z pohledu Asociace cestovních kanceláří České republiky
Úvod
Turistický rok 2001 začal a po tři čtvrtletí se – navzdory karanténnímopatřením v souvislosti s BSE a slintavkou a kulhavkou na jaře – vyvíjelnatolik úspěšně, že neblahé vlivy z konce roku s velkou pravděpodobnostínezpůsobily výraznější propad oproti roku 2000, který uzavíral s velmidobrými výsledky. Ani v roce 2001 si čeští hoteliéři nemohli stěžovat nanedostatek turistů – až do černého 11. září, po němž samozřejmě nastalznačný útlum. Ten vydržel ze strany zámořských turistů, příp. obchodníchcestujících a zejména kongresmanů, zatímco Evropané cestu do blízkého arelativně bezpečného teritoria brzy znovuobjevili, takže koncem roku bylyhotely zase plně vyprodány. Čeští občané si po letech úspor zase dovolilivíce utrácet, což se projevilo i na charakteru jejich dovolené. Přelomovýmbyl rok 2001 především pro cestovní kanceláře a jejich klienty tím, ževstoupil v účinnost zákon č.159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikánív oblasti cestovního ruchu, kterým se činnost cestovních kanceláří stalakoncesovanou živností podmíněnou povinným pojištěním, chránícím kupujícízájezdů pro případ úpadku cestovní kanceláře. Vadou na kráse byl pomalýproces uvádění zákona do praxe, jakož i informační bariéry státní správy,takže veřejnost postrádala přehled o tom, které cestovní kanceláře bylyjiž kryty pojištěním a které ne. To ostatně, bohužel, platí i pro nastávajícísezonu.
Výjezdy českých občanů do zahraničí
Podle údajů statistického úřadu vyjelo z ČR za jedenáct měsíců roku2001 celkem 33 651 300 osob, což je o 4,5 % méně než v předchozím roce.Uvážíme-li, že absolutně i relativně největší pokles nastal obdobně jakov předchozím roce v přechodech přes hranici s Polskem, které objemově bylyvždy ze značné části tvořeny nákupními výlety. Je sporné, nakolik se poklespočtu výjezdů týkal skutečné turistiky, resp. je pravděpodobné, že u níbyl takřka zanedbatelný. O tom, že pokles počtu výjezdů se projevil předevšímu krátkodobých návštěv, svědčí, že největší propad nastal v jarních měsících,kdy byla v platnosti hygienická opatření na hranicích, a do Polska i vlistopadu. Podle oborové studie se na dovolenou do zahraničí vydaly ccadva miliony lidí, tedy pětina obyvatel. Dobrému vývoji skutečné výjezdovéturistiky nasvědčuje i nárůst výdajů na cestovní ruch, které za tři čtvrtletíroku 2001 dosáhly podle údajů ČNB již 40,1 mld.Kč, resp. 1,166 mld. Euro,což je o 6,4 %, resp. 10,9 % více než za stejné období r. 2000. Teroristickéútoky 11. září se citelně odrazily v cestách do USA i jiných zámořskýcha zvl. arabských zemí, nicméně šlo o posezonní období a z ČR méně navštěvovanáteritoria, takže vzniklé škody u řady cestovních kanceláří nevedly k poklesu,ale jen snížily dobré výsledky celé sezony a cestovní kanceláře zaměřenéna jiný teritoriální segment nebyly postiženy vůbec, respektive se mohlyradovat z dobré sezony.
Vyšší ochota utrácet se projevuje v rostoucím počtu účastníků leteckýchzájezdů, jakož i v tendenci zajistit si pro dovolenou v zahraničí alespoňminimální komfort, přičemž roste počet turistů, kteří dávají přednost ubytovacímzařízením střední třídy. Prodlužuje se také délka pobytu, přičemž kompromismezi disponibilními prostředky (a možná i časovými možnostmi) a zájmemo dovolenou u moře s leteckou dopravou představují stále častěji kratšínež čtrnáctidenní, ale delší než týdenní pobyty. Cílové země se nemění– stále vedou země na pobřeží Jaderského a Středozemního moře, tedy Chorvatsko,Španělsko, Itálie, Řecko, Turecko a Tunisko. Zámožnější vrstvy stále častějivyhledávají exotické zámořské, dosud turisty nepřekrvené oblasti. Celkověse rovněž znovu prosazuje zájem o poznávání během zahraniční dovolené.
Na trhu se dále množí agresivní nabídka tzv. cestovních klubů – timesharových firem lákajících na výhry „zájezdů“ – ve skutečnosti pouhéhoubytování a nabízejících za vysoký vklad víceleté právo na týden ubytovánív turistických oblastech, ovšem bez přesného určení data a obvykle animísta. Na ACK se obracejí klienti takových firem s dotazy, jak vycouvatz již uzavřené smlouvy, i oslovení „výherci“ s dotazem na serióznost takovýchnabídek. ACK upozorňuje, že nabídka ubytování jako jediné služby není zájezdemve smyslu zákona č.159/1999, a proto se na ni nevztahuje povinnost, aleani ochrana pojištění proti úpadku, ani přísná ustanovení ohledně cestovnísmlouvy, chránící zákazníka. ACK požaduje, aby připravovaný zákon o ochraněspotřebitele při uzavírání smlouvy tohoto typu („o užívání budovy na časovýúsek“) stanovil pro tyto firmy kromě informační povinnosti i povinnostjištění pro případ úpadku těchto firem k ochraně spotřebitele, jako jetomu obdobně u cestovních kanceláří, avšak předkladatel zákona – MPO –projevilo zamítavý postoj. V současné době není ze zákona zajištěna aniinformační povinnost, ani možnost odstoupit bez vysokých sankcí od smlouvyuzavřené pod kouzlem okamžiku, proto je varování pro občany o to víc namístě.
