Jak je možné LinkedIn začlenit do marketingové komunikace? Má to vůbec nějaký přínos a smysl? Není to přece jenom sociální síť pouze pro sdílení soukromých profesních informací? I tyto otázky vás určitě napadnou, když se vysloví jméno jedné z dalších sociálních sítí jménem LinkedIn.
Většina z nás má sociální síť LinkedIn (www.linkedin.com) v povědomí zařazenou jako prostředí nebo prostor pro sdílení svých profesních informací (dosažené vzdělání, pracovní zkušenosti, profesní doporučení atd.). Tato síť se těší rovněž velké oblibě z toho důvodu, že se dá využívat při hledání nového zaměstnání a budování odborného kreditu. LinkedIn je však také dobrým marketingovým nástrojem, neboť majitelé firem nebo jejich zaměstnanci mohou jeho prostřednictvím komunikovat o službách dané společnosti s těmi, kteří o ně mají zájem. Na to, jak lze LinkedIn využít ve firemní komunikaci se dnes podíváme detailněji.
Nejdříve si pojďme uvést o této sociální síti několik základních informací. LinkedIn spatřil světlo světa v roce 2003 a od této doby získal téměř 135 milionů registrovaných uživatelů (poslední údaje z listopadu 2011) z více než 200 zemí. Velkou část uživatelů představují ředitelé, manažeři a další neméně důležití pracovníci firem. Téměř 50 procent uživatelů LinkedInu jsou tzv. decession makeři, pracovníci s rozhodovací pravomocí. Díky tomu je také tato sociální síť považována za celosvětově největší skupinu profesionálů a odborníků shromážděných na jednom místě.
Pokud zvažujete zahrnutí LinkedInu mezi své marketingové nástroje, pak máte z marketingového pohledu dvě možnosti – buď agresivnější (aktivnější) komunikaci anebo pasivní formu. Společně se podíváme na obě tyto oblasti. U LinkedInu stejně jako u ostatních sociálních sítí platí, že čím více času a úsilí budete svým aktivitám věnovat, tím lepších výsledků můžete očekávat a dosáhnout.
Pasivní forma komunikace
Aby bylo možné začít využívat všechny možnosti LinkedInu, je stejně jako u jiných sociálních sítí nezbytné založení osobního profilu, na který pak navážete všechny další aktivity. Po založení účtu, propojením s dalšími uživateli a pravidelnou aktualizací můžete snadno získat pozornost u potenciálních klientů nebo zákazníků. Stejně jako Google i LinkedIn vám dává možnost, aby vás uživatelé snadno dohledali dle specifických klíčových slov. LinkedIn vám takto zároveň dává možnost pro spojení s lidmi nebo společnostmi, ke kterým byste se třeba za normálních okolností vůbec neměli možnost dostat.
Velkou výhodou jsou také osobní doporučení, která vám mohou ostatní uživatele napsat. Není nic lepšího než takováto doporučení získat, neboť právě takto zvyšujete kredit nejenom sobě, ale také vaší společnosti a mohou bezpochyby motivovat další ke kontaktu s vámi.
Aktivní komunikace
V rámci tematických zájmových skupin, do kterých se můžete na LinkedInu přihlásit, se aktivně zapojte do diskusí a celkové komunikace, čímž si zajistíte publicitu. Aktivní účast v diskusích napomůže tomu, že vás budou ostatní vnímat jako odborníka na danou oblast. Vyhněte se však spamování, neboť takto nejenom budete poškozovat svůj osobní kredit, ale také dobrou pověst vaší společnosti.
V případě, že pořádáte nějaké zajímavé akce nebo odborná setkání, pak se nebojte zaslat pozvánku také všem, které máte napojené ke svému profilu. Opět se však vyvarujte standardnímu spamování.
Když se připojíte do svého profilu na LinkedInu, tak na horní liště vpravo můžete kliknout na „Více", rozbalí se vám další nabídka s dalšími možnostmi a jednou z nich jsou také „Answers" (v českém rozhraní „Odpovědi"). Zde můžete buď vy, nebo ostatní uživatelé zadávat nejrůznější profesní dotazy a odpovídat na ně. Díky této funkci máte opět příležitost ukázat svoji odbornost a zvýšit svůj nebo firemní kredit, důležitý pro získání potenciálních klientů. Nejlepší odpovědi jsou pak umístěné na tzv. top listu daného týdne, což může velmi zvýšit vaši publicitu. Uživatelé využívají funkci „Answers" také pro vyhledávání informací i zpětně, a pokud zde zanecháte svoji elektronickou stopu (např. odpověď a otázku), pak máte takto opět možnost uživatele oslovit. Zároveň díky aktivnímu zapojení do otázek, získáte přehled, o co se ve vaší profesní oblasti uživatelé zajímají nebo jaké informace přesně hledají, a mohou vám tak poskytnout nápady a inspiraci pro další firemní aktivity.
