Zajistíme vše, co klient chce

 

říká s úsměvem Ing. Ladislav Rasl, jednatel a vedoucí letového provozu společnosti L-Consult, která již třetím rokem provozuje taxi ve vzduchu. A velmi dobře ví, o čem mluví – požadavky dnešních manažerů jsou stále náročnější, co se rychlosti přemisťování týká. Být během pár hodin pohodlně na obchodním jednání třeba v Polsku, Maďarsku či na Ukrajině – z toho můžete mít mnoho užitku. A to bez zbytečného čekání na letišti, případných zpožděných letů či špatně naložené letušky. Aerotaxi je individuální služba, která efektivním způsobem řeší případné nedostatky standardní letecké dopravy.

V Mnichově Hradišti již deset let provozujete regionální letiště. Máte tedy zkušenost s orgány, které na leteckou dopravu dohlíží. Co pro vás bylo nové, když jste se před třemi lety rozhodli zabývat aerotaxi?
Předně: u letecké dopravy je v rámci celého oboru létání nejvyšší úroveň kontroly, není žádná vyšší. Tudíž společnosti, které chtějí leteckou dopravu provozovat oficiálně, musí projít certifikací. Dnes je u nás zhruba 12 leteckých společností, včetně ČSA a Travel Service, a přestože my létáme malými letadly, procházíme stejnými kontrolami a podmínkami jako jakákoliv velká společnost. Ať se to týká výcviku posádek, plánování letů, údržby letadel nebo pojištění atd. Z osobní zkušenosti mohu říct, že projít těmito certifikacemi je velmi těžké, což s sebou také nese značné bariéry pro vstup nových hráčů do tohoto odvětví. A to se týká i investic do základních prostředků, které jsou poměrně významné.

Jaká je vaše flotila dnes a kolik máte zaměstnanců?
Letadel, která se využívají pro aerotaxi, máme pět. Kapacita letadel je od jednoho člověka až po skupinu šesti lidí. Na stálý pracovní úvazek máme osm zaměstnanců a čtyři piloti pro nás pracují na částečný úvazek.

A jaký je zájem ze strany českých společností?
Zatím je zájem ze strany českých firem zanedbatelný. Asi proto, že nejsou dostatečně informovány. Málokoho napadne používat privátní leteckou dopravu, a priori to odmítne, aniž by se nad tím zamyslel. Už předem si říká, že to bude příliš drahé, ale je nutné zdůraznit, že to tak mnohdy není. Vždycky záleží na tom, kolik vás letí, kam letíte a co je vlastně vaše potřeba. Takže pokud třeba letí skupina šesti lidí do Düsseldorfu, cena privátního letu je stejná jako u velkých společností a navíc je tam obrovská úspora času a ne tak masový přístup. Na letiště přijdete 10 minut před odletem, není potřeba se odbavovat, posádka vás čeká u vchodu letiště, zavede vás k letadlu a během patnácti minut se odlétá. Jakákoliv změna časového plánu pro nás není problém, pokud se opozdíte nebo potřebujete odletět dříve.

Sám už jste to nakousl, pojďme si tedy říct, jak to funguje prakticky. Mohu si vás třeba zavolat dvě hodiny předtím, než potřebuji odletět?
Pokud se sejdou dohromady všechny náležitosti, které jsou k tomu potřeba, tak ano, tzn. posádka i letadlo je zrovna k dispozici a k letu do zvolené destinace není třeba nějakých zvláštních povolení. Může se totiž stát, že do země, kam chce klient vycestovat, je nutné získat určitá letová povolení, což může trvat třeba jeden den. Takže pokud se klient rozhodne, že chce během dvou hodin odletět na Ukrajinu, bohužel nemůžeme takto rychle získat nutná povolení.

A kam se tedy od vás nejčastěji taxíkem létá?
Otázka je špatně položená. To, že sídlíme na letišti v Mnichově Hradišti, vůbec neznamená, že nás klient musí používat na lety odsud někam. 90 % našich letů se uskutečňuje mimo naše letiště. Potřebujete se dostat z Vídně do Kunovic, z Wroclawi do Brna nebo z Bukurešti do Prahy? Je to jen otázka ceny a je na vás, zda ji akceptujete.

Tak jinak, platí, že se nejčastěji létá v rámci EU?
Musím říct, že nejvíce letů provozujeme směrem na východ. Ukrajina, Rumunsko, Maďarsko nebo Polsko. Společnosti mají dnes zájem expandovat na východ, což zobrazuje všeobecný trend. Ale rád bych zdůraznil jednu důležitou věc: lety aerotaxi se vyplatí do dvou hodin letové doby, tedy na vzdálenost 1 000 až 1 500 km. Delší lety bych doporučil s velkou leteckou společností. Také třeba lety, které jsou velmi exponované, např. Praha – Londýn, Brusel či Paříž. Typická cesta s aerotaxi je ale třeba ta, kde klient potřebuje mezipřistání, např. z Poznaně přes Ostravu do Prahy. Další moment, kdy je dobré zvolit aerotaxi, je ten, že potřebujete odletět z nějakého malého travnatého letiště, typickým příkladem je let Tábor – Ostrava. Je to prostě klasický taxík. V Praze se vám také vyplatí, ale mimo město raději pojedete nějakým standardním dopravcem.

