Není určitě jen náhodou, že Hotelschool The Hague (HTH) patří mezi tři nejlepší vysoké hotelové školy na světě. Že tomu tak je, potvrzuje i Světová organizace cestovního ruchu WTO, která ji dokonce považuje za jediné vzdělávací centrum pro hotelové manažery. Abychom se dozvěděli trochu víc o tomto mimořádném ústavu, setkal jsem se s Wimem Doogem, který zastává velmi odpovědnou funkci předsedy představenstva HTH. Po několika větách našeho rozhovoru bylo jasné, že Wim Dooge nejen ví, o čem mluví, ale že je i přímo zapálený do vzdělávání budoucích hotelových manažerů i do cestovního ruchu vůbec. Je to také člověk, který řekne přesně, co si myslí, a od jiných očekává totéž. Moje první otázka proto byla jednoduchá. Co všechno stojí za tak vynikající reputací vaší školy ve světě?
Myslím, že za úspěchem naší školy se skrývá několik tajemství. První tkví v tom, že máme velmi přísný výběrový systém, který je nastaven tak, abychom zjistili, že naši budoucí studenti mají tu správnou motivaci, že jsou připraveni opravdu pilně během studia pracovat a že mají opravdový vztah nejen k oboru hotelnictví, ale hlavně vřelý vztah k lidem. Například každý rok se na naši školu hlásí zhruba 1 000 nizozemských studentů a my z nich vybereme jen asi 200. Výběrové řízení se skládá z pohovorů s profesorem, s představitelem hotelového průmyslu a také s jedním z našich studentů. Pak uchazeči procházejí skupinovým úkolem, kde můžeme sledovat, jaké mají individuální charakterové a jiné vlastnosti potřebné pro budoucí hotelové manažery. A samozřejmě v případě nutnosti musí absolvovat test z angličtiny, protože celá výuka probíhá v angličtině.
A co zahraniční studenti, kterých máte hodně?
Ano, škola se stala silně mezinárodně orientovanou a dnes kolem 50 % našich studentů pochází ze zahraničí, většinou však z evropských zemí. Asi si dovedete představit, že student, který odejde studovat do jiné země, už musí mít velmi kladný postoj k oboru, jinak by nedokázal odejít z domova, opustit svoje zázemí, své příbuzné a přátele. Proto zahraniční studenti mají obvykle velmi dobrou motivaci. Oni skutečně chtějí pracovat v mezinárodním hotelovém byznysu.
Několikrát jsem slyšel od předních pražských hoteliérů, že absolventi českých hotelových škol mívají velmi dobré odborné znalosti, ale často jim schází schopnost umět se podívat na svou práci očima hostů.
Teď jste mi nahrál… To se týká druhého tajemství, které stojí za naší dobrou reputací. Během studia zajišťujeme optimální poměr praktické a teoretické části. Osobně myslím, že máme nejrafinovanější praktickou výuku na světě, protože naši studenti musí projít opravdu celým provozem. Musí se naučit vařit ve třech odlišných typech restaurace. Musí obsluhovat v brasserii nebo ve fine dining restaurantu. Musí umět umýt nádobí, uklízet i vyčistit záchody. Vždyť jak může někdo vést hotel, když neví, jak a co má správně dělat jeho personál? Naše škola je jedna z mála, která má své vlastní hotely i restaurace, kde všechnu práci zastávají naši studenti. Z toho pak plyne naše třetí tajemství. Všichni studenti musí první rok strávit na studentské koleji, sdílet pokoj s někým jiným, koho předtím neznali. Mnozí studenti pocházejí z majetnějších rodin a takoví bývají poněkud rozmazlení. Doma často mají vlastní pokoj s TV, rádiem, počítačem a bůh ví s čím ještě a tam si mohou dělat, co chtějí. A najednou se ocitnou v situaci, kdy se musí o pokoj dělit s úplně cizím člověkem. Je to pro ně neuvěřitelný zážitek! Každý říká, že takto bydlet nechce, ale pak, když je potřeba uvolnit pokoj pro nové studenty, nikdo nechce odejít. Je to velmi zvláštní. První rok studia je orientovaný především na praxi, kdy také přijde čas odjet na půl roku na praxi do ciziny. Během tohoto období se studenti vyvíjejí nejvíce. Oni jsou ještě poměrně mladí, jsou daleko od domova a musí se naučit zacházet například s čínskými, anglickými, vietnamskými nebo i americkými hosty a vypořádat se i s odlišnými poměry. A to je skutečný šok. Studenti musí nejdříve popsat své představy, jaké mají vlastní cíle, a pak je musí v praxi reflektovat. A také musí hodnotit to, co při práci předvedli. Je velmi důležité, aby tak poznali sami sebe, a pak se na tomto základě naučili vypořádat se s jinými lidmi jako vůdčí osobnosti. V tom hraje důležitou roli zpětná vazba.
Nizozemci jsou také světoznámí pro svoje obchodní dovednosti a otevřenost vůči světu. Může to hrát nějakou roli?
Určitě! Nechci se chvástat, ale byli to Holanďané, kteří založili první firmu s ručením omezeným na světě. My jsme cestovali a obchodovali po celém světě. A to stále platí. Nejsme národem výrobců, ale národem cestujících obchodníků. Samozřejmě že i naši zahraniční studenti odcházejí po absolvování školy pracovat do předních hotelů po celém světě – do Thajska, Jihoafrické republiky, Spojených států, ale to také platí v případě více než 50 % našich nizozemských absolventů. Někteří se pak vrátí, někteří ne. A naše mentalita, která je otevřena k světu, je také na naší škole cítit na každém kroku.
