Vysočina je atraktivní zejména pro domácí turisty

Především pro tuzemské turisty je atraktivní region Vysočina. Podíl domácích návštěvníků tvoří 90 procent a za poslední období mírně rostl. Kraj chce proto pokračovat v propagaci svého území zejména v tuzemsku. Tyto a další informace zazněly na tiskové konferenci kraje v rámci veletrhu cestovního ruchu REGIONTOUR v Brně.

V České republice je Vysočina dostatečně známá, láká především na památky, sport a přírodu. V loňském roce však ubytovatelé pocítili v celkové návštěvnosti mírný pokles zájmu. Důvodem bylo především špatné počasí. „Na Vysočinu jezdí samozřejmě i zahraniční turisté, jsou však minoritní návštěvnickou skupinou. Na druhou stranu kraj začali objevovat například Španělé, Finové, Švédové nebo Dánové, což nás potěšilo,“ uvedl ředitel krajské organizace na podporu cestovního ruchu Vysočina Tourism Ing. Tomáš Čihák. Otázkou podle něj zůstává, zda má smysl investovat větší množství finančních prostředků do propagace kraje v zahraničí. „Hlavní váhu budeme nadále klást na turisty z České republiky a okolních zemí jako je Polsko a Slovensko,“ vysvětlil. Společně s dalšími kraji pak Vysočina zdůrazní své nejzajímavější lokality. „S ostatními kraji si rozhodně nebudeme konkurovat,“ dodal Čihák. Vysočina Tourism každoročně propaguje kraj celou řadou ma­teriálů, které jsou logicky zaměřené především na hlavní devízy kraje, jako jsou židovské památky, cykloturistika, hipoturistika (na Vysočině bude letos 850 km hipostezek a více než 160 koňských stanic), památky UNESCO, nebo agroturistiku. Jeden z těchto materiálů byl oceněn přímo na veletrhu REGIONTOUR v rámci Velké ceny cestovního ruchu. Porotu zaujal produkt Cesty za poznáním, kulturou, sportem a odpočinkem, který ve formě přehledné publikace zahrnuje vybrané ubytovací kapacity v regionu propojené s širokou nabídkou atraktivit pro turisty. Charakteristiku a smysl celého produktu popisuje v rozhovoru na protější straně krajský radní pro oblast cestovního ruchu a kultury Ing. Tomáš Škaryd.

Titulní stránka vítězné publikace Stačí snad jen zmínit počátky zrodu projektu. Zástupci kraje pochopili, že dozrál čas k tomu, aby nebyly propagovány jen jednotlivé pamětihodnosti a aktivity v oblasti cestovního ruchu, a rozhodli se motivovat konkrétní podnikatele k tomu, aby připravili komplexní nabídku vícedenních a cenově atraktivních balíčků služeb. Základem byla (v období duben–květen 2010) realizace celkem tří seminářů na Vysočině (Velké Meziříčí, Jihlava, Pelhřimov), kde byla k dispozici mimo jiné odborná lektorka Ing. Monika Palatková, Ph.D. (její názory na problematiku turismu najdete v rozhovoru viz COT busi­ness/leden/2011/str. 28 – pozn. red.), která přednáší na Vysoké škole obchodní v Praze. Za organizaci Vysočina Tourism, se tomuto dění věnovala především Ing. Jitka Mattyašovská, jak ostatně zmiňuje v rozhovoru již pan radní. Účastníkům seminářů (podnikatelé v cestovním ruchu, pracovníci na městských úřadech, v TIC) byl poskytnut nezbytný teoretický základ a rovněž jim byla představena myšlenka, jak by k tvorbě své nabídky měli přistupovat – a to i na základě ukázky best practice v turistických zařízeních CR, kde už podobné balíčky fungují. Pokud na nabídku Vysočina Tourism chtěli podnikatelé zareagovat, vyplnili formulář, který obsahoval základní informace, jež se následně objevily v publikaci. V červnu 2010 byl pak uspořádán ještě poslední čtvrtý seminář, aby se informace dostaly opravdu ke všem, kteří o ně stáli. Výsledkem je „katalog“ pro rok 2011 obsahující téměř stovku konkrétních produktů pro různé cílové skupiny. Je důležité zmínit, že dalším cílem publikace bylo oslovit cestovní kanceláře. Materiál, který je vytištěn také v anglickém a německém jazyce, byl nebo bude distribuován mimo jiné na následujících veletrzích cestovního ruchu v roce 2011 – VAKANTIE Utrecht, FERIENMESSE Vídeň, REGIONTOUR Brno, ITF SLOVAKIATOUR Bratislava, TOURISM EXPO Olomouc, REISEMARKT Drážďany, TOURIST Linec, HOLIDAY WORLD Praha, DOVOLENÁ/Region Ostrava, INFOTOUR Hradec Králové, FOR BIKES Praha, TT Varšava, ITEP Plzeň nebo JIHOČESKÝ KOMPAS České Budějovice.

Hejtman Jiří Běhounek otevírá expozici kraje Vysočina na brněnském veletrhu Hejtman Jiří Běhounek otevírá expozici kraje Vysočina na brněnském veletrhu

K problematice se výstižně vyjádřil také hejtman kraje MUDr. Jiří Běhounek: „Vůbec si myslím, že se naše krajská příspěvková organizace Vysočina Tourism vydala správnou cestou, když se místo nákladných účastí na mezinárodních veletrzích soustředila na spolupráci s našimi městy a podnikateli na konkrétních akcích a projektech především pro občany České republiky. Líbí se mi vytváření balíčku nabídek k pobytu na Vysočině s dalším konkrétním prožitkovým programem. Dnes už nenalákáme mnoho návštěvníků na Vysočinu pouze na ubytování, prohlídku památek a procházku voňavým lesem. Když ale k těmto stálicím přidáme originální gastronomické zážitky, specifické sportovní či pohybové vyžití, wellness uvolnění nebo jiné tvůrčí aktivity, stává se z klasické pohody v příjemném prostředí zelené Vysočiny lákavé aktivní prožití volných dnů podle různých zájmů a představ. V propagačním materiálu při­praveném k prezentaci na lednovém veletrhu REGIONTOUR 2011 je takových komplexních programů skoro stovka. Předpokládám, že i další podnikatelé pochopí, že zde mají příležitost k rozvoji svých firem. A růst cestovního ruchu přináší své ovoce zprostředkovaně všem obyvatelům kraje. Vysočina Tourism nejen připravuje mnohé propagační materiály a akce, ale spolupracuje s městy i na jejich akcích, což bylo loni kvitováno například v Telči, Bystřici nad Pernštejnem nebo Novém Městě na Moravě. Spojení sil a prostředků je vždy užitečné. O to se koneckonců jako kraj snažíme ve všech svých činnostech a nejde o to, kdo je pod výsledkem podepsaný.“

Je zřejmé, že existuje mnoho nejrůznějších způsobů, jak přistoupit k tvorbě produktů cestovního ruchu. Na Vysočině dospěli k tomu, že aktivní musí být především samotní podnikatelé a jejich firmy. Vysočina Tourism je motivuje, poskytuje jim metodickou pomoc, zajišťuje propagaci a distribuci jejich nabídek. A to by podle slov zástupců kraje mělo přinést ovoce v podobě kvalitních a komplexních služeb.

Text: -japo-; -čtk-; Vysočina Tourism
Foto: Petr M. Ulrych a UNESCO

www.region-vysocina.cz
www.lyze-vysocina.cz
www.vysocinatourism.cz
www.kr-vysocina.cz 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více