoře. Naprosto stěžejní je pro nás kvalitní servis a služby, solidní ceny a na těchto pevných základech chceme inovovat.

Text: Vlasta Holéciová
Foto: CK VÍTKOVICE TOURS

Úspěchy cestovní kanceláře VÍTKOVICE TOURS

1993–1994 CK VT překonala nelehké období balkánských válek

1996 – otevřena 1. letecká charterová linka z Prahy do Splitu s Air Ostrava

1997 – jako první v ČR byla CK VÍTKOVICE TOURS pojištěna pro případ úpadku

2004 – udělení národní ceny RHODOS za 1. místo v kategorii cestovních kanceláří za nejlepší image

2006 – cestovní kancelář byla zařazena mezi 100 nejlepších firem v ČR, Ing. Zdeněk Honek obdržel v Chorvatsku z rukou prezidenta republiky cenu „Osobnost roku"

2007 – CK VÍTKOVICE TOURS se znovu zařadila mezi 100 nejlepších podniků České republiky, zahájení nového projektu na Jadranu „Neptun klub"

2008 – CK VÍTKOVICE TOURS se umístila znovu mezi 100 nejlepšími podniky ČR, Ing. Honek potřetí přebírá na Pražském hradě toto ocenění

2011 – cestovní kancelář získala ocenění od agentury ČEKIA s ratingovým ohodnocením AA a zařadila se tak mezi nejstabilnější firmy v ČR

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více