Sledujete, jak se uplatňují v praxi a jak prospívají vaši absolventi?
Ano, ale naše škola je financovaná ze státních prostředků, a proto nemáme peníze navíc, abychom mohli mít dokonalou databázi. Ale na druhou stranu je třeba říci, že naši studenti mívají velmi úzký vztah ke škole. Vždyť oni sami říkají, že žijí školou, a ne, že tam studují. Po absolvování školy zůstávají v kontaktu nejen mezi sebou, ale i s námi. Po celém světě máme spoustu prvotřídních hotelů, které s naší školou spolupracují, umožňují studentům absolvovat v jejich provozech šestiměsíční praxi, takzvaný „internship“. Naši absolventi se rádi vracejí, aby nám pomohli s výběrem nových studentů, který se každoročně koná v Berlíně, Vídni a Oslu. Příští rok 21. února bude výběr probíhat také v Brně. Je to takový kruh. Naši absolventi vždy rádi přicházejí zpět, aby se podívali do školy, ve které prožili při studiu krásné chvíle. Víme například, že existuje mnoho párů z bývalých studentů, je i hodně obchodních partnerů, kteří se spřátelili ve škole a pak založili společné firmy.
Máte nějaké studenty z České republiky?
Ano, teď máme tři české studenty a všichni mají úspěch. Už absolvovali studium na Vysoké hotelové škole v Praze 8. A nyní přijeli do Haagu, aby pokračovali ve dvouletém zrychleném studiu a dále rozvíjeli svoje manažerské dovednosti. Pro ně znamenal náš program opravdový šok. Vyprávěli mi o svém předchozím studiu, o tom, jak se zaměřovalo velmi intenzivně na teorii, jak studovali individualisticky, sami pro sebe. U nás to tak není. Hotelnictví je odvětví, které vyžaduje týmovou práci, a proto studium na naší škole je také založené na tom, aby studenti studovali a řešili všechny svoje úkoly i problémy týmově.
Uvítali byste větší zájem o vaši školu ze strany studentů z České republiky?
Dokonce to je taky jeden z hlavních důvodů, proč jsem přijel do Prahy. Chtěl bych, aby se Češi dozvěděli o možnosti studovat na naší škole, aby rodiče mohli vysvětlit svým dětem, že naše škola je ideální pro ty, kteří si chtějí vybudovat kariéru ve světovém hotelnictví. Můžeme opravdu říct, že bakalářský diplom z naší školy je vstupenkou do těch nejlepších hotelů po celém světě. Druhý důvod, proč jsem přijel do Prahy, je skutečnost, že Praha je velmi oblíbené město a naši studenti si určitě Prahu rádi vyberou pro absolvování zahraniční praxe (internship). Někteří naši studenti už jsou na praxi v pražském Hiltonu, protože máme centrální dohodu s Hilton International. Jednáme však i s jinými předními pražskými hotely o navázání spolupráce, protože chceme, aby další studenti získali praxi v tomto nádherném městě.
Jak vysoké jsou náklady na studium?
Jak jsem už řekl, naše škola je financována ze státních zdrojů, a proto je u nás studium mnohem levnější než v ostatních vysokých hotelových školách ve světě. Školné činí pouze 2000 eur ročně. Samozřejmě, životní náklady v Nizozemsku jsou asi trochu vyšší než v Praze, ale určitě ne o tolik. Navíc všichni naši studenti mají skvělou možnost najít si vedlejší zaměstnání, protože díky naší reputaci je po nich na pracovním trhu velká poptávka. První rok mají zajištěné bydlení na koleji, což je velmi výhodné, i když to také něco stojí.
Včera jste měl prezentaci na Vysoké škole hotelové v Praze 8. Jaký dojem jste měl z jejich studentů?
Výborný! Byli velmi aktivní. Otevřeně jsme také mluvili o současných problémech v cestovním ruchu v důsledku světové finanční krize. V poslední době všichni neustále hovoří o tom, jak je důležité snížit náklady. Skoro nikdo nemluví o tom, jak je možné vydělat víc i v této těžké situaci. Proč například snižovat ceny, když existuje možnost přidat něco k tomu, co už nabízíte. Když snížíte ceny, pak je velmi obtížné znovu je zvýšit. My vždy říkáme – nedělejte to! Je možné za dané ceny nabízet hostům víc, například nějaké jídlo navíc zadarmo. O všem jsme hovořili a byla to opravdu živá a zajímavá diskuse.
Co byste chtěl vzkázat našim čtenářům?
Jestli jsem vzbudil váš zájem, podívejte se na naše webové stránky www.hotelschool.nl! Kontaktujte mě přímo telefonem nebo e-mailem. Kdykoliv se zúčastníme nějakého veletrhu, vždy jsou s námi někteří naši studenti, protože studenti nejlépe rozumějí studentům a mohou zájemcům všechno vysvětlit, otevřeně jim sdělit všechno důležité o naší škole. Proto jsem víc než ochoten zprostředkovat osobní kontakt s našimi studenty z České republiky, telefonicky, e-mailem nebo z očí do očí.
Text a foto: Fred Rooks