
Devátý díl seriálu o příjezdovém cestovním ruchu v krajích České republiky, jenž čerpá mj. z výsledků rozsáhlého kontinuálního šetření pro Ministerstvo pro místní rozvoj a pro Českou centrálu cestovního ruchu – CzechTourism, realizovaného společností STEM/MARK, věnujeme hlavnímu městu. To má mezi ostatními kraji, pokud jde o příjezdový cestovní ruch, naprosto bezprecedentní postavení.
Foto: PHOTOCREO Michal Bednarek / Shutterstock.com
|
Praha, coby hlavní město České republiky, hraje pochopitelně roli přirozeného centra politiky, mezinárodních vztahů, vzdělávání, kultury a ekonomiky. V rámci EU se hlavní město Praha řadí mezi vyspělé regiony. Leží uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj není jeho součástí.
Praha je největším – a turisticky nejlákavějším – městem České republiky. Rozkládá se na ploše 496 km2, což je pouze 0,6 procenta území republiky, ale počtem obyvatel 1 267 449 k 1. 1. 2016 představuje téměř 12 procent obyvatel státu. Praha jako město tedy výrazně dominuje struktuře osídlení v České republice.
V dalších částech článku bývají obvykle popsány hlavní turistické cíle kraje. V případě Prahy by to vydalo na samostatný článek. Pro zajímavost vybíráme několik charakteristik z oficiálního průvodce „Praha do kapsy“, jejž vydává Pražská informační služba.
Praha se řadí mezi nejkrásnější města v Evropě. Návštěvníky z celého světa láká do Prahy jedinečná symbióza zachovalých památek všech slohových období od románských rotund přes gotické katedrály a barokní kostely, renesanční paláce a zahrady až po stavby secesní, kubistické i ryze moderní. Neopakovatelnému panoramatu vévodí Pražský hrad tyčící se nad řekou Vltavou, v níž se zrcadlí městské dominanty, věže, chrámové kupole, paláce a domy i zeleň zahrad a ostrovů.
Graf 1 – Praha versus ostatní kraje

Zdroj: STEM/MARK
Přímo v centru rušné Prahy se ukrývá hned několik nádherně upravených a zároveň architektonicky zajímavých zahrad, které nabízejí nejen překrásné výhledy na Prahu, ale hlavně klid pro relaxaci a odpočinek. Oblíbeným místem procházek je také botanická či zoologická zahrada rozprostírající se v jedinečné přírodní scenérii.
Inspirativní atmosféra soudobé Prahy se bezesporu otiskla i do jejího kulturního dění. Vychutnat si tak můžete světoznámá či zcela nová umělecká díla v řadě galerií, raritní muzejní exponáty, sluchu lahodící operní árie i živelnou náladu jazzových večerů. Nebo se protancovat do dalšího dne v jednom z pražských klubů.
To vše a spousta dalšího tvoří výjimečnost Prahy jako turistického cíle pro domácí a hlavně pro zahraniční návštěvníky.
Praha dosáhla v roce 2015 v oblasti incomingu významného nárůstu, přičemž byl překonán jak dosavadní rekord v počtu hostů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních, tak i počet jejich přenocování. Obě sledované hodnoty přitom každoročně stoupají již od roku 2012, od kterého existují srovnatelné časové řady.
Graf 2 – Charakteristiky zahraničních návštěvníků Prahy a České republiky (v %)

