Dubnový klubový den ACK ČR se odehrával v příjemně starosvětském prostředí Baráčnické rychty na Malé Straně. Rychtář veleobce baráčnické přivítal přítomné představitele cestovních kanceláří a agentur obřadným oslovením „Počestné právo, vážený rychtáři, sousedé a tetičky!“, připomněl staré zvyky a názvosloví a tím idylka končila (pominu-li tedy závěrečné občerstvení), protože současné právo se ukazuje býti v některých případech hrubě nepočestné a do podnikání v cestovním ruchu stále více pronikají znepokojivá slovíčka jako kontrolor, revizor, exekutor a v nejhorších případech i prosektor.
Chmurnou sérii zahájil právní poradce ACK ČR JUDr. Markuzy vylíčením konkrétního příkladu, kterak je možno zlikvidovat cestovní kancelář kontrolou a následným výměrem. Velmi zhruba řečeno, kontrolorky nejmenovaného finančního úřadu si vybraly nejmenovanou cestovní kancelář, vyžádaly si účetní doklady za tři roky nazpět, velkou část z nich zpochybnily (zejména konstatováním, že téměř všechny služební cesty, při kterých zaměstnanci CK obhlíželi ubytovací zařízení, byly vlastně jejich soukromé výlety) a doměřily takovou daň a penále, že majitel musel stáhnout roletu. Soudní umravňování kontrolorek je samozřejmě delší než lhůty k zaplacení výměru, takže i když v tomto případě náhodou někdy v budoucnosti právo zvítězí, bude to pozdě, příliš pozdě a vyhraný právní spor bude bývalému majiteli cestovní kanceláře platné jako mrtvému zimník. JUDr. Markuzy tedy raději instruoval přítomné, jaké doklady může finanční úřad chtít. Bylo vidět, že mnozí si píší, aby si dali věci do pořádku. Krom toho zaznělo i upozornění, že před kontrolory je velmi nutné dávat si pozor na jazyk.
Rovněž před exekutory JUDr. Markuzy varoval. Mají pracovat zadarmo, ale mnohdy prý chtějí až 30 % zabaveného majetku.
Úlevným momentem bylo vystoupení přidružených členů ACK. Travel Support Systems prezentoval systém pojištění fungující přes internet tak, aby se s pojištěním zákazníků v cestovní kanceláři nikdo nemusel párat (výpočty, jakož i všechno ostatní udělá systém, na němž si pojištění může ověřit i pojišťovna a její asistenční služba) – a to všechno pro CK zadarmo, ba ani provize od pojišťovny ji nemine. Pojišťovat lze takto i letenky – a pokud se nějaká cestovní agentura bude muset kvůli chystané novele zákona 159/1999 Sb. přetransformovat na cestovní kancelář, může se spolehnout, že do portfolia činností TSS patří i sjednávání pojištění CK pro případ úpadku. S nadcházející sezonou se hodí i připomenutí členských škol zaměřených na cestovní ruch, Vysoké školy obchodní i její kolegyně Vyšší obchodní podnikatelské školy, s jejímiž praktikanty a absolventy už nejedna členská organizace udělala velmi dobrou zkušenost.
Hlavním námětem do diskuze bylo blížící se členství ČR v Evropské unii. Přednášející odborník Ing. Jaromír Beránek v první řadě informoval o tom, že máme nového náměstka pro místní rozvoj, pověřeného k tomu, aby se staral o cestovní ruch – Bc. Ivo Hartmanna, MBA. Pak překvapil přítomné informací, že pohostinství, ubytování a cestovní ruch dohromady tvoří stejně velký sektor, jako je zemědělství. Dále mimo jiné pohovořil o tom, jaký podíl na trhu zabírá určité množství cestovních kanceláří, a konstatoval, že existují i cestovní kanceláře, které mají třeba jen 20 klientů za rok. Upozornil na to, že během posledních pěti let vycestovalo prostřednictvím cestovních kanceláří o 400 000 klientů méně. Rovněž nanesl řadu zajímavých statistických údajů o rozdílech i o velikosti budoucího sjednoceného trhu a jeho ošemetnostech. Jen v hotelnictví a pohostinství bylo vytipováno na 250 opatření, která budou muset být ihned nebo po přechodném období uvedena do praxe, a vyzval všechny organizace v cestovním ruchu, aby si honem udělaly inventuru úkolů. To už začala atmosféra houstnout, protože cestovní kanceláře a agentury očekávaly spíše, že se jim nástinu toho, co je třeba, dostane právě již na tomto Klubovém dnu. Místo toho se dozvěděly šokující informace o tom, že největší německá CK podniká již rok se zápornou marží (neboť žije z „peněz na cestě“ mezi klienty a dodavateli a je tak sama sobě bankou) a nejmenovaný gigant si již zadal feasibility study pro vstup na náš trh. Logický závěr, že v takovém prostředí toho z 1016 cestovních kanceláří registrovaných letos v českých zemích mnoho nezbude, zapůsobil jako třaskavina, a nebýt pohotové obsluhy, roznášející nápoje a připravené občerstvení, byl by přednášející vypískán, což není při Klubových dnech ACK ČR jev příliš neobvyklý.
V závěru tiskové zprávy ACK ČR ke Klubovému dni se praví, že „ … české cestovní kanceláře daleko spíš přicházejí o klientelu v důsledku životního stylu mladých a jejich zálibě obrouzdat si na internetu vše sám, než co může způsobit vstup ČR do jakéhokoliv demokratického spolku. Vždyť kdo z konkurentů chtěl, ten zde mohl zakotvit už dávno. Ale ta inventura a příprava na další konkurenci je opravdu na místě u každého a není od věci, když se na to upozorní, třeba i šokem. Jenže vyvolané vlastenecké cítění sluší nejen baráčníkům a nejen v jejich Rychtě. Třeba to pomůže i aktérům českého cestovního ruchu víc táhnout za jeden provaz.“
S tím nelze než souhlasit.
-ACK- a –dva-