Studie MMGYGlobal označuje mileniálské rodiny (tedy takové, v kterých je rodičům aktuálně do 40 let) za vůbec největší trh v rámci rodinné dovolené. Cestování je v jejich hodnotovém žebříčku na předních příčkách, což se projevuje tím, že cestují v průměru 4,2× ročně a jejich útraty za cestování stoupají. Respektive stoupaly – výzkum byl realizován v loňském roce, o aktuální situaci zatím zprávy nemáme.

Foto: Shutterstock.com
S rostoucím podílem mileniálů se mění způsob, jakým lidé pracují i cestují. Příslušníci této generace jsou kromě cestovatelských sklonů známí také svojí afinitou k internetu, sociálním sítím a moderním technologiím obecně. Skloubením těchto dvou fenoménů se před pár lety zrodil fenomén tzv. digitálních nomádů, tedy lidí, kteří opustili své stálé domovy a vydali se do světa, přičemž ruch kanceláří vyměnili za on-line práci z ticha kaváren, coworkingových center i pláží. A této své libůstky se nevzdávají ani jako rodiče, globálně tak roste počet rodin, které vyrážejí na dlouhé (často několikaměsíční, někdy dokonce víceleté) toulky po světě. Pár čísel pro dokreslení: podle průzkumu CN Traveller 2019 by měla asi polovina americké a britské pracovní síly spadat do škatulky „freelance“, tedy lidí pracujících na volné noze. A počet dětí, které nezískávají vzdělání ve škole, ale doma, se mezi roky 2014 a 2017 zvýšil o 40 procent. Toto vše musejí brát v úvahu i hoteloví manažeři, stejně jako další poskytovatelé služeb v oblasti cestovního ruchu. Takovýchto cestovatelů bude zřejmě celosvětově přibývat.
Vyjít vstříc potřebám mileniálů ale není pro klasické ubytovatele vždy zcela jednoduché. Příslušníci generace Y, jak se také mileniálům říká, jsou hnáni vpřed touhou po zážitku. Ten, kdo této skupině nabídne jen unifikované ubytování se snídaní, byť kvalitní a odpovídající přísným řetězcovým standardům, se asi jen málokdy setká s vřelým přijetím své nabídky. Toho se naopak velmi pravděpodobně dočká ten, jehož zařízení se bude jevit jako dynamické a nabízející zážitky. Ty mohou být různého druhu, společné mají pouze to, že nesmějí účastníky nudit. „Asi 85 procent cestujících rodin vyhledává venkovní aktivity, které by je zabavily,“ ukázal loňský průzkum Expedia Group. Připomeňme, že díky mileniálům se například celosvětově rozvíjí fenomén tzv. glampingu, tedy luxusní formy kempování. Roste také poptávka po neobvyklých ubytovacích zařízeních. Průzkum, který si nechala v loňském roce zpracovat společnost Vrbo, jež se zabývá prázdninovým pronájmem ubytovacích kapacit, ukázal, že 71 procent amerických mileniálů by zvažovalo pobyt v některém z netradičních zařízení od stodol přes chatky v korunách stromů až po nemovitosti na kolech či na vodě. Poptávka po cestování v hausbótech, na jachtách, v karavanech či s obytnými přívěsy se podle stejné zprávy meziročně zvýšila o 30 procent. Data týkající se evropského trhu se nám získat nepodařilo, předpokládáme však, že trend bude podobný (byť v nižších hodnotách). Díky mileniálům rovněž stoupá zájem o produkty s ekologickým či sociálním podtextem.
V segmentu rodinné dovolené obecně platí, že služby musejí být uzpůsobeny tak, aby vyhovovaly jak rodičům, tak dětem. Nejinak je tomu i u mileniálů a jejich potomků narozených po roce 2010, pro které marketéři používají označení generace Alfa. A ta jde zcela ve šlépějích svých předchůdců. Pakliže mileniálové se svými mobilními telefony a dalšími technickými vymoženostmi téměř srostli, jejich děti už se prakticky rodí s těmito přístroji v rukou. Ne nadarmo se jim občas říká také „skleněná generace“. Ať se nám to líbí nebo ne, sociální sítě, internet a všelijaké komunikační platformy jsou pro dnešní děti hlavním socializačním prostředkem. Svět bez nich nezažily a neumějí si jej ani představit. A s tím je třeba při přípravě jim určených produktů počítat.
