Vylepšený Pinterest a jeho nové funkce

Stále jedna z nejmladších sociálních sítí Pinterest přitahuje pozornost marketérů s cílem co nejlepšího a nejefektivnějšího využití. Letošní rok je pro Pinterest rokem různých vylepšení na základě požadavků z řad aktivních uživatelů. Co nové změny přinesly a s čím mohou již nyní marketéři nově pracovat odhalíme v aktuálním příspěvku.

Co je Pinterest?

V minulém roce jsem zde již sociální síť Pinterest představila, ale opakování je matka moudrosti, a proto v krátkosti zopakuji, k čemu je tato sociální síť primárně určena. Pinterest je sociální sítí, která je určena pro sdílení obrázků a videí a funguje jako nástěnka. Uživatelé na jednotlivé nástěnky (tzv. pinboard), které si libovolně vytvoří, „přišpendlují" (tzv. pin) obrázky nebo videa. Všechny obrázky mohou libovolně řadit do kategorií, komentovat, lajkovat nebo sdílet na svůj profil (tzv. repin). Profil na Pinterestu lze snadno propojit například s profilem na Facebooku nebo Twitteru a všechny příspěvky (piny), které zveřejníte na Pinterestu se vždy zobrazí také na předem vybrané sociální síti.

V minulém roce byl Pinterest nejrychleji rostoucí služba na internetu vůbec. V současné době má tato obrázková sociální síť téměř 50 mil. aktivních uživatelů (v květnu 2012 se uvádělo 12 milionů uživatelů). Současně také platí to, že převažující uživatelskou základnu stále tvoří ženy, dnes je jich již 80 % z celkového počtu návštěvníků (v květnu 2012 60 %). Nejsilnější cílovou skupinou dle věku je kategorie 18–35 let. Zároveň Pinterest využívají uživatelé s vyšším vzděláním a vyššími příjmy, což je pro každého marketéra příjemná zpráva. Průměrná doba strávená uživateli na této síti je 1 hodina a 15 minut.

Co vše přinesl rok 2013?

V průběhu letošního roku prošel Pinterest řadou změn, kterými se chce tato sociální síť co nejvíce přizpůsobit požadavkům uživatelů. Na začátku roku bylo pozváno několik uživatelů, aby sami navrhli změny a vylepšení, kterými by tato sociální síť měla určitě projít. A jaký byl výsledek? Hlavní změny se týkají velikosti zobrazení obrázků, které se ještě více roztáhnou a zveřejnění doprovodných informací. Současně mají uživatelé více možností pro celkové objevování. Velkým plusem je to, že pokud si prohlížíte nějaký obrázek a vracíte se zpět, pak vás systém vrátí zpět na výchozí místo. Ti, kteří s Pinterestem pracují, asi budou přesněji vědět, o čem právě hovořím, protože není nic horšího než být na „nástěnce" s velkým počtem obrázků, vybraný obrázek sdílet na svůj profil a pak být navrácen za začátek původní nástěnky. Což znamená, znovu projít celou nástěnku pokud jste v prohlížení chtěli pokračovat. Padlo-li oko vašeho zájmu na informačně vydatně zásobenou nástěnku, pak vás něco takového poněkud otráví.

Kromě kosmetických a vzhledových úprav mají uživatelé možnost skutečně více objevovat. Když si prohlížíte obrázek nebo video, pak po pravé straně uvidíte další příspěvky (viz obrázek 1), které daný zdroj ještě publikoval, a nemusíte tak opustit místo, kde se právě nacházíte. Toto je určitě výborné v případě firemních profilů, neboť uživatelé takto mají možnost si prohlédnout i další piny společnosti.

Rich pins pro marketéry

Asi velké řadě z nás, kteří propadli kouzlu Pinterestu se někdy stává, že při pohledu na zveřejněný obrázek, chtěli zobrazený výrobek, a to hned. Pinterest určitým způsobem vyslyšel hlasy svých uživatelů a představil novou funkci tzv. rich pins. Co to ale znamená?

			Detail obrázku na Pinterestu; Zdroj: Pinterest.com			Detail obrázku na Pinterestu; Zdroj: Pinterest.com

Funkce rich pins dává marketérům možnost k pinům (obrázkům) přidat také krátký popis. Zatím je tato funkce dostupná pouze ve třech sekcích, a to produkty, recepty a film. Výhodou nových typů pinů je skutečnost, že uživatelé mohou obratem najít potřebné informace (např. cenu produktu, ingredience pro přípravu jídla atd.). V případě receptů by této funkce mohly určitě využívat národní turistické centrály, a tak zajímavým způsobem blíže představit hlavní pokrmy národní kuchyně. U cestovních kanceláří nebo i hotelů se pak nabízí možnost využít sekci produktů a nabídnout tak možnost objednání služeb. Abyste mohli začít rich pins využívat pro svou webovou prezentaci, je potřeba provést několik základních úprav v kódu vaší stránky, dle informací poskytnutých Pinterestem: http://developers.pinterest.com/rich_pins

Jak již bývá nepsaným pravidlem, mají všechny novinky své plusy i mínusy. Ani u rich pins tomu není jinak. Pokud je vaším hlavním cílem získávat návštěvnost webu, pak tato funkce nebude tím ideálním řešením, neboť uživatelé si informaci přečtou na Pinterestu a nebudou mít potřebu se dál proklikávat. Na druhé straně, pokud se zaměříte na využití rich pins pro e-shop, pak je zde možnost uživatele ihned motivovat k nákupu. V případě, že již Pinterest nějakou dobu využíváte, pak musíte přejít na novou verzi této sociální sítě, abyste mohli funkci rich pins využívat.

