Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) vznikla v roce 2004 na základě Vyšší odborné školy v Jihlavě jako první veřejná vysoká škola neuniverzitního typu v České republice. Zákon č. 375/2004 ze dne 3. června 2004, kterým byla zřízena, nabyl účinnosti dnem zveřejnění ve Sbírce zákonů dne 24. června 2004. V současné době jsou na VŠPJ akreditovány dva bakalářské studijní programy v oblasti „Ekonomika a management“, a to studijní obor „Finance a řízení“ a „Cestovní ruch“. Dokončuje se akreditace oboru „Počítačové systémy“.
Všechny obory navazují na studijní programy, které byly až dosud vyučovány na Vyšší odborné škole. Kvalita výuky je zajištěna jednak příchodem kvalifikovaných vysokoškolských učitelů, kteří na škole pracují buď na celý pracovní úvazek, nebo jako externí učitelé na částečný úvazek. Odborným garantem oboru „Cestovní ruch“ je doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc., prorektor pro vědecko-výzkumnou činnost a vnější vztahy, který v posledních pěti letech v oblasti cestovního ruchu nebo regionálního rozvoje publikoval více než 60 původních sdělení. Na VŠPJ byla zřízena samostatná katedra cestovního ruchu, jejíž vedoucí RNDr. PaedDr. Jaromír Rux, CSc. byl garantem tohoto studia již na Vyšší odborné škole a také působil jako učitel i v zahraničí a má dlouholetou praxi s provozem cestovní kanceláře.
Základním cílem studia „Cestovního ruchu“ je poskytnout studentům prakticky zaměřené bakalářské vzdělání v ekonomické oblasti, použitelné v různých oblastech cestovního ruchu i v dalších činnostech. Hlavní důraz je přitom kladen na praktickou použitelnost získaných poznatků. Toto praktické zaměření studia vychází s nezbytných teoretických základů a v rámci jednotlivých období studia je doplňováno o nové poznatky z různých oblastí praxe. Odborné studium se skládá z následujících povinných a volitelných předmětů:
Povinné předměty:
Evropská ekonomická integrace
Marketing destinací
Geografie cestovního ruchu
Kulturní dědictví a cestovní ruch
Management cestovních kanceláří a agentur
Cestovní ruch
Management ubytovacích zařízení
Marketing podniků služeb a cestovního ruchu
Aplikovaná sociální psychologie
Diplomový seminář
Volitelné předměty:
Metodika průvodcovské činnosti
Environmentální management
Směnárenství
Ekonomika lázeňství
Evropská unie a cestovní ruch
Globalizace v cestovním ruchu
Regionální plánování
Geografie, Turistické zajímavosti ČR
Cestovní ruch a regionální rozvoj
Úvod do studia cestovního ruchu
Vedle těchto odborných předmětů mají studenti oboru „Cestovní ruch“ všechny základní předměty oboru Ekonomika a management, tedy makroekonomii, mikroekonomii, finance, management, marketing, ekonomiku a řízení podniku, právo, účetnictví a další. Velkou předností oboru je intenzivní výuka dvou světových jazyků s možností volby třetího jazyka. To rozhodně patří do výbavy současného pracovníka v oblasti cestovního ruchu.
Široká nabídka volitelných předmětů umožňuje specializaci na jednotlivé oblasti cestovního ruchu (cestovní kanceláře a agentury, hotely) a zvyšuje šance na úspěšné zařazení absolventa do praxe nebo k dalšímu studiu. Je ovlivňována některými trendy blízké budoucnosti – charakterem regionu Vysočiny z ekonomického a průmyslového hlediska, regionálním členěním republiky, perspektivními oblastmi rozvoje regionu s transformací veřejné správy i vznikajícími kontakty mezi regiony v rámci sjednocené Evropy. Studijní obor „Cestovní ruch“ umožní absolventům zařazení do praxe právě v těchto perspektivních oblastech.
Cílem studia oboru „Cestovní ruch“ je umožnit studentům získat odborné znalosti a dovednosti potřebné pro řešení specializovaných úkolů v praxi. Absolventi profesního bakalářského programu se tedy uplatní na všech pracovištích cestovního ruchu.
Pro velký zájem bylo v letošním školním roce přijato na bakalářské studium cestovního ruchu dvě stě studentů a zdaleka to nepokrylo poptávku ze strany studentů, kteří se hlásili k přijímacím zkouškám. Přepokládáme přijímat tento počet i v dalších letech. Bakalářský studijní obor je koncipován jako třiapůlletý s tím, že jeden celý semestr je věnován praxi v podnicích zaměřených na cestovní ruch, a to převážně v zahraničí.
