Máme za sebou výsledky prvního pololetí, letní sezonu 2018 a připravujeme rozpočty na rok 2019. Některé hotely navzdory příznivému trhu zatím nesplnily vyšší očekávání a některé zase dosáhly rekordních tržeb, ale managementy neměly dostatečně pevnou ruku v řízení nákladů. Specifické trendy letošního roku a rozdílné přístupy totiž ukazují, že až tak jednoduché to nebude a největší výpadek některé teprve čeká.
1. Rostoucí mzdy a snižující se kvalifikace personálu
Na trhu pracovních sil letos pokračuje přebytek nabídek a nedostatek poptávek. Není výjimečné, že některé provozy omezují provozní dobu a ne proto, že by snad neměly zákazníky, ale proto, že by je neměl kdo obsloužit. Kvalifikovaný personál využívá možnost změnit práci za jinou, lépe placenou, a tlak na růst mezd ze strany zaměstnanců je často neadekvátní výkonu. V týmech se zvyšuje poměr brigádníků, využívají se také agenturní síly, které jsme zatím znali jen z cateringu.

Osvědčeným přístupem je nábor pracovníků ze zemí mimo EU. Jsou ochotní, pracovití, přívětiví a mají nižší nároky, ale většinou jsou nekvalifikovaní a nehovoří česky. Znamená to tedy jasnou a jednoduchou standardizaci, jasné procesní mapy, efektivní a nepřetržitý trénink, protože v hotelu se zvyšuje poměr těch, co nevědí, vůči těm, kdo vědí a znají. A host by si toho neměl všimnout. Spolupracuji s agenturami, které dodávají legální pracovníky z osmi zemí na klíč, což pro hoteliéra nepředstavuje přílišnou zátěž navíc. Například personál z Filipín perfektně hovoří anglicky a v západní Evropě je velmi oblíbený, protože je nekonfliktní a pracovitý.
2. Řízení výnosů provozních prostor
Rostoucí náklady a snaha o efektivitu nutí hoteliéry k tomu, aby podobné přístupy řízení výnosů, které důvěrně známe z ubytování, aplikovali i na ostatní střediska. Zvyšují počet míst ve střediscích a upravují provozní dobu tak, aby maximalizovali zisk a snižovali náklady. Kongresové kapacity velkých hotelů a center s potenciálem růstu tržeb dosud většina hoteliérů sleduje jen s příznakem volný/obsazený.
Osvědčeným přístupem je rozšíření hotelového PMS o moduly umožňující nejen správné plánování a využití prostor, ale také práci s cenou pronájmů prostor a služeb v různých termínech a časech, práci s konferenčními paušály a také příslušnými stravovacími plány. Podmínkou je ovšem trénink obchodníků i personálu.
3. Změny konceptu stravování
Stoupající nároky zákazníků, rostoucí náklady a nižší kvalifikace personálu, to jsou aspekty, které by někomu mohly připomínat hlavolam ježek v kleci. Vyvolávají změnu v konceptu stravování.
Osvědčeným přístupem je zjednodušení nabídky i samotného provozu a tedy i pracovních postupů. Výstižný popis, jasné kompetence a třeba v oblasti kongresového stravování je to dostatečně široká, ale stabilní nabídka, samoobsluha namísto servírovaných obědů a mnohem jednodušší systém objednávek.
4. Změny formátu minibarů
Hotelové minibary bývají ztrátovou položkou ve výsledovce a důvodů je mnoho, od nižší poptávky přes nekvalifikovaný a střídající se personál, který nesleduje dostatečně spotřebu a zásobení až po omezení termíny spotřeby sortimentu. Řešení, která automatizovala záznam spotřeby, zase vyvolávala vyšší náklady, a tudíž ceny sortimentu vyšplhaly do výšky, kdy si výrazná část hostů konzumaci z minibaru odepřela.
Osvědčeným postupem je změna minibarů na lednice pro mnohem širší sortiment, který si hosté objednávají nebo přímo kupují v recepci. K naúčtování položky na účet hosta tak dochází ihned a tím, že je sortiment soustředěn na jednom místě, může být širší, nabídka se může často měnit a usnadňuje to i manipulaci a kontrolu hospodaření. Předpokladem v hotelech, kde jsme to zavedli, byla dostupnost sortimentu a jeho propagace například pomocí mobilní aplikace či přímo v pokojích, a dále také výrobníky ledu v patrech nebo v recepci.
5. Zrychlování nákupu ostatních služeb
Vzpomínám si, že když začaly před dvaceti lety do ubytování pronikat on-line rezervační nástroje, že se jim někteří snažili vyhnout a dávali stále přednost off-line rezervacím. Dnes asi není pochyb o tom, že hoteliéři, kteří zavedli na svůj web booking engine, a tím zkrátili a zjednodušili proces rezervace i platby, rozhodli moudře. Udivující ale je, že kongresové prostory a s nimi související služby stále nabízejí a prodávají off-line na trhu, kde rozhoduje rychlost a efektivita. Poptávku od nabídky dělí často několik hodin, resp. v případě víkendů a svátků i celých dnů.
Osvědčeným postupem je zavedení booking enginu pro jednací místnosti, který ve třech krocích umožní zákazníkům formulovat poptávku, vybrat vhodný prostor, ihned se dozvědí cenu, kterou může mít hoteliér v různé dny různou, a pak odeslat poptávku. Hotely, které používají nástroj MeetingPackage, jenž jim pomáhám zavádět, jsou v té nejkritičtější fázi obchodního případu efektivnější než konkurence, a to 24 hodin 7 dnů v týdnu se zanedbatelnými náklady. Nástroj, se kterým pracuji u svých klientů, je navíc neprovizní a velmi zjednodušuje práci celého úseku.
Jako červená nit se ale všemi přístupy k aktuálním trendům táhne žádoucí vyšší produktivita, kterou ovlivňují nové technologie, lepší schopnosti a znalosti managementu i personálu a pak rezervy v plánování pracovní síly. Vlastní i té nájemné.