WWW stránky měst a regionů – hodnocená vizitka

Kdo nemá webové stránky, jako by nebyl. To je rčení, které je již okřídlené a které si autor článku ověřil i letos při své návštěvě Velikonočního ostrova, kdy i provozovatelé drobných ubytovacích zařízení místního standardu provozovali webové stránky. Kvantitativně i kvalitativně se rozvíjí i český webový prostor v cestovním ruchu a mnoho služeb (např. rezervace) se již staly samozřejmostí. Jak však měřit kvalitu webové prezentace pro cestovní ruch? A jak napomoci rozvoji kvality webových stránek?

Způsobů je několik. Vedle vydávání různě zaměřených obecných i specifických (viz např. [1] a [2]), standardů pro funkčnost, dostupnost, design, spolehlivost, kompatibilitu atd., koncepční zadávání webových stránek profesionálním firmám, publikování článků o součástech kvalitních webových prezentací, trendech, konceptech (např. [3]) a kvalitních webových prezentacích (viz série článků autora v COT business) lze využít také komparace kvality webových prezentací v rámci soutěže, vypsané a vyhodnocované za jasných kritérií. Již tři ročníky má za sebou taková soutěž na mezinárodně uznávané konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS, viz www.isss.cz ).

Jak soutěž vznikla, kdo ji podporuje a jaká má pravidla?
V roce 2004 oslovil výkonný ředitel konference ISSS pan RNDr. Tomáš Renčín autora článku s tím, že by na konferenci ISSS měla být vyhrazena informačním a komunikačním technologiím zvláštní sekce a webové stránky měst a obcí pro cestovní ruch by měly být ohodnoceny zvláštní cenou. Po dohodě s autorem článku oslovil pan Renčín odpovědné pracovníky odboru cestovního ruchu na MMR a tento odbor se stal garantem tohoto (a poté i dalších ročníků) soutěže, zapojil se i do vlastního procesu přípravy soutěže, hodnocení přihlášených webových stránek a zajistil i příspěvky do sekce o ICT v cestovním ruchu. Takto vznikla zvláštní cena ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci na webových stránkách při soutěži Zlatý erb (viz http://zlatyerb.obce.cz ), jejímž prvním laureátem byla v roce 2005 obec Velké Žernoseky (http://mesta.obce.cz/velkezernoseky , viz Obr. 1).

Obr. 1: Obec Velké Žernoseky – část cestovní ruch, nabídka videosekvencí

Zdroj: http://mesta.obce.cz/velkezernoseky

Kritéria hodnocení webových stránek s prezentací cestovního ruchu vycházejí z doporučení pro webové stránky, zpracované autorem ([1] a [2]), doplněných o váhy jednotlivých kritérií, vyjadřující relativní významnost jednotlivých součástí, funkcionalit a celkových vlastností webových prezentací pro jejich kvalitu ve vztahu k uživateli stránek. „Uživatelem“ v přeneseném smyslu slova byl tým hodnotitelů webových stránek, který zastupoval všechny potenciální uživatele hodnocených webů a s podporou webové aplikace kvantitativně hodnotil jednotlivé vlastnosti webových stránek.

V letech 2005 a 2006 nebylo u této zvláštní ceny ještě důsledně rozlišováno mezi prezentacemi měst a obcí a regionálními prezentacemi (nutno podotknout, že i objektivně se obě uvedené kategorie v pojetí některých zpracovatelů, a to zcela v souladu s účelem propojování prezentace obce a regionu, prolínají – typicky obec prezentuje na svých stránkách také okolní region). Zvláštní cenu ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci na webových stránkách obdržel Liberecký kraj (www.liberecky-kraj.cz , viz Obr. 2).

Obr. 2: Současná podoba webu Libereckého kraje pro cestovní ruch

Zdroj: www.liberecky-kraj.cz

Pro rok 2007 byla již tato zvláštní cena ministra udělována ve dvou kategoriích – Kategorie města a obce (oceněna byla obec Libochovany ležící v Českém středohoří, www.libochovany.cz , viz Obr. 3) a Kategorie regiony (nejlépe byl hodnocen portál VÝCHODNĺ ČECHY, www.vychodni-cechy.info, viz Obr. 4 s mentální mapou regionu pro letní období). Pro inspiraci je vhodné se seznámit s kvalitními prezentacemi všech čtyř dosavadních laureátů zvláštní ceny. Při zařazování webových stránek do obou hodnocených kategorií bylo toto zařazení provedeno podle primárního účelu prezentace. Podívejme se podrobněji na kritéria hodnocení, která byla vypracována pro rok 2007 a předpokládá se, že budou ve stejné či velmi obdobné podobě platná i pro rok 2008. Nicméně diskuze o případných změnách nepochybně proběhne – vývoj webu je velmi rychlý a kritéria musí na tento vývoj reagovat.

