Londýnský World Travel Market je považován za nejprestižnější veletrh cestovního ruchu v Evropě. Letos si v termínech 9. – 12. listopadu mohl navíc do svého loga vetknout působivou třicítku, tedy nikoli spanilou dámu v nejlepších letech, ale výročí třiceti let úspěšného působení na trhu.
U příležitosti perlového výročí byla proto 11. listopadu na centrálním stanovišti londýnského výstaviště Excel spuštěna 45minutová světelná a hudební show, kde dominovaly hudební a muzikálové popové hity od skupiny ABBA či z kdysi slavného snímku Priscilla, královna pouště. Předsedkyně World Travel Market Fiona Jeffery k akci poznamenala: „Je to ten nejlepší způsob, jak se každý, kdo přijel na World Travel Market, může zapojit do oslav našeho významného výročí. Navzdory těžké době WTM připomíná, že je nezbytné se stále soustředit na byznys, inovaci a trendy.“


V zahajovací řeči se Fiona Jeffery ohlédla za uplynulými třiceti lety vývoje turismu a sdělila mimo jiné: „Před třiceti lety, když World Travel Market dělal své první nesmělé krůčky, byl okolo nás úplně jiný svět než dnes. My všichni jsme se cítili být privilegovaní, že jsme součástí průmyslu, který se začal tak rychle vyvíjet. A tak jak se vyvíjel náš byznys, vyvíjeli se i naši zákazníci. Začali chtít nové zážitky a nové zkušenosti, levné letenky, víkendy v zahraničí a prázdniny v exotických destinacích. Požadovali luxus, dobrodružství, extrémní sporty a pobyty na odlehlých ostrovech. Dnes se stalo právo cestovat téměř základním životním principem milionů lidí po celém světě, bez ohledu na rasu, náboženství či sociální status.


A v tomto vývoji hraje WTM důležitou roli, umožňuje kooperaci a propojení mezi destinacemi a touroperátory, spojuje byznys a vystavovatelství se službami a nabídkou produktů na globálním trhu. Naším úkolem je vytvořit dynamickou, energickou atmosféru a zachovat přitom flexibilitu, porozumění a důvěru. Ve Velké Británii existuje přísloví, že v každém mraku je trochu stříbra, a já doufám, že jsme pomohli byznysu projít bouří a představit nové schopnosti, možnosti, zvýšit efektivitu a podpořit odvahu, tvůrčí potenciál a inovaci. A toto stříbro v konečném důsledku zhodnotit ve vztahu k zákazníkovi. V této nelehké době privátní sektor rozhodně potřebuje podporu sektoru veřejného, potřebuje investice, otevřené a vstřícné myšlení, které bude upevňovat vztah mezi byznysem a politickými vládami. To vše může vytvořit lepší porozumění a silnou kooperaci,“ nastínila možnosti dalšího vývoje Fiona Jeffery.
Z programu 30. ročníku WTM:
Olympiáda v Londýně 2012: efekt bude pozitivní
Podle senior project managera pro olympijské a paralympijské hry v Londýně v roce 2012 Marka Howella. Je vyloučeno, aby neměly hry pozitivní dopad v podobě nárůstu turismu v britském hlavním městě. Reagoval tak na zprávu Evropské asociace touroperátorů, která oznámila, že olympijský turismus má za následek odliv klasických „sight-seer“ turistů a že od olympiády v Soulu v roce 1988 utrpělo každé hostitelské město v následujících letech jejich úpadek.


Při projevu na WTM konferenci pro Sport a Turismus Howell uvedl: „Londýn je výjimečný případ. Mnoho nedávných dějišť olympijských her byly destinace, kde pobyt nutně trvá dlouho, jako například Sydney nebo Peking. Londýn je jednoduše a mnoha způsoby dostupný z jiných evropských měst s vysokou populací a je také populární destinací pro turisty ze Spojených států. Mnozí návštěvníci by mohli zavítat minimálně na dva týdny, ale předvídáme, že hodně Evropanů přijede jen na několik dní. To, co děláme odlišně, je velmi aktivní přístup v oblasti marketingu a PR. Důležitá je včasná informovanost nejen o hrách samotných, ale i dalších akcích, které se zde v tu dobu budou pořádat. Chceme si být jistí, že turisté nepřijedou pouze na hry, ale že také stihnou poznat rozdílné aspekty města, jeho dědictví, umění, zábavu či nakupování. Že si budou vědomi toho, co jim Velká Británie může nabídnout i v jiných regionech.“ Na závěr Howell dodal: „Předpokládáme, že polovina z celkového užitku her přijde teprve po jejich ukončení.“
Air Canada výhercemGlobal Travel Award
Během World Travel Market se také udílelo několik významných ocenění, jedno z nich, a sice World Travel Market Global Award, si mohli převzít zástupci letecké společnosti Air Canada. Ocenění bylo společnosti uděleno za významnou roli ve vývoji příletového i odletového turismu. V roce 2008 Air Canada spolu se svým regionálním partnerem Jazz airlines přepravily okolo 33 milionů cestujících, a to do 170 destinací na 5 kontinentech.Při příležitosti předání ocenění Fiona Jeffery poznamenala: „Air Canada umožňuje světu poznávat Kanadu a Kanaďanům poznávat svět. U příležitosti 30. výročí je WTM potěšen, že může předat světové ocenění světové špičce letecké dopravy.“
Text: Jan Holý
Foto: Gabriela Ben Ahmed