Absolventi oboru Cestovní ruch najdou uplatnění především jako
• asistenti top managementu velkých i středních a. s. a s. r. o. v cestovním ruchu
• referenti na středních stupních řízení v oblasti řízení lidských zdrojů
• referenti na středních stupních řízení krajských i městských úřadů
• manažeři, jednatelé i prokuristé v menších a středních firmách cestovního ruchu
• referenti turistických informačních center
• průvodci cestovního ruchu
• správci kulturních památek
• zaměstnanci ve všech oborech cestovního ruchu (cestovní kanceláře, cestovní agentury, ubytovací a stravovací podniky a podniky v jednotlivých oblastech dopravy)
• samostatní podnikatelé ve všech obcích
I když jako vysoká škola pracujeme prvý rok, většina učitelů má s výukou cestovního ruchu značné zkušenosti získané na VOŠ. V současné době vidíme ve výuce CR tyto hlavní problémy:
1) Neexistuje vysokoškolská příprava učitelů. Na VŠE Praha lze studovat učitelství ekonomických předmětů, ale učitelství cestovního ruchu se nevyučuje nikde. Bylo by třeba tento obor zavést na některé vysoké škole. V dlouhodobé perspektivě je možné, že bude zavedeno na VŠP Jihlava.
2) Neexistují učebnice tohoto oboru. Používají se knihy, které byly napsány k jiným účelům. Bylo by třeba zvážit, zda nepřeložit některou zahraniční učebnici např. Mundt: Einfünhrung in den Tourismus, Henchel: Internationaler Tourismus nebo Steinbach:Tourismus.
3) Cestovní ruch se rychle vyvíjí a učitel, pokud nechce přednášet zastaralé informace, ztrácí velmi mnoho času hledáním aktuálních údajů na internetu a v dalších zdrojích. Práci by velice usnadnilo vydávání odborného časopisu pro učitele, který by mohl vycházet elektronicky. V USA vychází Teaching in Travel and Tourismus.
4) Do výuky cestovního ruchu je třeba implementovat výuku moderních informačních technologií, rezervačních systémů, GPS přístrojů atd.
5) Podstatnou roli v přípravě budoucích odborníků v CR má rozsah a kvalita praxe v průběhu studia. Zajistit kvalitní praxi v CK nebo hotelu je někdy problém. Právě VOŠ mají značné zkušenosti, které je třeba využít i pro vysoké školy. Osvědčila se nám zahraniční prázdninová praxe v Itálii a Španělsku a počítáme s tím, že 5. semestr studia, který je věnován praxi, stráví většina studentů v zahraničí. Podotýkám, že v tomto případě se nejedná o studium, ale o výkon práce v některém odvětví cestovního ruchu.
6) K otázce vzdělávání průvodců cestovního ruchu: především bude nutno sjednotit terminologii, aby slova průvodce cestovního ruchu jsem chápali všichni stejně a chápali je stejně jako kolegové v ostatních zemích EU. Dovolíme si připomenout, že existují normy EU, které definují základní pojmy v oblasti cestovního ruchu, a tedy i pojem průvodce cestovního ruchu, tour manager, tour escort, guide atd. Jsou to normy EN ISO13809:2003 Služby cestovního ruchu, cestovní agentury a cestovní kanceláře, touroperátoři. Norma EN ISO 18513:2003 Služby cestovního ruchu, hotely a ostatní kategorie turistického ubytování. Tato norma je důležitá i pro učitele jazyků, protože obsahuje anglické, německé, francouzské a české názvy jednotlivých pojmů z cestovního ruchu.
7) V naší škole se osvědčilo zapojení do systémů Leonardo a Erasmus. Mimo jiné jsme získali zajímavé poznatky o vzdělávání průvodců cestovního ruchu. Např. v Rakousku nejsou průvodci vzděláváni na žádné škole, ale kvalifikaci získávají složením náročných zkoušek u profesní organizace průvodců. Myslíme, že i u nás bychom měli daleko více naslouchat požadavkům z praxe. Další poznatky se týkaly vyučovacích metod. Daleko více než u nás jsou využívány moderní vyučovací metody, jako je projektové vyučování a týmová práce.
8) Pokud se týká výuky jazyků – žáci přicházejí s velmi dobrými znalostmi jazyka ze střední školy a na vysoké škole je většina času věnována výuce odborné terminologie.
Doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc.
RNDr. PaedDr. Jaromír Rux, CSc.
Kontaktní adresa:
doc. RNDr. Jiří Vaníček,CSc.
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Tolstého 16, 586 01 Jihlava
tel.: 567 141 130
e-mail: vanicek@vspji.cz