Výdaje rostou
Budoucí vývoj v segmentu rodinné dovolené pochopitelně úzce souvisí s ekonomickými faktory. Asociace Family Travel Association si nechala zpracovat průzkum, z jehož výsledků vyplývá, že v uplynulých třech letech se na cesty se svými dětmi vydalo 77 procent rodičů. O sedm procent méně se však svěřilo s plány na takové cesty v příštích třech letech. V roce 2016 přitom na stejnou otázku odpovědělo kladně 96 procent respondentů. Důvod je podle společnosti Family Travel Consulting, která z průzkumu citovala v článku na portálu Family Travel Forum, jednoduchý – cestování je finančně čím dál náročnější. To v průzkumu potvrdilo 82 procent dotazovaných. Připomeňme, že průzkum proběhl dávno před koronakrizí – dnes by zřejmě byly výsledky týkající se plánů pro příští období ještě o poznání horší. Mileniálové s dětmi jsou nicméně po ekonomické stránce zajímavou cílovou skupinou – průzkum Berkshier Hathaway Travel Protection zpracovaný pro State of Travel Insurance ukázal, že 85 procent těchto rodin v loňském roce utratilo za cestování víc než 5 000 USD, téměř 58 procent dokonce víc než 10 000 USD. |
Vědět byste měli také to, že hlasy dětí jsou čím dál častěji brány v potaz při plánování rodinných investic, stále častěji ovlivňují i cestovatelské plány rodin. Podle zprávy JWT Intelligence Report například 81 procent amerických rodičů z generace mileniálů připustilo, že zvyky a přání jejich potomků ovlivnily jejich rozhodování při nákupu televize, notebooku, tabletu nebo telefonu. A 27 procent si dokonce takovýto poradní hlas u dětí vyžádalo. A podobné je to i u cestovatelských plánů. Studie společnosti Phocuswright postavená na odpovědích víc než devíti tisíc respondentů z devíti zemí, kteří měli děti či vnoučata ve věku do devíti let, ukázala, že v osmi z deseti rodin se do plánování výletů zapojují všichni členové. A v 60 procentech přicházejí tipy na cesty jak od dospělých, tak od dětí.
Výše uvedené ale neznamená, že by se dnešní rodiče svým dětem ve všem podřizovali, ani že se od nich během cest nechtějí ani na vteřinu vzdálit. Právě naopak, i mileniálové ocení, pokud si od svých ratolestí mohou sem tam odpočinout a svěřit je alespoň na chvíli do péče animátorů, dětských koutků, heren apod. Touha odpočinout si od dětí ostatně stojí také za dalším rostoucím trendem zvaným „skip gen travel“, tedy cestováním seniorů s vnoučaty. O tom ale třeba někdy příště…
Vraťme se k mileniálům a jejich rodinnému cestování. Ideály této generace mohou mít na podobu cestovního ruchu pozitivní dopad. Právě od nich přichází čím dál větší poptávka po udržitelných formách cestovního ruchu. Mimo jiné se velká část mileniálů programově vyhýbá notoricky známým místům a turistickým atraktivitám. Jejich cesty naopak míří do méně navštěvovaných měst. Pravda, o overtourismu asi v nejbližších měsících moc neuslyšíme, ale předpokládáme, že jak bude globální cestovní ruch nabývat na intenzitě, na řadě míst se začnou postupně znovu objevovat i donedávna běžné problémy související s přílišným zatížením turismem. Mileniálové však nejspíš svými zvyklostmi půjdou proti tomuto trendu. A co je pozitivní, k podobnému přístupu budou zřejmě vést i své děti. Už proto bychom mohli nad některými jinými rysy často zatracované generace Y trochu přimhouřit oči, ne? Možná, že i ta jimi vychovávaná generace Alfa nebude ve finále tak špatná, jak si dnes mnozí myslí…