 

Tím jsme se dostali k výhodám aerotaxi…
Dnes je to tak, že cestovní kanceláře každému nabídnou stejnou službu. Mají např. požadavek, že klient chce letět do Oradey. Oni si ani nezjistí, kde to je, a rovnou mu objednají letenku do Temešváru, což je nejbližší letiště, ale z Prahy je to se dvěma přestupy, ve Vídni a v Bukurešti. A dále se zákazník musí dopravit ještě několik set kilometrů osobní dopravou, což je dost únavné a zdlouhavé, nemluvě o tom, že tím ztratí třeba den času. A vlastně uniká požadavek klienta, že chce do Oradey. Proto by společnosti, které obsluhují korporátní klientelu, měly vědět, že mu mohu nabídnout i aerotaxi, které je rychlé a efektivní. Další výhodou je, že pro nás skutečně není problém doletět kamkoliv. Jsme schopni doletět na místo, kam velké společnosti nelétají anebo létají, ale velmi nevýhodně.

Pokud se s vámi tedy nějaká společnost zajišťující bussiness travel rozhodne spolupracovat, jste schopni jí nabídnout např. nějakou provizi?
Ano a to je naše výhoda oproti velkým leteckým společnostem. Z každého letu nabízíme více než 3% provizi z ceny letu.

Vraťme se opět k samotnému aerotaxi. Jestliže mám někde jednání celý den, letadlo na mě počká?
Ano, to je obvyklá praxe, na kterou máme určené sazby. Někdo třeba potřebuje být ráno v deset ve Varšavě, ve dvě v Poznani a druhý den musí být zpátky v Praze, my dáme zákazníkovi cenu, která je konečná a je na něm, zda ji akceptuje.

A co doplňkové služby, catering, přítomnost posádky v kabině, transfery…
Zajišťujeme všechno, co klient chce. V ceně letu je základní catering, který je už sám o sobě lepší než to, co dnes dostanete v každém letadle. Jestliže má někdo rád plody moře, má je. Pokud s námi někdo létá častěji, tak už ho známe a víme, co má rád. Vždy, když nastupuje do kabiny, může se spolehnout, že to dostane. Platí zde velmi individuální přístup.

Nemohu se nezeptat, zda s vámi létají nějací politici nebo V.I.P. osobnosti. Aerotaxi se pro ně přímo nabízí.
Musím říct, že my jsme speciálně zaměření. Když jsme svou leteckou společnost zakládali, dali jsme jí do vínku, že budeme létat s lidmi, kteří to potřebují pro svou práci. Chtěli jsme, aby užitná hodnota toho, že někam letí, byla daleko větší než to, že noviny píší „letěli taxíkem“. Naši zákazníci někam prostě musí a dostat se tam je pro ně nutnost. Rádi spolupracujeme s lidmi, kteří létají za prací. Podle toho jsme volili i svou flotilu, která neskýtá to nej nej nej pohodlí, ale letadla jsou praktická, a tím i lacinější. Chceme zákazníka, kterému je jedno, že má o čtyři centimetry menší prostor na kolena, ale je pro něj důležité, že ušetří dvacet tisíc. A vůbec to nemusí znamenat, že by to letadlo nebylo příjemné.

A co bezpečnost, někdo může být vůči malým letadlům nedůvěřivý…
Ano, Titanik byl velký, a jak to dopadlo. Obecně se dá říct, že letectví má okolo sebe auru zvláštnosti a neobvyklosti, to je pravda, ale jak jsem říkal, musíme projít všemi certifikacemi, aby bezpečnost byla maximální. Dnes to funguje tak, že na každý let se zpracovává spousta dokumentů. Snad každý měsíc tu máme nějaké auditory, vše je velmi přísně hlídáno Úřadem pro civilní letectví. Bezpečnost je alfa a omega. Vlastně dnes už o bezpečnosti nikdo ani neuvažuje, protože už je vnímána automaticky. Ještě předtím, než se začnete rozhodovat, zda aerotaxi ano, či ne, musíte to mít vyřešené. Samozřejmě pro člověka, který je zvyklý létat velkými letadly, je to změna, ale většinou to skončí tak, že lidé jsou velmi mile překvapeni, jak příjemně a bez problémů let probíhá.

Aerotaxi dnes nabývá stále více na významu, jaká je vaše osobní prognóza vývoje tohoto druhu osobní dopravy?
Celý svět hlásí růst poptávky po letecké dopravě, potřeba být mobilní roste. Každoročně sledujeme 10 až 15% nárůst, což je příznivé. Ne každý chce letět linkou, která má různé nevýhody – musíte tam být dopředu, nevíte, s kým letíte, nevidíte posádku a celkově je to odosobněné. V aerotaxi cestujete jen s lidmi, které znáte, máte pocit, že jste součástí děje, posádka s vámi komunikuje, vy ji vidíte, víte přesně, co dělá. Zkrátka je to velmi zajímavé nejen pro nás, ale i pro naše klienty.

-vho-
Foto: L-Consult

www.llkmh.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více