Letectví je hlavním zdrojem emisí, jejichž produkované množství navíc každým rokem vzrůstá. Za posledních pět let se produkce oxidu uhličitého zvýšila o 26 procent (z toho jen v loňském roce byl nárůst 4,9 %), přičemž se předpokládá, že ekologická stopa odvětví (nejen) v Evropě bude i nadále růst. Předcházení důsledkům změny klimatu je jednou z klíčových priorit Evropské unie – má-li tedy Evropa splnit své klimatické cíle, je třeba podniknout určitá opatření.
Evropská komise si v loňském roce nechala vypracovat studii vztahující se k vlivu letecké dopravy na životní prostředí v Evropě, která nyní unikla na veřejnost. Studie posuzuje různá opatření, která by byla nejefektivnější ve snaze dosáhnout snížení emisí s požadavkem na co možná nejnižší dopad na dopravní obslužnost a konkurenceschopnost v odvětví. Zdanění leteckého paliva – kerosinu – by mohlo snížit emise uhlíku až o 11 procent, přičemž dopad na zaměstnanost a ekonomiku by byl zanedbatelný. Podle zprávy by uvalení daně ve výši 330 eur na 1 000 litrů leteckého paliva (minimální sazba spotřební daně pro palivo dle Evropské směrnice o zdanění energie č. 2003/96/ES) vedlo k výsledku zvýšení cen o 10 procent a snížení počtu cestujících o 11 procent.
Uniklé unijní dokumenty uvádějí, že evropské letecké odvětví je ve srovnání s jinými leteckými trhy, jako jsou USA, Austrálie, Brazílie a Čína, značně podhodnoceno. Studie se zaměřuje na již zavedené daně, ale také na možné osvobození od daní a na rozdíly úrovně zdanění v Evropě a na ostatních trzích. Většina členských států má nulové zdanění mezinárodních letů, zatímco dvanáct z nich nezdaňuje ani vnitrostátní leteckou přepravu.

Zpráva se zaměřuje především na tři druhy daní – zdanění letenek, daň z přidané hodnoty a zdanění leteckého paliva. Úroveň zdanění v Evropě byla porovnána s hlavními evropskými partnery v oblasti letectví.
Zdanění letenek
Studie podrobně popisuje existující daně z letenek v Evropě, včetně variací sazeb v závislosti na destinaci nebo knihovací třídě, jakož i metodě sběru. Ze studie vyplývá, že pouze sedm států v EU/EHP tyto daně uplatňuje, přičemž nejvyšší sazba je uložena ve Spojeném království.
Daň z přidané hodnoty
DPH na vnitrostátní letenky uplatňuje 23 členských států, a to v sazbách od 6 procent (Portugalsko) do 25 procent (Chorvatsko). Průměrná sazba DPH na jednu letenku v členských státech je 4 EUR.
Zdanění leteckého paliva
Dle směrnice 2003/96/ES je v Evropě palivo pro komerční lety osvobozeno od daně, avšak od roku 2003 je členským státům povoleno danit alespoň palivo pro vnitrostátní lety. Žádný z členských států však v současné době tuto daň neuplatňuje.
Evropská občanská iniciativa, existující jako nástroj participativní demokracie při Evropské komisi, aktuálně vyzývá k ukončení osvobození od daně z leteckých pohonných hmot prostřednictvím petice, která byla spuštěna začátkem května. Tuto výzvu lze podepsat on-line na webových stránkách Evropské občanské iniciativy. Pokud bude shromážděno více než jeden milion podpisů z nejméně sedmi různých zemí v následujících 12 měsících, bude komise muset na tuto iniciativu reagovat do tří měsíců.
Foto: Shutterstock.com
