Hi! Já jsem webres. A kdo jste vy? Možná že právě majitel či manažer jednoho z mnoha hotelových zařízení a vaším každodenním chlebem je dohled nad tím, jak co nejefektivněji obsazovat hotelová lůžka. A protože žijeme ve 21. století, věku technologií, značnou úsporu energie, času, a tím i financí vám může přinést právě webres, hotelový rezervační on-line systém. Nejenže umožňuje on-line rezervace přímo na stránkách vašeho hotelu, ale i spojení s důležitými internetovými portály a rovněž jednoduchým způsobem zajišťuje obsluhu všech známých GDS systémů.
Hotelový rezervační on-line systém webres je produktem stejno–jmenné firmy, která vznikla jako dceřiná společnost německé firmy Webres. Byl uveden na trh v roce 1998 a v současné době je používán nejen mnohými hotelovými řetězci, ale ve značné míře jej využívají i soukromé hotely. Tato menší hotelová zařízení používají program především kvůli možnosti on-line rezervací na vlastních webových stránkách. Webres je na trhu zastoupen jak vlastními internetovými portály, tak i jako technický zprostředkovatel hotelových rezervací. Stupňovitě rozšiřitelná architektura serveru webresu zaručuje rychlé přizpůsobení se systému, stoupajícím požadavkům a podmínkám. Při bližším seznámení se s tímto softwarem se téměř ihned nabízí otázka, jak se webres odlišuje od ostatních rezervačních systémů.
Na to ale nechme odpovědět Jana Mikulku, jednatele společnosti, která uživatelský produkt webres nabízí: „Cílem webresu bylo odpočátku umožnit bezplatné on-line rezervace z vlastních hotelových webových stránek, umožnit hotelům pomocí rezervačního systému ovládání ostatních provizních internetových platforem. Jde zejména o minimalizaci časové a programové náročnosti při jejich obsluhování. Přáním každého hoteliéra je, aby mohl jedním programem ovládat všechny důležité celosvětové internetové –por–tály. Pro velké hotelové řetězce a jejich centrální rezervační oddělení je to s určitými omezeními možné, pro privátní hotely je ideálním řešením právě webres. Rezervační systém webres nabízí obsluhu téměř všech důležitých celosvětových internetových portálů,“ uvedl Jan Mikulka.
Díky přímým propojovacím bodům k systémům, jako jsou například Booking.com, hotel.de, venere.com, Expedia, Worldres atd., je práce hotelů výrazně usnadněna. Přes propojovací bod k uživatelskému softwaru Pegasus nabízí webres napojení na dalších 1 500 internetových portálů, které jsou obsluhovány přímo z webresu. Výhodou tohoto rezervačního systému je především to, že hotely mohou být zároveň připojeny ke všem GDS systémům – Amadeus, Galileo, Sabre, Worldspan – a mít tím možnost obdržet rezervace přibližně od 650 000 cestovních agentur, které rezervují prostřednictvím GDS systémů.
Webres je samostatný GDS poskytovatel se svým –vlast–ním označením (XW) v oblasti GDS. Největší výhodou pro hotely je možnost jednoduché obsluhy všech těchto GDS systémů přímo z rezervačního systému webres. Centrální zpracovávání provizních plateb umožňuje zjednodušení tohoto procesu a lepší přehled o hotelem zaplacených provizích. „Důležité je, že každý privátní hotel má možnost vedle přímých on-line rezervací z vlastních webových stránek být rezervován všemi ostatními systémy a dosáhnout stejných možností a obdržet stejné množství rezervací jako velké hotelové řetězce,“ shrnuje účelnost rezervačního systému Jan Mikulka.
Protože ale další otázky ohledně webresu a zkušeností z praxe využívání takovéhoto systému začaly vyrůstat jako houby po dešti, nedalo nám to, abychom Janu Mikulkovi nepoložili několik doplňujících otázek.
To, co potenciální zájemce často zajímá jako jedna z prvních informací, je užitnost daného produktu v praxi. Jak byste shrnul dosavadní zpětnou vazbu klientů ohledně zkušeností s rezervačním systémem web–res? Mají uživatelé nějaké náměty k vylepšení, zdokonalení?
