Zaostřeno na zahraniční návštěvníky: Karlovarský kraj

V další části seriálu (již šesté) o příjezdovém cestovním ruchu v krajích České republiky, jež čerpá mj. z výsledků rozsáhlého kontinuálního šetření pro Ministerstvo pro místní rozvoj a pro Českou centrálu cestovního ruchu – CzechTourism, realizovaného společností STEM/MARK, se tentokráte zaměříme na Karlovský kraj.

Karlovarský kraj je nejzápadnějším územím České republiky. Více než polovinu celkové délky hranic tvoří hranice se Spolkovou republikou Německo, a to na západě s Bavorskem a na severu se Saskem. Jižním sousedem je Plzeňský kraj a na východě se rozkládá kraj Ústecký. Karlovarský kraj je po Praze a Libereckém kraji třetím nejmenším krajem, počtem obyvatel pak vůbec nejmenším.

Graf1 – Charakteristiky zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje a České republiky (v %)

 Graf1 – Charakteristiky zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje a České republiky (v %)

Zdroj: STEM/MARK

Cestovní ruch je v Karlovarském kraji jedním z nejvýznamnějších odvětví. Především lázeňství udělalo z Karlovarského kraje významnou cílovou destinaci pro hosty z Čech i z ciziny. Nacházejí se zde nejznámější lázně Karlovy Vary, ale i další významná lázeňská města – Mariánské Lázně, Františkovy Lázně, Lázně Kynžvart a Jáchymov. Lázeňské resorty a hotely nabízejí svým hostům různé wellness pobyty i lázeňské programy založené na tradici vycházející z využívání přírodních léčivých zdrojů. Jejich blahodárné působení je ověřeno mnohasetletou zkušeností a prokázáno moderními vědeckými metodami.

Na území Karlovarského kraje se nachází celá řada významných architektonických památek. K těm nejvýznamnějším patří hrad Bečov s unikátním relikviářem svatého Maura, lázeňské kolonády v Karlových Varech, Mariánských Lázních a Františkových Lázních, hrad Loket, klášter v Teplé, hrad Cheb a mnoho dalších.

Značně členitý povrch kraje tvoří na severu západní část Krušných hor. Četná turistická střediska v Krušných horách a různé sportovní areály po celém kraji vám dávají možnost prožít dovolenou aktivně prakticky po celý rok. K nejnavštěvovanějším zimním střediskům patří díky velkému množství sjezdovek, běžeckých tras a snowparků Boží Dar a nedaleký Klínovec. Po zbytek roku jsou prakticky po celém kraji k dispozici stovky kilometrů turistických tras a cyklostezek. Pro golfisty je připraveno 10 golfových hřišť a několik indoor golfů. Na své si přijdou i milovníci tenisu, vodácké turistiky a horolezectví. Nejvýznamnější událostí v Karlovarském kraji je Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, který si každoročně nenechá ujít tisíce návštěvníků z celého světa. K dalším oblíbeným akcím patří také Valdštejnské slavnosti v Chebu, Jazzfest, Folklorní festival a další.

Již tradičně se nejdříve podíváme na cestovní ruch z pohledu využívání hromadných ubytovacích zařízení (HUZ), jehož statistiku pravidelně monitoruje Český statistický úřad. V roce 2014 měl Karlovarský kraj celkem 439 HUZ, což je v mezikrajském srovnání druhý nejnižší počet po Pardubickém kraji. Počtem lůžek, který činil bezmála 31 000, je Karlovarský kraj v mezikrajském srovnání na sedmém místě. Rozdíl v pořadí vyplývá z vyššího zastoupení HUZ s nadprůměrným počtem lůžek (druhým nejvyšším po Praze). V roce 2015 pobývalo v HUZ kraje více než 860 000 hostů (v mezikrajském srovnání 6. místo). Zahraniční návštěvníci se na těchto statistikách podílejí více než 3/5 (více než 540 000). V mezikrajském porovnání se v HUZ kraje ubytoval druhý nejvyšší počet nerezidentů po Praze.

Karlovarskému kraji patří z pohledu využívání ubytovacích zařízení jedno prvenství. Délka pobytu hostů ubytovaných v HUZ Karlovarského kraje je v mezikrajském srovnání vůbec nejvyšší a výrazně převyšuje celorepublikový průměr (průměr za ČR 2,7 noci a v Karlovarském kraji 5,4 noci).

Ze zjištění společnosti STEM/MARK o zahraničních návštěvnících kraje vyplývá, že Karlovarský kraj je krajem se třetím největším počtem zahraničních návštěvníků. Ročně navštíví Karlovarský kraj v průměru 2,2 mil. zahraničních návštěvníků. Na celkovém počtu návštěvníků ČR, se kraj podílí 12 procenty. Obecně ze zjištění vyplývá, že česko-německému pohraničí dominuje nákupní turistika, ovšem v Karlovarském kraji to není díky lázeňství tak jednoznačné.

