Vzdělávání jako konkurenční výhoda destinace

Vzdělávání je uváděno ve strategických dokumentech jako významná priorita v rozvoji destinace. Vzdělávací systémy podporované z veřejných zdrojů se orientují na rozvoj kvalifikační úrovně v organizacích veřejné správy, neziskového sektoru a v mikro-, malých a středních podnicích. Cílem je zvyšování kompetencí zaměstnavatelů a zaměstnanců, posilování konkurenceschopnosti destinací a jednotlivých podniků a udržení, resp. zvyšování počtu pracovních míst.

Rychlý vývoj vnějšího prostředí i vnitřních procesů v destinaci vyvolává potřebu zavedení systému učící se destinace. Je to platforma všech stakeholderů v destinaci, kteří sdílejí informace, data a zkušenosti a jsou ochotni neustále zvyšovat svoje znalosti a dovednosti. Ty pak využívají k inovacím, ke zvyšování efektivity, účinnosti a účelnosti při využití zdrojů pro uspokojování diferencovaných nároků klientů. V praxi to pak znamená nabízet návštěvníkovi vysokou hodnotu produktu, který bude odpovídat jeho potřebě, a za kterou je ochoten zaplatit stanovenou cenu.

Krajská destinační společnost Moravian-Silesian Tourism si pro období let 2015 a 2016 stanovila jako jeden z hlavních cílů marketingové strategie překlenout roztříštěnou identitu destinace, využít společná témata lokálních destinací ke stanovení konkurenčních výhod destinace a k přípravě společných, klíčových produktů. Destinační společnost chce ve spolupráci s jednotlivými turistickými organizacemi posílit image destinace a její umístění na trhu.

Pro tento záměr vytvořil lektorský tým (Šárka Tittelbachová, Alexandra Brabcová, Irena Tys­lová) pilotní projekt, který týmové skupině účastníků umožnil pojmenovat potenciál Moravskoslezského kraje jako atraktivní oblast pro kulturní turismus. Pilotní kurz Tvorba produktu kulturního turismu byl připraven rovněž jako systémové východisko pro tvorbu dílčích regionálních produktů v rámci projektů založených na efektivním využívání podpory z veřejných zdrojů.

Kurz obsahoval pět dvoudenních modulů, které se vedle zvládnutí metodických dovedností zaměřily zejména na výměnu informací jako klíčového prvku pro sdílení zkušeností. Učící se skupina byla vytvořena z manažerů krajské destinační společnosti a turistických oblastí, významných stakeholderů (zástupců veřejné správy – kraj, obce; vzdělávacích institucí; kulturních organizací; církevních organizací a podnikatelů). Systém práce s učící se skupinou vyžadoval rozdělení účastníků na menší skupiny dle příslušnosti do turistických oblastí Moravskoslezského kraje (Jeseníky, Opavské Slezsko, Poodří, Ostravsko, Těšínské Slezsko, Beskydy).

Základní obsahová osnova kurzu:

  1. Co je, a co není kulturní turismus
    Vymezení pojmu produkt
    Vymezení pojmu kultura
  2. Kulturní hodnota a/nebo konkurenceschopnost produktu kulturního turismu
  3. Hodnocení potenciálu destinace ve vztahu k tematickému produktu
  4. Výběr atraktivit a služeb do tematického produktu
  5. Zásady vytvoření a rozvoje produktových řad
    Diverzifikace produktu
    Produktový mix
  6. Stakeholdeři produktu, jejich koordinace a kooperace (tj. všechny zainteresované cílové skupiny včetně paměťových institucí i místních obyvatel)
  7. Marketingový mix produktu
  8. Hodnocení přínosů kulturního turismu
  9. Realizace produktu v praxi

 
Každý z bloků/témat, do kterých byl kurz členěn, obsahoval teoretický základ a praktickou dílnu zaměřenou na přetavení znalostí v dovednosti, vždy zhruba v poměru 1 : 3. V úvodu bloku byl zařazen krátký teoretický úvod, který byl vysvětlen na příkladech dobré praxe. Následovaly pracovní dílny, zvlášť pro každou turistickou oblast. Účastníci zpracovali zadané téma s využitím konkrétních zdrojů z turistické oblasti. V závěru bloku prezentovali výsledky za své turistické oblasti v rámci celé skupiny, diskutovali záměry, poznatky a hledali řešení problémů. S výsledky jednotlivých bloků se vždy pracovalo i v následujících blocích. V rámci jednotlivých bloků byly zařazeny tematické Inspiromaty.

V průběhu kurzu se účastníci naučili, jak využít kulturní kapitál místa prostřednictvím kulturního turismu, a jakým způsobem tyto produkty prodávat. Získané znalosti jim umožní lépe vytvářet konkurenceschopnou nabídku dílčích produktů kulturní povahy i stavět komplexní produkty kulturního turismu, díky kterým návštěvníci destinace lépe využijí vlastní dovolenou, budou méně podléhat předsudkům a odvezou si do běžného života hlubší zážitky.

V příštím roce by měly semináře pokračovat s cílem vytvořit produktovou řadu destinace Moravian-Silesian sestavenou z produktů turistických oblastí. Krajská destinační společnost ji využije k posilování image destinace pomocí komunikační strategie, ke změně v umisťování destinace a rebrandingu.

Ilustrační foto: Shutterstock.com

Ing. Šárka Tittelbachová Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
odborná asistentka katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové v Praze a autorka projektů „Židovské cesty na Plzeňsku“ a „Židovské cesty v Čechách a na Moravě“
tittelbachova@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více