Jak už bylo zmíněno výše, na LinkedInu se můžete aktivně zapojit do komunikace v různých skupinách. Nemusíte však čekat až někdo skupinu založí, ale můžete ji založit přímo sami. Stanete se tak hlavním správcem a budete sami celou komunikaci kontrolovat. Na co je dobré při otevírání skupiny nezapomínat? Připravte si zajímavý popis skupiny (tzn. jaké bude její hlavní diskusní téma) a samozřejmě přihlédněte k výběru správných klíčových slov. Stejně jako při vyhledávání na Googlu i na LinkedInu je výběr správných klíčových slov, na základě kterých vás uživatelé najdou velmi důležitý. Do popisu nezapomeňte přidat také odkaz na svou webovou stránku nebo odkaz na blog, pokud nějaký máte. Pokud máte firemní blog, pak určitě nebude na škodu nastavit u diskuse na LinkedInu také RSS kanál vašeho blogu, protože takto zajistíte, že uživatelé LinkedInu obratem uvidí vaše novinky. RSS můžete také propojit s firemním profilem, který lze na LinkedInu také vytvořit.
Při vytváření firemního účtu nezapomínejte hned na několik věci: vyplňte co nejpřesněji informace o vaší společnosti, přidejte odkazy na všechny internetové zdroje, které aktivně využíváte, ať už jsou to webové stránky, firemní blog, profily na jiných sociálních sítích (Facebook, Twitter, YouTube) a v neposlední řadě nezapomeňte na logo v kvalitním grafickém formátu.
Další zajímavou možností pro zviditelnění vaší společnosti jsou tzv. „Events", jejichž prostřednictvím je možné zveřejnit událost (školení, předváděcí akce, workshopy) a uživatele na ně pozvat. Jakmile některý z uživatelů potvrdí účast, pak se tato informace zobrazí v profilech všech dalších uživatelů, se kterými je propojen. Díky celkové virálnosti sdělení máte příležitost oslovit velké množství uživatelů.
Při práci na LinkedInu nezapomínejte také na monitoring konkurence. Po vyhledání daného profilu stačí kliknout pouze na „Follow Company" (v českém rozhraní „Sledovat společnost") v pravém rohu, a takto se snadno přihlásit k odběru jejích novinek. Sledovat můžete samozřejmě také firmy, které mohou v budoucnu být příležitostí pro další spolupráci.
On-line kampaně
Stejně jako ostatní sociální sítě, i LinkedIn nabízí možnost internetové inzerce cílené na uživatele sítě. Obdobně jako u Facebooku i zde je reklamní systém založen na principu pay-per-click reklamy (platby za proklik). Reklamní text na LinkedInu je velmi podobný tomu, který známe z Facebooku tzn. titulek, text, obrázek, URL adresa. Stejně jako inzertní systém Facebooku, tak také LinkedIn umožňuje vytvoření různých kampaní, v rámci kterých vytváříte své inzertní texty. Je zde ale třeba za jeden proklik počítat s cenou, která bude o něco vyšší. Průměrná hodnota jednoho prokliku se pohybuje okolo USD 2,50. Vždy je lepší nechat rotovat více textů na otestování, a dle průběžných výsledků pak texty pozastavit nebo upravit.
Závěrem
Všechny výše zmíněné aktivity můžete aplikovat v rámci svého LinkedIn účtu, který je zcela zdarma. Pokud byste chtěli získat další možnosti pro oslovování uživatelů, pak je dobré zvážit placenou verzi. K sociálním sítím, které využíváte pro komunikaci a odkazujete na ně na své webové prezentaci, v e-mailovém podpisu nebo na vizitce, nezapomeňte přidat také LinkedIn. Velké množství stávajících nebo potenciálních zákazníků se k vám může připojit právě tady.
 Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu Tel.: +420 605 376 527 www.destmark.eu
|