Pinterest statistiky

Pinterest pochopil, že pro postavení obchodního modelu a také přilákání více marketérů, a tím pádem i možných inzerentů, budou nezbytné statistiky jednotlivých profilů. Nyní jsou statistiky pouze v základní formě, prostřednictvím kterých vidíte, kolikrát se obrázky z vašich stránek zobrazily, kolik uživatelů přišlo na váš web a současně máte možnost se podívat na vaše nejčastěji sdílené a proklikávané piny.

			Pinterest Analytics; Zdroj: Techcrunch.com			Pinterest Analytics; Zdroj: Techcrunch.com

Aby vám statistiky fungovaly a získávali jste potřebné informace, je zapotřebí udělat několik základních kroků v admin rozhraní a propojit svůj web s účtem na Pinterestu. Podrobnější informace najdete také na http://business.pinterest.com/analytics/

Secret boards

V souvislosti s vylepšeními Pinterestu je potřeba také zmínit tzv. secret boards, které je možné používat již od konce minulého roku. Pokud máte obrázky, které nechcete zatím publikovat, ať už z důvodu správného načasování informace nebo chcete připravené piny zkonzultovat s kolegy, pak máte možnost vytvořit tzv. tajné nástěnky (secret boards), u kterých obsah vidí pouze administrátoři nebo vámi vybraní uživatelé, kteří mají oprávnění nástěnku vidět. Jak této funkce využívat? Můžete si takto dopředu připravit své příspěvky s informacemi o slevách, o mimořádných událostech nebo speciálních akcích a pak je postupně zveřejňovat. Může to být celkem šikovný pomocník. Secret boards je možné nastavit pouze u nově zveřejňovaných pinů (příspěvků). U již zveřejněných toto zpětně nejde, protože pin již mohl někdo komentovat nebo sdílet. A jak nastavit viditelnost? Při vytváření nové nástěnky máte v dolní části na výběr, zda má být nástěnka veřejná či nikoliv. Tady již pak jednoduchým přetažením myší zvolíte „on" nebo „off".

Tipy pro přípravu pinů

Asi by se to na první pohled nemuselo zdát, ale i pro publikování obrázků jsou určité tipy, jak co nejlépe zaujmout cílové publikum. Jak tedy postupovat? Největší úspěch mají obrázky, které jsou na výšku. Tento typ obrázků má obecně více zobrazení a také sdílení (repinů). Obrázky nezveřejňujte jen tak, ale zkuste přidat třeba vaše logo, do hlavičky nebo patičky krátký text nebo třeba URL adresu své webové prezentace. Těmito maličkostmi můžete velmi efektivně podpořit celkovou prezentaci své značky. S využitím těchto „triků" nemusíte čekat, až budete na Pinterestu, ale můžete je aktivně využívat například při své prezentaci na sociální síti Facebook.

Při publikování obrázků na Pinterestu máte vždy možnost vybrat kategorii, ve které má být obrázek publikován. Je vhodné zaměřit se na nejpopulárnější kategorie, mezi které patří například cestování, móda, jídlo atd. Některé zahraniční zdroje odkazují na to, že nejlepší doba pro zveřejňování pinů je v době od 14. do 16. hod. a pak v noci v čase 20.00 až 01.00. Nejoblíbenější čas „pinterestrů" je sobota ráno. Nejhorší doba pro pinování je doba mezi 17. a 19. hod., takže i u Pinterestu, stejně jako i u jiných sociálních sítí, platí pravidlo, že pokud chcete skutečně cíleně oslovit uživatele, je dobré vybrat vhodnou dobu.

Pinterest bude do budoucna patřit mezi kanály, díky kterým bude možné oslovit zejména zahraniční publikum. V České republice si tato sociální síť oblíbence stále ještě hledá. Jestliže jsem již několikrát v článcích zmiňovala, že obrázek vydá za tisíc slov, pak Pinterest je toho důkazem. Není nic jednoduššího, než líbivým a zajímavým způsobem představit třeba hotel, jeho prostředí a další atraktivity, které mohou návštěvníci při pobytu navštívit. Pro národní turistické centrály nebo cestovní kanceláře tak může být Pinterest příležitostí pro vytvoření atraktivní firemní prezentace.

 

			Kateřina Rotterová

Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více