I v Karlovarském kraji mají převahu jednodenní návštěvníci. V porovnání s ostatními kraji je podíl jednodenních návštěvníků až šestý nejvyšší, počtem třetí nejvyšší. Ročně jich do Karlovarského kraje přijede 1,6 mil., což představuje 16 procent všech jednodenních návštěvníků, kteří přijeli do ČR.

Skladba návštěvníků Karlovarského kraje je z hlediska státu trvalého pobytu velmi homogenní, většinu představují Němci (téměř 9 z 10). Hlavním důvodem návštěvy jsou nákupy (56 %) – ve skupině jednodenních návštěvníků činí nákupy 3/4. Nakupující jsou zvyklí k nám jezdit velmi pravidelně. Díky tomu je frekvence návštěv v Karlovarském kraji nadprůměrná.

Graf 2 – Odhad počtu zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje a jejich výdajů

 Graf 2 – Odhad počtu zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje a jejich výdajů

Zdroj: STEM/MARK

Turisté představují 28 procent všech zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje. Ročně přijede do kraje přes 600 000 turistů, což je v mezikrajském srovnání třetí nejvyšší počet. Rovněž se jedná nejčastěji o Němce (2/3), i když velkou část turistů Karlovarského kraje tvoří Rusové (16 %). Polovina turistů přijela do Karlovarského kraje na dovolenou, pětina za lázeňstvím. Průměrná délka pobytu turistů je nadprůměrná. Je to hlavně díky lázeňským pobytům, které bývají dlouhodobé. V ostatních krajích se nejvíce turistů ubytovává v hotelech. V Karlovarském kraji využívají turisté častěji kategorii „ostatní hromadná ubytování“, kam patří např. lázeňské domy. Karlovarskému kraji patří v ukazateli celkových výdajů zahraničních návštěvníků druhé místo (po Praze). Podle dat STEM/MARK utratí zahraniční návštěvníci kraje ročně v průměru 11,1 mld. Kč, což představuje necelých 9 procent celkových výdajů všech návštěvníků.

Centrem zájmu jsou příhraniční nákupní místa (Aš, Cheb) a lázeňská města (Karlovy Vary, Františkovy Lázně, Mariánské Lázně). Třináct procent návštěvníků Karlovarského kraje cestuje i do dalších krajů. Každý desátý návštěvník Karlovarského kraje jede do Prahy.

Jak už bylo řečeno výše, lázeňství je hlavním dominantou cestovního ruchu v Karlovarském kraji. A jak vypadá z pohledu šetření „Příjezdový cestovní ruch“ typický lázeňský návštěvník Karlovarského kraje? Jedná se většinově o zahraničního turistu (95 %) z Německa (65 %) či Ruska (30 %), který navštíví Karlovy Vary (50 %), Františkovy Lázně (30 %) či Mariánské Lázně (25 %), utratí zde nadprůměrných 2 800 Kč na osobu a den, v kraji stráví v průměru 10 dní, spí v hotelu (52 %) nebo v ostatních HUZ, kam patří lázeňské domy (46 %), třetina přijede se zájezdem a pětina si udělá jednodenní výlet do Prahy.

 Foto: Thinkstockphotos.com

Foto: Thinkstockphotos.com

Jak už bylo řečeno výše, velmi silnou základnu návštěvníků Karlovarského kraje tvoří Rusové. Krize ruské ekonomiky, pokles ruského rublu i sankce Evropské unie kvůli konfliktu s Ukrajinou se projevila i na příjezdech Rusů do ČR a potažmo i do Karlovarského kraje. Z odhadů šetření STEM/MARK vyplývá, že celkem počet ruských zahraničních turistů v ČR poklesl meziročně o 37 % (2014 – 763 000, 2015 – 484 000). Navzdory poklesu počtu Rusů ovšem počet zahraničních návštěvníků Karlovarského kraje dlouhodobě roste (mezi roky 2014 a 2015 odhadem o 5 %), protože jejich pokles byl vykompenzován vyšší návštěvností z jiných zemí – zejména z Německa, Slovenska a asijských zemí. Protože ale Rusové patří k návštěvníkům, kteří nadprůměrně utrácejí a zůstávají delší dobu, lze očekávat, že celkové výdaje návštěvníků Karlovarského kraje navzdory nárůstu jejich počtu klesají. Přesné dopady poklesu podílu Rusů na cestovní ruch v Karlovarském kraji by si zasloužily hlubší analýzu velkého objemu dat, která STEM/MARK v rámci šetření „Příjezdový cestovní ruch“ každoročně zjišťuje.


Pozn.: Zdrojem informací pro článek byl projekt „Příjezdový cestovní ruch“ (STEM/MARK pro MMR a CzT), ČSÚ a web zivykraj.cz, coby oficiální průvodce Karlovarským krajem.


foto
 
foto
Jan TučekSTEM/MARK
ředitel STEM/MARK

STEM/MARK je přední výzkumná agentura se specializací na marketingové výzkumy a statistická šetření v oblasti cestovního ruchu.

www.stemmark.cz

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více