Každý rok přijíždí do České republiky více než 1,4 milionu německých turistů a právě pro tento největší trh českého incomingu připravil CzechTourism Frankfurt několik tipů pro prezentaci českých subjektů v Německu.
Katalog Kommen Sie nach Tschechien
V prvním čtvrtletí příštího roku aktualizuje CzechTourism Frankfurt novou podobu katalogu Kommen Sie nach Tschechien. Praktische Reiseinformationen 2010/ 2011. Stejně jako v minulých dvou vydáních nezapomíná německé zastoupení ani na české regiony, lázně, hotely nebo cestovní kanceláře a nabízí jim unikátní možnost vlastní prezentace. Pro české subjekty zaměřené na německý trh představuje katalog Kommen Sie nach Tschechien jedinečné spojení efektivity, relativně nízkých nákladů a know-how.
Zmíněný „průvodce“ pro cestování do České republiky odpovídá požadavkům německých turistů a jeho tvorba vzniká na základě dotazů a zkušeností německého zastoupení agentury CzechTourism. Kromě individuálů je katalog určen pro německé cestovní kanceláře, novináře a diplomatické mise České republiky v Německu. Vzhledem k úspěšnosti v minulých letech plánuje frankfurtské zastoupení původní náklad 10 000 výtisků rozšířit. Jeho efektivní distribuce je zajištěna prostřednictvím CzechTourism Frankfurt a informačního centra v Berlíně na všech jejich akcích v letech 2010 a 2011. Navíc katalog naleznou zájemci i na www.CzechTourism.com . Přihlášky společně s hotovými reklamními bloky ve formátech PDF nebo EPS jsou přijímány do 15. 1. 2010.
Propagace on-line
Prezentace na internetu a on-line portály jsou z důvodu rozmanitosti nabídky, flexibility a snadnosti použití výbornými možnostmi prezentace. Dle Die frei Generation 2009 každoročně razantně stoupá počet nákupů on-line u všech složek obyvatelstva. Příkladem může být dokonce i věkové rozpětí 66–70 let, kde činí téměř 42 %. Mezi nejpopulárnější německé turistické servery patří www.expedia.de , www.holidaycheck.de , www.tripadvisor.de nebo www.weg.de . Vyznačují se vysokou sledovaností, která překračuje měsíčně více než 1 mil. návštěvníků. Přestože nedosahují takových hodnot, mohou být pro české subjekty zajímavé i některé specializované servery, například se zaměřením na lyžování nebo lázeňství.
Propagace v odborném tisku
Nenahraditelnou formu cíleného oslovení cestovních kanceláří představuje inzerce v odborném tisku. Mezi nejčtenější periodika patří Travel Talk (31 326 výtisků), FVW (31 108 výtisků), Touristik Aktuell (30 955 výtisků) a Travel One (20 590 výtisků). Rozhodujícím faktorem však často bývá nejen náklad, ale i skutečná čtenost a využití. Na základě reprezentativní analýzy mezi německými cestovními kancelářemi jsou s 58 %, resp. 57 % nejčtenější časopisy z nakladatelství FVW Medien Gruppe: FVW a Travel Talk. První z nich je zaměřený na vyšší management cestovních kanceláří, druhý na prodejce jednotlivých turistických produktů. Touristik Aktuell a Travel One mají s 32 %, resp. 20 % čtenost podstatně nižší.
Reklama v Německu je vzhledem k obrovským finančním tokům v cestovním ruchu poněkud nákladnější než v České republice. Naše zastoupení vytipovalo pro české subjekty řadu cenově výhodných variant. Příkladem může být několikastránková příloha v nejpopulárnějších časopisech, která se dá pořídit téměř za stejné finance jako jedna stránka A4, a rozsáhlejší informace o vašem kraji nebo lázeňském zařízení přijdou všem cestovním kancelářím v Německu.
Pro firmy prezentující se na trhu kongresové a incentivní turistiky představuje dobrou volbu další z řady časopisů nakladatelství FVW Medien Gruppe – Biz Travel s nákladem 35 000 výtisků.
Spolupráce s velkými touroperátory
Vhodnou příležitostí k oslovení německého publika je kooperace s německými turistickými koncerny nebo touroperátory. Zde se nabízí celá řada možností spolufinancování, například prezentace organizovaná touroperátorem jen pro jeho klienty, vytvoření letáku s konkrétní nabídkou na hotel nebo inzerce v katalogu, dosahující nákladu až 400 000 výtisků.
Místa prezentací – letiště
Rovněž letiště skýtají vzhledem k vysoké frekvenci cestovatelů unikátní možnosti pro prezentaci českých subjektů. Na prvním místě je třeba jmenovat Frankfurt nad Mohanem, který je dle statistik ADV za rok 2008 s 53,5 mil. cestujících třetím největším evropským letištěm. Formy prezentace zahrnují například Citylightpostery, 20sekundové spoty na 70 obrazovkách v Terminálu I či po oslovení business klientely v exkluzivních Lufthansa lounge. Podobné nabídky lze využít i na letištích v Mnichově (34,5 mil. cestujících ročně) a Düsseldorfu (18,2 mil. cestujících ročně). Dalším partnerem jsou letecké společnosti nabízející pravidelná spojení s Českou republikou. Z Německa se jedná o ČSA, Lufthansu, Ryanair a Germanwings.
