Významné změny a vybrané přístupy hoteliérů

Máme za sebou výsledky prvního pololetí, letní sezonu 2018 a připravujeme rozpočty na rok 2019. Některé ­hotely navzdory příznivému trhu zatím nesplnily vyšší očekávání a některé zase dosáhly rekordních tržeb, ale mana­gementy neměly dostatečně pevnou ruku v řízení nákladů. Specifické trendy letošního roku a rozdílné přístupy totiž ukazují, že až tak jednoduché to nebude a největší výpadek některé teprve čeká.

1. Rostoucí mzdy a snižující se kvalifikace personálu

Na trhu pracovních sil letos pokračuje přebytek nabídek a nedostatek poptávek. Není výjimečné, že některé provozy omezují provozní dobu a ne proto, že by snad neměly zákazníky, ale proto, že by je neměl kdo obsloužit. Kvalifikovaný personál využívá možnost změnit práci za jinou, lépe placenou, a tlak na růst mezd ze strany zaměstnanců je často neadekvátní výkonu. V týmech se zvyšuje poměr brigádníků, využívají se také agenturní síly, které jsme zatím znali jen z cateringu.

Osvědčeným přístupem je nábor pracovníků ze zemí mimo EU. Jsou ochotní, pracovití, přívětiví a mají nižší nároky, ale většinou jsou nekvalifikovaní a nehovoří česky. Znamená to tedy jasnou a jednoduchou standardizaci, jasné procesní mapy, efektivní a nepřetržitý trénink, protože v hotelu se zvyšuje poměr těch, co nevědí, vůči těm, kdo vědí a znají. A host by si toho neměl všimnout. Spolupracuji s agenturami, které dodávají legální pracovníky z osmi zemí na klíč, což pro hoteliéra nepředstavuje přílišnou zátěž navíc. Například personál z Filipín perfektně hovoří anglicky a v západní Evropě je velmi oblíbený, protože je nekonfliktní a pracovitý.

2. Řízení výnosů provozních prostor

Rostoucí náklady a snaha o efektivitu nutí hoteliéry k tomu, aby podobné přístupy řízení výnosů, které důvěrně známe z ubytování, aplikovali i na ostatní střediska. Zvyšují počet míst ve střediscích a upravují provozní dobu tak, aby maximalizovali zisk a snižovali náklady. Kongresové kapacity velkých hotelů a center s potenciálem růstu tržeb dosud většina hoteliérů sleduje jen s příznakem volný/obsazený.

Osvědčeným přístupem je rozšíření hotelového PMS o moduly umožňující nejen správné plánování a využití prostor, ale také práci s cenou pronájmů prostor a služeb v různých termínech a časech, práci s konferenčními paušály a také příslušnými stravovacími plány. Podmínkou je ovšem trénink obchodníků i personálu.

3. Změny konceptu stravování

Stoupající nároky zákazníků, rostoucí náklady a nižší kvalifikace personálu, to jsou aspekty, které by někomu mohly připomínat hlavolam ježek v kleci. Vyvolávají změnu v konceptu stravování.

Osvědčeným přístupem je zjednodušení nabídky i samotného provozu a tedy i pracovních postupů. Výstižný popis, jasné kompetence a třeba v oblasti kongresového stravování je to dostatečně široká, ale stabilní nabídka, samoobsluha namísto servírovaných obědů a mnohem jednodušší systém objednávek.

4. Změny formátu minibarů

Hotelové minibary bývají ztrátovou položkou ve výsledovce a důvodů je mnoho, od nižší poptávky přes nekvalifikovaný a střídající se personál, který nesleduje dostatečně spotřebu a zásobení až po omezení termíny spotřeby sortimentu. Řešení, která automatizovala záznam spotřeby, zase vyvolávala vyšší náklady, a tudíž ceny sortimentu vyšplhaly do výšky, kdy si výrazná část hostů konzumaci z minibaru odepřela.

Osvědčeným postupem je změna minibarů na lednice pro mnohem širší sortiment, který si hosté objednávají nebo přímo kupují v recepci. K naúčtování položky na účet hosta tak dochází ihned a tím, že je sortiment soustředěn na jednom místě, může být širší, nabídka se může často měnit a usnadňuje to i manipulaci a kontrolu hospodaření. Předpokladem v hotelech, kde jsme to zavedli, byla dostupnost sortimentu a jeho propagace například pomocí mobilní aplikace či přímo v pokojích, a dále také výrobníky ledu v patrech nebo v recepci.

5. Zrychlování nákupu ostatních služeb

Vzpomínám si, že když začaly před dvaceti lety do ubytování pronikat on-line rezervační nástroje, že se jim někteří snažili vyhnout a dávali stále přednost off-line rezervacím. Dnes asi není pochyb o tom, že hoteliéři, kteří zavedli na svůj web booking engine, a tím zkrátili a zjednodušili proces rezervace i platby, rozhodli moudře. Udivující ale je, že kongresové prostory a s nimi související služby stále nabízejí a prodávají off-line na trhu, kde rozhoduje rychlost a efektivita. Poptávku od nabídky dělí často několik hodin, resp. v případě víkendů a svátků i celých dnů.

Osvědčeným postupem je zavedení booking enginu pro jednací místnosti, který ve třech krocích umožní zákazníkům formulovat poptávku, vybrat vhodný prostor, ihned se dozvědí cenu, kterou může mít hoteliér v různé dny různou, a pak odeslat poptávku. Hotely, které používají nástroj MeetingPackage, jenž jim pomáhám zavádět, jsou v té nejkritičtější fázi obchodního případu efektivnější než konkurence, a to 24 hodin 7 dnů v týdnu se zanedbatelnými náklady. Nástroj, se kterým pracuji u svých klientů, je navíc neprovizní a velmi zjednodušuje práci celého úseku.

Jako červená nit se ale všemi přístupy k aktuálním trendům táhne žádoucí vyšší produktivita, kterou ovlivňují nové technologie, lepší schopnosti a znalosti managementu i personálu a pak rezervy v plánování pracovní síly. Vlastní i té nájemné.

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více