Výsledky evropského RevPAR připomínají všehochuť

Je tu dobrá zpráva pro evropský hotelový průmysl – tržba za disponibilní pokoj (RevPAR) je na vzestupu, ale výsledky mohou být klamné. Podle studie, kterou vydala společnost MKG Consulting, stoupl za prvních šest měsíců roku 2004 celkový RevPAR evropského hotelového průmyslu o 4,8 % a dosáhl hodnoty 59,3 eura. Průměrné denní sazby byly také pozitivní a vykázaly 2,2% zlepšení ve srovnání se stejným obdobím minulého roku.

Minulý rok hotely bojovaly s omezením poklesu obsazenosti a kvůli tomu snižovaly průměrné denní sazby. Letos se turistický a firemně obchodní provoz zlepšil, sazby vykázaly návrat do pozitivního růstu, ale částečně díky silnému euru a vstupu dalších deseti států do Evropské unie tradiční první polovina turistických toků poněkud změnila směr a vydala se spíše do Chorvatska, Tuniska a zejména do střední Evropy.

Nejpodstatnější nárůst RevPAR zaznamenaly Velká Británie a Rakousko. V případě Velké Británie se na vývoji podepsal „doháněcí“ efekt v kombinaci s ostýchavým začátkem roku 2003, které vyprodukovaly poměrně velkolepý obrat, a to jak v úrovni obsazenosti, tak v průměrných denních sazbách.

Během prvních šesti měsíců tohoto roku zažilo příznivé vylepšení situace i Německo. Úsilí věnované zvýšení průměrných denních sazeb umožnilo hotelům zlepšit jejich obsazenost, nicméně zůstává poměrně nízká.

Zlepšení v oblasti obsazenosti je znatelné také v Itálii, kde díky stabilním průměrným denním sazbám zaznamenal RevPAR jeden z nejvyšších nárůstů.

Utrpělo ale Španělsko, protože tamější průměrné denní sazby byly v jasném poklesu a ve srovnání s první polovinou roku 2003 klesla obsazenost španělských hotelů v průměru o 1,7 %. Španělsko čelilo poklesu poptávky, a zejména kvůli vyčkávacímu přístupu při obchodování v době voleb a následkům teroristických útoků v Madridu se iberský hotelový průmysl dostal do potíží s udržením růstu dodávek, který byl v posledních několika letech obzvlášť kritický.

Francie se nachází zhruba uprostřed evropských výsledků, protože zaznamenala růst lehce pod průměrem 25 států Evropské unie. První semestr skončil pro Francii 3,9% růstem RevPAR. Jenže letní sezona se neukázala být pro hotelový průmysl této země až tak příznivá. Francie trpí nepoměrem mezi kvalitou a cenou, což ji znevýhodňuje ve vztahu k jejím konkurenčním destinacím. Krom toho se tato země ještě nevzpamatovala z následků vlny veder v roce 2003.

Celkově vzato zachycuje statistika mix výsledků. I když mohou být evropští hoteliéři se situací, kdy se úroveň RevPAR obrací opět k růstu, celkem spokojeni, zůstává oživení ve srovnání s ubohými výsledky první poloviny roku 2003, poněkud průměrné.

Lepší stránka věci spočívá v tom, že pozitivní změna ve vývoji RevPAR se týká všech kategorií, přičemž střední a vyšší kategorie hotelů zaznamenaly nejvyšší nárůst – 3,4 %, respektive 2,3 %.

-KB-

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více