Akce pro veřejnost
Po celý rok se v Německu koná nepřeberné množství nejrůznějších akcí pro veřejnost. Jejich samostatná organizace a reklama k oslovení publika stojí ale velké finanční prostředky. Z tohoto důvodu se CzechTourism Frankfurt snaží vyhledat vždy nezávislého a ekonomicky silného partnera zajišťujícího úspěch akce. Pro rok 2010 skýtají zajímavé možnosti k vlastní prezentaci, například pro pražské hotely – partnerství měst Praha a Hamburk nebo pro české regiony – Museumuferfest ve Frankfurtu nad Mohanem. Zatímco v Hamburku můžete být přítomni po celý rok v rámci 70 nejrůznějších akcí, ve Frankfurtu oslovíte více než tři miliony návštěvníků během jednoho týdne.
Rusky mluvící klientela
Nejen němečtí turisté k nám přijíždějí ze Spolkové republiky Německo. O tom již dobře ví především lázeňská zařízení se zaměřením na rusky mluvící klientelu. Dle statistického úřadu žije na území Německa 3 236 310 občanů pocházejících z bývalého Sovětského svazu. Jednou z příležitostí oslovit tento segment jsou specializované noviny a časopisy.
Například ve Frankfurtu nad Mohanem sídlící LTC Media publikuje pro veřejnost časopis Neue Zeiten (20 000 výtisky) a pro cestovní kanceláře Russki Voyage. Kromě toho vytváří Zlaté stránky rusky mluvícího Německa. V Berlíně působí Werner Media, prezentující se týdeníkem Berlinskaya Gazeta a Evropa Ekspress (85 000 výtisků).
Spolupráce s novináři a tiskem
Alternativou k inzerci v tisku jsou nejen hromadné, ale i individuální press tripy. Zviditelnit český subjekt mohou také soutěže o víkendový pobyt, které doplňují redakční články, nebo spolupráce s organizací DJD, Deutsche Journalisten Dienste, která zajistí dodání vašeho PR článku v úhledné brožuře a na CD do více než 3 000 redakcí po celém Německu. Výsledek je závislý na atraktivitě tématu, ale v průměru se článek objeví v 10 až 20 regionálních novinách.
Účast na veletrzích
Z hlediska veletrhů hraje Německo pro agenturu CzechTourism jednu z klíčových rolí. Každoročně se totiž prezentuje s národní expozicí na 10 německých veletrzích: CMT Stuttgart, Dresdner Reisemarkt, Reisen Hamburg, F.re.e. München, Reise Camping Essen, ITB Berlin, IMEX Frankfurt, RDA Kolín nad Rýnem, Reisen Caravan Erfurt, a TC Leip-zig. Kromě toho se německé zastoupení každý rok snaží o vytipování nových veletrhů, které by v dalších letech mohly být přínosem i pro české vystavovatele. O úspěchu této strategie svědčí například partnerství na veletrhu v Essenu, reprezentativní expozice lázeňství v Erfurtu nebo obří expozice Karlovarského kraje v Brémách. I pro příští rok vyzkouší zahraniční zastoupení některá nová místa: veletrh ReiseZeit Hannover a Intersana Augsburg, zaměřený na lázeňství. Po delší době oživí svou přítomnost také v nových spolkových zemích ve městech Chemnitz, Cottbus, Halle a Rostock. Na doplnění se představí také na Viva Touristika Frankfurt.
Prezentace v nákupních centrech
Prezentace agentury CzechTourism Frankfurt s oddělením lázeňství v nákupních centrech, vyznačující se dostatečnou reklamou, jednotnou expozicí a zajímavým doprovodným programem, představují příklad úspěšně provedené akce, při které jsou vystavovatelé odměněni rezervacemi. Na rozdíl od veletrhů zde návštěvník neplatí žádné vstupné, jeho příchod je opakovaný a konkurence ostatních zemí žádná. České subjekty mají v příštím roce možnost zúčastnit se slevou i prezentací organizovaných firmou Reisebörse, a to ve městech Bad Oeynhausen, Jena, Brémy, Lipsko, Frankfurt, Drážďany, Dessau, Norimberk, Regensburg a Kolín. Zde účast zemí není omezena.
Věříme, že vás některá z námi vytipovaných nabídek zaujala a společně přispějeme k pozitivní prezentaci České republiky v Německu. Pokud máte zájem o některý z výše uvedených projektů nebo se chcete dozvědět více o specifikách německého trhu, kontaktujte s důvěrou CzechTourism Frankfurt, tel.: +49 69 21 99 85 87, fax: + 49 69 21 99 85 88, e-mail: roncak@czechtourism.com .
Mgr. Miroslav Rončák,
ředitel CzechTourism Frankfurt
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články