Pro letošní rok připravily cestovní kanceláře opět bohatou nabídkuzájezdů a zájem zákazníků naznačuje, že sezona 2002 by mohla být ještělepší než ta předchozí, mj. i kvůli výhodným cenám zájezdů díky silné koruně.
O tom, že cestování je pro Čechy na jedné z nejvyšších příček žebříčkupreferencí, svědčí, že cestují nejméně stejně hojně jako obyvatelé vyspělýchzápadních zemí, přestože podle údajů ČSÚ je např. dovolená na Mallorcepři porovnání průměrného výdělku stojí 12,5x více než Němce či Brity a4,5x více než Rakušany či Francouze.
Domácí cestovní ruch
Domácí cestovní ruch je v každé zemi základním pilířem cestovního ruchua nejinak je tomu i v ČR. Vyšší zájem o pobyty v cizině samozřejmě vedek tomu, že poptávka po domácích pobytech organizovaných CK spíše stagnovalaa orientovala se více na nižší cenové polohy. Převážná část domácích pobytůse ovšem realizuje bez zprostředkování cestovních kanceláří v soukromýchrekreačních objektech.
Příjezdy zahraničních turistů
Podle zpráv statistického úřadu navštívilo za jedenáct měsíců roku2001 naši republiku 95 339 636 zahraničních návštěvníků, což je o 0,5 %méně než v předchozím roce. Vzhledem k výpadkům spojeným s teroristickýmiútoky 11. září a k vysokému kurzu koruny, zvl. v posledním čtvrtletí, lzetento výsledek považovat jednoznačně za úspěch. Příjmy z cestovního ruchuevidované ČNB za tři čtvrtletí 2002 vzrostly oproti stejnému období r.2001 o 5,4 % na 2,493 mld. EUR, tj. 85,7 mld. Kč, resp. 2,233 mld.USD.Slibně se rozvíjející rok postihly nejen důsledky zářijových událostí (vč.takových jako krach Sabeny a Swissairu), ale v nemenší míře i silný kurzkoruny, který pobyt v ČR zdražil, což se umocnilo v kombinaci obou vlivů.Právě ony vrstvy cizinců, pro které není cenová úroveň tak rozhodující,patří totiž do kategorie nejvíce ovlivněné atentáty, tj. zámořští turistéa obchodní a kongresové akce, což postihlo hotely nejvyšších kategorií.Přitom trh kongresové a incentivní turistiky se rozvíjel velmi slibně,takže zůstává reálná naděje, že po uklidnění světové situace bude ČR profitovatz dobré pověsti, založené mj. úspěšným pořadatelstvím MMF v roce 2000.Pro turistický rok 2002 se ovšem poněkud problematicky projeví podzimnízasedání NATO v Praze, kdy bude Praha opět pro „normální“ turisty vyblokovánaa zvýšená bezpečnostní opatření je nejspíš odradí po dobu zasedání od návštěvyČeské republiky jako takové – samozřejmě s výjimkou příjezdů účastníkůa odpůrců zasedání. Kladný přínos této akce lze očekávat opět až v následujícímobdobí. Naproti tomu silný kurz koruny je pro incoming jednoznačně nepříznivýmsignálem a prognózy prozatím nedávají naději na zlepšení v tomto směru.Pro nerušený rozvoj incomingu je tedy třeba, aby na tuto situaci reagovalyceny hotelů aj. turistických služeb.
Územní rozložení incomingu se pozvolna zvětšuje – kromě Prahy jsoustálým magnetem i jižní Čechy a západočeské lázně, v menší míře se začalyuplatňovat i další české lázně, stabilní je zájem o hory. Kladně se projevilopořádání mezinárodních kulturních, společenských a sportovních akcí, jakoži kulturní, zejména hudební akce v jednotlivých regionech. Roste zájemo městskou turistiku a okružní trasy, zatímco rekreační pobyty organizovanéčeskými cestovními kancelářemi stagnují (resp. jsou zajišťovány přímo zahraničnímisubjekty).
Problémem sui generis jsou stále služby nelegálních průvodců, častoze zahraničí, kteří nejen ochuzují stát o daně, ale navíc poskytují výkladvelmi pochybné úrovně, a tím znehodnocují dojmy turistů z návštěvy našízemě.
V současné době většina turistických cílových zemí světa vyvíjí zvýšenéa nákladnou propagací podpořené úsilí, jak přesvědčit turisty, že právějejich země je zcela bezpečným a žádoucím turistickým rájem. Členské organizaceACK ČR proto zvlášť důrazně požadují, aby konečně došlo ke koordinaci vprovádění státní propagace cestovního ruchu do zahraničí, která je doposudtříštěna mezi rezorty MMR, MZV a MPO, vč. její návaznosti na propagaciregionální, a aby propagace byla zefektivněna její koncentrací na nosnéturistické atraktivity ČR (památky, kultura, lázeňství) a zacílením nareálné zdrojové skupiny potenciálních návštěvníků s přednostní orientacína zahraniční outgoingové touroperátory. Dále požaduje zpřísnění kontrolypodnikání v cestovním ruchu včetně přijetí takových legislativních i výkonnýchopatření, která by zamezila nelegálním formám podnikání, zajistila bezpečnosta zabraňovala okrádání turistů všeho druhu, zejména vyřešení taxislužbyv Praze. Na úrovni podnikatelské ACK prosazuje kultivaci trhu služeb, zejménaco do kvality služeb, etiky podnikání a ochrany spotřebitele.
Praha, leden 2002
Asociace cestovních kanceláří České republiky, V tůních 8,120 00 Praha 2,
tel.: 02/2494 1649, fax: 02/9620 2280
e-mail: ackcr@ackcr.cz
www.ackcr.cz