Obr. 3: Obec Libochovany – „vzorová“ podpora pro cestovní ruch

Zdroj: www.libochovany.cz

Obr. 4: Portál VÝCHODNĺ ČECHY vítá návštěvníky mentální mapou regionu

Zdroj: www.vychodni-cechy.info

Kritéria hodnocení webových stránek pro cestovní ruch – města a obce
Kritéria hodnocení pro města a obce jsou obsažena v následujících tabulkách (Tab. 1 a Tab. 2). Body jsou uděleny v plné výši, pokud je zcela realizována část (funkcionalita), popisovaná kritériem. Navíc lze udělit bonusové body za kvalitu a komplexnost zpracování. Jaké byly největší problémy u přihlášených webů? Mnohé z nich nepoužívaly role pro vstup na stránky (např. místní obyvatel/občan – turista – investor) a část cestovního ruchu nebyla dostatečně či vůbec oddělena od dalších informací, nebyly zpracovány rozsáhlejší jinojazyčné verze, nabídka informací byla velmi statická a málo vzájemně propojená. Mnohé stránky by si vyžadovaly názor zkušeného designéra a zcela jiné třídění nabízených informací. Často také chyběla informace o poloze města/obce. Pozitivní naopak je, že různé typy databázově a přehledově zpracovaných informací se staly standardní součástí webů – databáze ubytování, fotogalerie apod., a také to, že několik nejkvalitnějších webů dobře naplňovalo většinu hodnocených kritérií.

Kritéria hodnocení webových stránek pro cestovní ruch – regiony
Dílčí kritéria hodnocení pro regiony jsou obsažena v tabulce (viz Tab. 2), souhrnná kritéria hodnocení se shodují s kritérii pro města a obce (viz Tab. 1). Již na první pohled je zřejmá podobnost kritérií pro obě kategorie, současně však také rozdílnost vah obdobných kritérií (např. pro využívání odkazů na další externí zdroje informací – u regionálního webu jde o očekávanou a velmi významnou součást). Komentář ke kvalitě části webových prezentací regionů je obdobná komentáři k webům měst a obcí. Problémem je stále velmi malá práce s odkazy na další webové stránky, ať již přímo v textu, v podobě portálové (pro inspiraci viz např. [4]), databázové či s rozhraním aktivní mapy (případně i v GIS provedení).

 

Tab. 1 – Dílčí kritéria hodnocení webových stránek pro cestovní ruch – města a obce

Tab. 2 – Souhrnná kritéria pro obě hodnocené kategorie

Tab. 3 – Dílčí kritéria hodnocení webových stránek pro cestovní ruch – regiony

Shrnutí
Soutěž s jasnými a diskutovanými kritérii hodnocení může nejen být jedním z příspěvků zvyšování kvality webových prezentací v České republice, ale je samozřejmě i malým poděkováním za úsilí, věnované tvorbě webových stránek (v malých obcích často s velkým nadšením a ve volném čase) a také zdrojem inspirace, kterou přinášejí vítězné projekty. Soutěž může podpořit také nové trendy – využívání interaktivních map, panoramatických map, GIS výstupů, webových kamer, 3D prezentací, komentovaných tematických video- a fotogalerií, individualizace poskytovaných informací pro uživatele atd. (viz [3]).

Doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc.

Zdroje:
[1] ZELENKA, J.: Standardy pro informační systémy v cestovním ruchu, COT business, ročník 2, č. 3, březen 2000, ISSN 1212-4281, str. 20–21
[2] ZELENKA, J. a kol.: Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, 2002. 257 s. ISBN 80-7041-473-1
[3] ZELENKA, J.: WWW část regionálního IS pro cestovní ruch – koncepce v kontextu inspirativního průvodce, Sborník konference ISSS 2007, str. 269–271
[4] Český ráj – soukromé stránky, část linky (2007): www.cesky-raj.cz/links.htm
[5] CZeCOT – mentální mapa ČR (2007): www.CZeCOT.com/cz/?id_region=1

Doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc. vyučuje na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (FIM UHK).

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více