„Multidestinace“ jako slibný trend v turismu
Evropská komise pro cestovní ruch zveřejnila studii zaměřenou na rostoucí oblibu spojování návštěvy více evropských zemí v rámci jedné cesty do Evropy, kterou lze pozorovat zejména u návštěvníků ze čtyř hlavních zdrojových trhů – z Číny, Indie, Japonska a Spojených států amerických.

Nedávno publikovaná studie Evropské komise rozlišuje a popisuje celkem 13 itinerářových klastrů – Západní Balkán, Východní Balkán, Egejské moře, Irsko, Británii, Bavorsko, Polsko, Střední Evropu, Portugalsko, Španělsko, Norsko a skandinávské metropole, Sever a Baltickou oblast, které jsou typicky součástí stejných itinerářů. Výzkum přibližuje potřeby turistů, jejich preference a chování a poskytuje strategická doporučení jednotlivým evropským destinacím, jak lze využít zejména méně navštěvované lokality. Současný vývoj cestovního ruchu zaznamenává velký nárůst zájmu o poznání jednotlivých regionů, tedy přesun i mimo metropole a také stále větší zájem o tematicky zaměřené a dobrodružné cestování. Náměty mají také povzbudit místní orgány cestovního ruchu a poskytovatele služeb k tomu, aby se zapojili do přeshraniční spolupráce. Jejím přínosem může být zejména podpora lokálních ekonomik a zmírnění overtourismu, ke kterému v mnohých metropolích dochází.
Atraktivita Evropy v očích zámořských návštěvníků spočívá nejen v bohaté historii a kulturním dědictví, ale také ve skutečnosti, že různé evropské země s kontrastními kulturami, kuchyní a přírodou se nacházejí v těsné blízkosti a jejich velkou výhodou je vzájemné dobré dopravní spojení. Cestující tak mohou získat mnoho zkušeností v rámci jednoho a téhož výletu spojením několika destinací. Není překvapivé, že jsou kombinována častěji ta hlavní města, mezi kterými existují přímé letecké linky. Další výhodou kromě stále se zlepšující letecké dostupnosti je také technologický pokrok a flexibilní vízová politika, která umožňuje cestujícím navštívit až 26 evropských zemí bez zvláštních víz nebo pasových kontrol. Cestování po Evropě se také stává přístupné všem skupinám světové populace včetně rostoucí střední třídy zejména z klíčových zdrojových trhů, jako je právě Čína a Indie.
Ze studie vyplývá, že 92 procent z celkového počtu dotazovaných turistů z Číny, Indie, Japonska a Spojených států amerických kombinovalo v rámci své návštěvy Evropy několik míst. Statistiky dále říkají, že během takové cesty turisté navštíví průměrně tři destinace (ať už města, či země). Průzkum ukázal, že plně individuální plánování cesty je nejvíce běžné pro turisty z USA. Služby cestovních kanceláří nejvíce využívají turisté z Indie, oproti tomu cestování se skupinou upřednostňují zejména turisté z Číny a Japonska. Cestovatelé, kteří si cestu plánovali zcela sami, obvykle navštíví méně míst než ti, kteří využijí služeb cestovní kanceláře.
Česká republika je ve studii zařazena do klastru Střední Evropa, který spolu s námi dále zahrnuje hlavní cíle Rakouska, Maďarska a Slovenska. Je oblíbený zejména mezi cestovateli z Číny a Japonska a zpravidla obsahuje návštěvu nehmotných památek, známých přírodních lokalit, míst spojených se životem slavných osobností a s filmovým turismem, ale také lázně a menší města, jako je například Český Krumlov.
Obliba navštívit více zemí v rámci jedné cesty do Evropy je v oblasti cestovního ruchu velmi perspektivní trend. V rámci dalšího rozvoje tohoto segmentu je velice pozitivní skutečnost, že si jeho důležitost uvědomují i samotné destinace, které se aktivně snaží o vzájemnou spolupráci.
Foto: Shutterstock.com