S klienty se snažíme neustále komunikovat a jejich názor a postřehy nás určitě zajímají. Vzhledem ke konkurenci na trhu se snažíme náš produkt pravidelně aktualizovat, ostatně jinak to ani nejde, pokud chceme nabízet kvalitní software. Myslím si, že zpětná vazba od našich zákazníků je tou nejlepší inspirací.
Probíhají nějaké inovace systému neboli upgrade? Jak často? Co bylo v poslední době vylepšeno oproti původním verzím systému?
Na ITB v Berlíně chceme představit pár novinek typu nové rezervační masky, nových jazykových mutací a dalších úprav. Rezervační maska bude nabízet několik novinek. Vedle již zmíněných jazykových mutací to budou i nové funkce. Každý hoteliér jistě přivítá možnost prodávat i doplňkové služby přes webové stránky. Je jedno, jestli se bude jednat o transfer nebo wellnes balíček. Všechny tyto služby budou k dispozici on-line, záleží jen na nastavení hoteliéra. V současné době spouštíme i službu channel manager. Z webresu je v současnosti možné ovládat tyto portály: Booking.com, Hotel.de, HRS, Expedia a Venere. Ostatní portály budou následovat, s několika z nich již probíhají intenzivní jednání.
Jak byste shrnul dnes více než desetileté působení systému na trhu? V čem bylo úspěšné? Jaké jsou vaše marketingové cíle pro další období?
Myslíme si, že dokážeme hotelu nabídnout komplexní produkt. Webres funguje jako poskytovatel GDS připojení, on-line rezervační klient na webových stránkách hotelu a nově i jako channel manager. Výrazně se tím snižuje náročnost ovládání, každý hoteliér jistě ocení, že jeden požadavek nezadává sedmkrát, ale pouze jednou. V současné době probíhají jednání s poskytovateli hotelového softwaru v ČR a na Slovensku, rádi bychom hotelům nabídli možnost automatického načítání dat přímo z Front Office systémů, což v praxi znamená, že obsluhu webresu ještě zjednodušíme, webres si data ohledně kapacit načte sám a následně rozešle na další internetové portály a GDS. Naším cílem je proniknutí na nové trhy, především do Maďarska, na Ukrajinu a do Ruska, zaměřujeme se i na Polsko a Slovensko. V neposlední řadě se snažíme prorazit i na poli městských nebo tematických portálů. Za určitých podmínek jsme schopni městům zdarma poskytnout on-line ubytovací portály. Města na nich můžou nabízet volné hotelové kapacity v dané oblasti. Cílem je přilákání nových turistů do měst a regionů. V Německu s úspěchem provozujeme portál například pro město Lipsko. Jak jsem již zmínil, věnujeme se i tematickým portálům, například veletrhům. Jako příklad uvedu veletržní portál Köllner Messe v Německu.
Jaká je v současné době vaše uživatelská základna? Plánujete její rozšíření? Jakými významnými klienty se můžete „pochlubit“?
Uživatelská základna se blíží 6 000 tisícům hotelů a k naší radosti se neustále rozšiřuje. Každý jednotlivý hotel je pro nás významný klient a takto se k němu snažíme i přistupovat. Jsme rádi, že se nám podařilo navázat spolupráci s prvními hotely v Budapešti.
Uzavřeli jste v poslední době smlouvu s některými novými partnery?
Kromě výše uvedené spolupráce s Booking.com, Hotel.de, HRS, Expedia a Venere v současné době finišují i jednání s poskytovateli FO systémů v ČR, na Slovensku a v Maďarsku. Jména společností oznámíme ihned po podepsání smluv.
Text: webres a -jah-; foto: -pmu-
webres, s. r. o.
Gregorova 2115/10, 148 00 Praha 4
Tel.: +420 296 799 580, +420 222 191 943
Fax: +420 272 047 318
E-mail: jan.mikulka@webres.info
www.webres.info