Přinášíme vám přehled vybraných akcí a marketingových aktivit, které v uplynulém roce realizovala zahraniční zastoupení agentury CzechTourism na vzdálených trzích, a která významně přispěla k navýšení počtu turistů směřujících z těchto trhů do České republiky.
Čína – přímá letecká linka i filmová turistika
Marketingové aktivity spojené s otevřením přímého leteckého spojení mezi Pekingem a Prahou i propagace České republiky na filmovém plátně vévodily aktivitám zahraničních zastoupení v Číně.
V únoru se čínští diváci dočkali premiéry dlouho očekávaného filmu „Jen my víme kde“ (Somewhere Only We Know) natočeného v Praze. Historicky první čínský film natáčený v České republice dostal českou filmovou pobídku ve výši zhruba 8 milionů českých korun. Agentura CzechTourism ve spolupráci s českým velvyslanectvím v Pekingu a filmovou kanceláří Czech Film Commission spolupracovaly na tomto projektu již od roku 2013. Mediální zájem mělo na svědomí jméno herečky, scenáristky a režisérky Xu Jinglei. Oblíbenkyně čínského publika a sociálních sítí z filmu o dívce, která odjíždí do Prahy studovat a také najít dávnou lásku své babičky, udělala očekávanou senzaci dlouho před premiérou. Diskutující na čínských sociálních sítích Weibo a Weixin oceňovali nejen hvězdné herecké obsazení ale i dějiště celého filmu, Prahu. Film jenom za první tři měsíce promítání zhlédlo kolem 10 milionů čínských diváků (viz Obr. 1).
|
Zahraniční zastoupení v Šanghaji uspořádalo v souvislosti s uvedením filmu sérii aktivit pro média i touroperátory. Představen byl nový itinerář, který se v Praze vydává po stopách snímku Somewhere Only We Know a následně pokračuje po romantických místech jižních Čech a jižní Moravy.
Agentura CzechTourism výrazně podpořila otevření prvního přímého leteckého spojení Praha–Peking. Zorganizovala sérií exkurzí pro čínské novináře i touroperátory, kteří navštívili mimo jiné plzeňský zámek Zbiroh, Karlovy Vary či Plzeň. Součástí aktivit byla i roadshow Visegrádské čtyřky, která navštívila pět hlavních čínských měst a představila země V4 několika stovkám čínských partnerů.
Poprvé se do Evropy vydal i jeden z nejpopulárnějších cestovatelských pořadů Taiwanu „iWalker“. Šestnácti milionům diváků přiblížil jižní Čechy, lázeňský trojúhelník západních Čech, jižní Moravu i Prahu (viz Obr. 2).
Skrze televizní obrazovky se Česká republika prezentovala v Číně i v říjnu, a to v souvislosti s populární talk show Day Day Up. CzechTourism ve spolupráci s Generálním konzulátem v Šanghaji uvedl české osobnosti z oblasti modelingu, hudby i gastronomie. Jeden a půl hodiny dlouhý pořad zhlédlo jen v jeho premiéře 73 milionů diváků a dalších 17 milionů si jej pustilo přes internet (viz Obr. 3).
Zástupci ministerstva pro místní rozvoj a agentury CzechTourism byli součástí oficiální české vládní delegace, jež představila naši zemi v rámci Dnů ČR v Šanghaji. Akce, jejímž cílem bylo navázat kontakty mezi českými a čínskými subjekty a posílit spolupráci s provincií Če-ťiang, se zúčastnilo na 30 touroperátorů i několik médií (viz Obr. 4).
Významné místo zaujímaly v činnosti zahraničních zastoupení pro Čínu akce určené odborníkům. Romantický nádech českých a moravských měst byl prezentován v rámci série čtyř workshopů a seminářů v provincii S‘-čchuan, turistické zdroje a vízová politika byly komunikovány v provincii Če-ťiang.
Desetitisíce návštěvníků lákal k cestě do České republiky i květnový veletrh v Šanghaji a březnový veletrh ANTOR v jižní Číně, stovka lokálních touroperátorů se účastnila prezentace zemí V4. Přes 150 touroperátorů a 70 novinářů se účastnilo prezentace regionů České republiky a jejich gastronomie v Macau (viz Obr. 5).
Česká gastronomie v Japonsku i Jižní Koreji
Česká gastronomie byla tématem také v Japonsku, české jídlo ochutnalo v rámci B2B semináře dvacet tamních nejvýznamnějších touroperátorů. Únorová JATA Roadshow putovala po sedmi velkých japonských městech. V březnu byla česká kuchyně, památky UNESCO i program mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro představeny v kongresové hale v centru Tokia.
Největší akcí v Jižní Koreji byla společná kampaň Prague – Pure Emotion, která probíhala na sociálních sítích a v prodejní síti Olympus Korea. Následný bloggertrip vygeneroval 185 postů na sociálních sítích v hodnotě 360 milionů korun. Česká republika byla rozsáhle prezentována i na červnovém veletrhu Hana Tour, v jehož rámci se s nabídkou ČR setkalo 75 000 návštěvníků. Jako nová destinace se na korejském trhu v návaznosti na úspěch značky Pilsner Urquell představila Plzeň. Ta se díky marketingové kampani „Hlavní město piva“ uspořádané ve spolupráci s Rail Europe a cestovní kanceláří Interpark Tour dostala do dvaceti nových balíčků tamních touroperátorů (viz Obr. 6).
