Vzdělávání je uváděno ve strategických dokumentech jako významná priorita v rozvoji destinace. Vzdělávací systémy podporované z veřejných zdrojů se orientují na rozvoj kvalifikační úrovně v organizacích veřejné správy, neziskového sektoru a v mikro-, malých a středních podnicích. Cílem je zvyšování kompetencí zaměstnavatelů a zaměstnanců, posilování konkurenceschopnosti destinací a jednotlivých podniků a udržení, resp. zvyšování počtu pracovních míst.
Rychlý vývoj vnějšího prostředí i vnitřních procesů v destinaci vyvolává potřebu zavedení systému učící se destinace. Je to platforma všech stakeholderů v destinaci, kteří sdílejí informace, data a zkušenosti a jsou ochotni neustále zvyšovat svoje znalosti a dovednosti. Ty pak využívají k inovacím, ke zvyšování efektivity, účinnosti a účelnosti při využití zdrojů pro uspokojování diferencovaných nároků klientů. V praxi to pak znamená nabízet návštěvníkovi vysokou hodnotu produktu, který bude odpovídat jeho potřebě, a za kterou je ochoten zaplatit stanovenou cenu.
Krajská destinační společnost Moravian-Silesian Tourism si pro období let 2015 a 2016 stanovila jako jeden z hlavních cílů marketingové strategie překlenout roztříštěnou identitu destinace, využít společná témata lokálních destinací ke stanovení konkurenčních výhod destinace a k přípravě společných, klíčových produktů. Destinační společnost chce ve spolupráci s jednotlivými turistickými organizacemi posílit image destinace a její umístění na trhu.

Pro tento záměr vytvořil lektorský tým (Šárka Tittelbachová, Alexandra Brabcová, Irena Tyslová) pilotní projekt, který týmové skupině účastníků umožnil pojmenovat potenciál Moravskoslezského kraje jako atraktivní oblast pro kulturní turismus. Pilotní kurz Tvorba produktu kulturního turismu byl připraven rovněž jako systémové východisko pro tvorbu dílčích regionálních produktů v rámci projektů založených na efektivním využívání podpory z veřejných zdrojů.
Kurz obsahoval pět dvoudenních modulů, které se vedle zvládnutí metodických dovedností zaměřily zejména na výměnu informací jako klíčového prvku pro sdílení zkušeností. Učící se skupina byla vytvořena z manažerů krajské destinační společnosti a turistických oblastí, významných stakeholderů (zástupců veřejné správy – kraj, obce; vzdělávacích institucí; kulturních organizací; církevních organizací a podnikatelů). Systém práce s učící se skupinou vyžadoval rozdělení účastníků na menší skupiny dle příslušnosti do turistických oblastí Moravskoslezského kraje (Jeseníky, Opavské Slezsko, Poodří, Ostravsko, Těšínské Slezsko, Beskydy).
Základní obsahová osnova kurzu:
- Co je, a co není kulturní turismus
Vymezení pojmu produkt
Vymezení pojmu kultura
- Kulturní hodnota a/nebo konkurenceschopnost produktu kulturního turismu
- Hodnocení potenciálu destinace ve vztahu k tematickému produktu
- Výběr atraktivit a služeb do tematického produktu
- Zásady vytvoření a rozvoje produktových řad
Diverzifikace produktu
Produktový mix
- Stakeholdeři produktu, jejich koordinace a kooperace (tj. všechny zainteresované cílové skupiny včetně paměťových institucí i místních obyvatel)
- Marketingový mix produktu
- Hodnocení přínosů kulturního turismu
- Realizace produktu v praxi
Každý z bloků/témat, do kterých byl kurz členěn, obsahoval teoretický základ a praktickou dílnu zaměřenou na přetavení znalostí v dovednosti, vždy zhruba v poměru 1 : 3. V úvodu bloku byl zařazen krátký teoretický úvod, který byl vysvětlen na příkladech dobré praxe. Následovaly pracovní dílny, zvlášť pro každou turistickou oblast. Účastníci zpracovali zadané téma s využitím konkrétních zdrojů z turistické oblasti. V závěru bloku prezentovali výsledky za své turistické oblasti v rámci celé skupiny, diskutovali záměry, poznatky a hledali řešení problémů. S výsledky jednotlivých bloků se vždy pracovalo i v následujících blocích. V rámci jednotlivých bloků byly zařazeny tematické Inspiromaty.
V průběhu kurzu se účastníci naučili, jak využít kulturní kapitál místa prostřednictvím kulturního turismu, a jakým způsobem tyto produkty prodávat. Získané znalosti jim umožní lépe vytvářet konkurenceschopnou nabídku dílčích produktů kulturní povahy i stavět komplexní produkty kulturního turismu, díky kterým návštěvníci destinace lépe využijí vlastní dovolenou, budou méně podléhat předsudkům a odvezou si do běžného života hlubší zážitky.
V příštím roce by měly semináře pokračovat s cílem vytvořit produktovou řadu destinace Moravian-Silesian sestavenou z produktů turistických oblastí. Krajská destinační společnost ji využije k posilování image destinace pomocí komunikační strategie, ke změně v umisťování destinace a rebrandingu.
Ilustrační foto: Shutterstock.com