Zdroj: STEM/MARK
V roce 2015 se v Praze nacházelo bezmála 800 hromadných ubytovacích zařízení, což představuje pátý nejvyšší počet mezi regiony České republiky. Počtem lůžek, který v tomtéž roce činil více než 91 000, však Praha jasně dominuje. Je to dáno tím, že v Praze je zastoupeno nejvíce ubytovacích zařízení s vysokou kapacitou lůžek a nadto je více než polovina existujících lůžek využívána v hotelech nejvyšší kategorie. A dominuje i v počtu ubytovaných hostů. V průběhu roku 2015 zaznamenala pražská HUZ příjezd celkem 6,6 mil. návštěvníků. Meziroční nárůst činil 8 procent. Devět z deseti návštěvníků Prahy, kteří se ubytovali v některém z hromadných ubytovacích zařízení, jsou tradičně turisté ze zahraničí (5,7 mil.), jejichž počet meziročně vzrostl o 8 procent.
A i z šetření příjezdového cestovního ruchu, které STEM/MARK realizuje, vyplývá, že si Praha ve srovnání s ostatními regiony České republiky drží několik prvenství. Na prvním místě je logicky v počtu zahraničních návštěvníků. Do Prahy jich ročně zavítá asi 6,8 milionu. Mimo již zmíněných 5,7 mil. ubytovaných v HUZ, je to dalších 0,6 mil. ubytovaných v individuálních ubytovacích zařízeních a asi 0,5 milionu jednodenních návštěvníků. Ostatní kraje převyšuje Praha i v ukazateli celkových výdajů. Celkovou útratou okolo 100 mld. Kč ročně se na celkových výdajích všech zahraničních návštěvníků podílí asi 60 procenty. Výši výdajů ovlivňují (mimo jiné) vysoké výdaje utracené před návštěvou Česka, které s návštěvou země souvisejí (např. letenky, ubytování) či to, že návštěvníci do Prahy, častěji než do ostatních regionů, přijíždějí s cestovními kancelářemi. S touto skutečností souvisí i vysoký podíl výdajů placených před návštěvou České republiky (cca 45 %).
Praha je jediným krajem, kde počet turistů (osob alespoň s jedním přenocováním v Česku) převažuje nad počtem jednodenních návštěvníků, a to velmi výrazně (93 ku 7 %). Dominantní podíl turistů v Praze je důvodem, proč se příjezdový cestovní ruch v Praze tolik odlišuje od příjezdového cestovního ruchu v ostatních krajích.
Praha se vyznačuje velmi pestrou skladbou zahraničních návštěvníků z hlediska státu trvalého pobytu. Pouze pětinu návštěvníků (na rozdíl od ostatních krajů České republiky) představují obyvatelé sousedních států. Mezi návštěvníky Prahy najdeme nejčastěji Němce, Brity, Italy, Američany, Španěly, Rusy aj.
Graf 3 – Odhad počtu zahraničních návštěvníků Prahy a jejich výdajů

Zdroj: STEM/MARK
Dalším specifikem Prahy je velmi nízká frekvence návštěv. Polovina zahraničních návštěvníků Prahy navštívila Českou republiku vůbec poprvé.
Délka pobytu turistů v Praze je v porovnání s ostatními kraji mírně podprůměrná. Nejezdí se sem ani do lázní ani na týdenní turnusové rekreační pobyty. Na druhé straně se většina návštěvníků Prahy ubytovává v hotelech. S tím souvisí i nadprůměrné výdaje vynaložené za ubytování a související služby.
Praha je pro zahraniční návštěvníky natolik atraktivní, že nemají potřebu cestovat do dalších krajů. Prahu navštěvují 3/4 všech zahraničních turistů přijíždějících do Česka. Z tohoto počtu 4/5 navštíví pouze Prahu a pětina cestuje i do dalších krajů – nejčastěji do Karlových Varů, Brna či Českého Krumlova – a to většinou na jednodenní výlety.
Pozn.: Zdrojem informací pro článek byl projekt „Příjezdový cestovní ruch“ (STEM/MARK pro MMR a CzT), oficiální průvodce „Praha do kapsy“ (Pražská informační služba) a informace z webu ČSÚ.
Jan TučekSTEM/MARK
ředitel STEM/MARK
STEM/MARK je přední výzkumná agentura se specializací na marketingové výzkumy a statistická šetření v oblasti cestovního ruchu.
www.stemmark.cz