Účast celkem 18 subjektů, z toho třinácti českých firem, ozdobila první roadshow V4 nazvanou „Discover Central Europe – Road Show Korea 2015″ (viz Obr. 7).
Akci na podporu rostoucího incomingu z Jižní Koreje do České republiky a středoevropského regionu zorganizovalo na počátku června zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v Soulu, a to v rámci spolupráce národních turistických centrál Česka, Maďarska, Polska a Slovenska. Cílem dvou workshopů se zastávkami v Busanu a Soulu byla obchodní prezentace středoevropských partnerů pro korejské touroperátory, místní cestovní kanceláře a zástupce médií.
Region střední Evropy se prezentoval napříč Latinskou Amerikou
Profesní networking i podpora povědomí o regionu střední Evropy byly cílem roadshow Latin America 2015. Roadshow konaná v pěti zemích Latinské Ameriky zahrnovala sérii B2B workshopů a prezentací pro touroperátory i novináře. Novináři, touroperátoři a cestovní kanceláře byli osloveni v Bogotě a Limě v rámci březnové prezentace hlavního města Prahy. Chystané oslavy 700. výročí narození císaře Karla IV. byly tématem prezentace v největším nákupním centru Mexika Centro Santa Fe.
MS v hokeji na zahraničních trzích
Agentura CzechTourism se stala oficiálním partnerem Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2015. Prostřednictvím svých zahraničních zastoupení podpořila medializaci akce v zahraničí. Sérii PR článků doplnily také on-line marketingové aktivity. Digitální kampaně byly zaměřené na trhy s velkým potenciálem pro příjezd do České republiky v souvislosti s konáním hokejového mistrovství – na Rusko, USA, Lotyšsko, Skandinávii, Německo a Francii.
Na ruském trhu probíhala kromě on-line kampaně zaměřené na sociální sítě i printová reklama v časopise Banzay (viz Obr. 8), prezentace akce na veletrzích v Moskvě a Jekatěrinburgu či společná reklamní prezentace s ČSA, která mířila na novináře a touroperátory z měst s přímým leteckým spojením do ČR a zároveň bohatou hokejovou tradicí (Jekatěrinburg, Tjumeň).
V Rusku představila dějiště šampionátu – Prahu a Ostravu – televizní stanice Rossija (sledovanost pořadů přes 5 mil. diváků), pro ruské novináře byl připraveny i tematické press tripy.
Podpora prodeje zájezdů a letenek do České republiky byla cílem několika odborných akcí. V Ázerbájdžánu a Kazachstánu byly prezentovány české lázně a lázeňské pobyty, Prahu podpořila spolupráce s cestovní kanceláří Vedi Tour Group. Země V4 zaujaly i v Bělorusku. Dubnového workshopu v Minsku se zúčastnilo více než 80 běloruských zástupců touroperátorů a médií a dalších téměř 40 subjektů ze zemí V4.
USA – ČR mezi top destinacemi pro cestování
Mistrovství světa v hokeji bylo jedním z komunikačních témat marketingových a PR aktivit také zahraničních zastoupení v USA, které cílily hlavně na odbornou klientelu. Speciální nabídku produktů zahrnujících Českou republiku připravil pro své partnery v USA i touroperátor AVANTI Destinations z Portlandu. Zahraniční zastoupení v Los Angeles zahájilo svou únorovou prezentací regionů Čech i Moravy, připravenou pro více než stovku VIP klientů partnerské AZ Trails, sérii školení pro cestovní kanceláře na celém západním pobřeží USA. V průběhu roku byly komunikovány příběhy měst, památek UNESCO i židovských památek či romantika jižních Čech a Moravy. Morava a její tradice byly představeny také v pěti hodinových pořadech, které národní rádio CRN Talk Radio přenášelo živě ze své říjnové návštěvy ČR. Díky tomu mělo 11 milionů posluchačů možnost se dozvědět více o Praze, Vysočině a jižní i východní Moravě.
Největší veletrh cestovního ruchu na východním pobřeží USA, konaný pod záštitou prestižního deníku The New York Times, navštívilo v lednu na 28 500 návštěvníků, 700 zástupců médií a na 4 000 profesionálů z cestovního ruchu. Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v New Yorku získalo pro Českou republiku pozici mezi deseti top cestovními destinacemi v roce 2015. Výsledkem červnové kampaně v USA a Kanadě, připravené na základě několikaměsíční spolupráce s časopisem Travel Leisure, bylo 7 000 nových fanoušků na sociálních sítích. Na podzim byla připravena série roadshows s tématem židovského dědictví pro více než 200 zástupců cestovních kanceláří. Akce zaměřená na kongresový a incentivní turismus dopomohla ke spolupráci českých hotelů a DMC s kanadskými dodavateli. Zahájena byla jednání s Air Canada rouge, která v roce 2016 rozšíří počet přímých leteckých spojení ze Severní Ameriky o linku mezi Torontem a Prahou s kapacitou 30 000 pasažérů.
Foto: -CzT-