Lednový Klubový den Asociace cestovních kanceláří České republiky, který se konal ve studiu Chefparade v pražské holešovické tržnici, byl tentokrát zaměřen na jednu nabídku netradiční zážitkové turistiky, programů pro incentivy či teambuildingu v Praze.
Účastníci Klubového dne si mohli vyzkoušet na vlastní kůži, jak se dá spojit prezentace gastronomie s doslova teambuildingovou atmosférou a vytvořit zážitek nejen pro domácí, ale i zahraniční klienty. Jako příklad byla zvolena česká kuchyně, kterou lze dobře nabízet do zahraničí – v tomto případě úplně jinou a aktivnější formou než při prezentacích projektu Czech Specials, na rozdíl od tohoto projektu ovšem vázaně na speciální prostředí, a sice přímo kuchyni.
Chefparade, která začínala činnost v Maďarsku a od roku 2007 ji provozuje v Praze, se na svých materiálech prezentuje především jako škola vaření, tedy pro cestovní ruch nic mimořádného. Jenže kromě obvyklých kurzů vaření pro dospělé i děti, a to nejen pokud jde o českou, ale i kdejakou zahraniční kuchyni, uspořádá i zážitkové programy pro skupiny, incentivy i nejrůznější soukromé party. Jenom s vařením nebo třeba i ve spojení se soutěžemi a společenskými hrami. To vše nejen v češtině.
Sami jsme si nedovedli tak úplně představit, jak takový kulinářský teambuilding v praxi „zabere" – a čekaly nás zhruba tři hodinky zábavy kolem skutečného vaření, které doslova chytilo i ty, kdo se sami k plotně doma moc nehrnou. Společnost má dvě studia. Pro Klubový den bylo třeba zvolit to větší, umístěné v Pražské tržnici v Holešovicích, které má kromě kapacity i tu výhodu, že si účastníci akce mohou část potřebných ingrediencí, zvláště čerstvou zeleninu, sami přímo vybrat k nákupu. Některé další kvalitní suroviny se dají koupit v obchodě v prostorách školy vaření na Žižkově.
Studio je rozděleno na místnost s možným promítáním a hlavně stolováním – a na kuchyňskou část. Nejdříve se tedy dozvíte, co vás čeká – a pak se jde rovnou „k plotně". Konkrétní recept na příslušný pokrm najdou účastníci akce přímo u jednotlivých kuchyňských ostrůvků, kde jsou i potřebné pracovní pomůcky. Předem si samozřejmě každý musí umýt ruce a oblékne firemní zástěru. Pak už je to na vlastní (respektive kolektivní) tvořivosti, decentně dozorované mistrem šéfkuchařem. Učit se vařit mohou jednotlivci (což je rozhodně užitečné a zajímavé, ale asi ne příliš zábavné) – nebo větší počet lidí, z nichž zanedlouho společné dílo i hravá soutěživost jednotlivých týmů vytvoří kolektiv v tom původním nezprofanovaném slova smyslu. Nad společným vařením jídla se dá vtipkovat ve smyslu kuchtění z filmu Byl jednou jeden král a společná činnost vytvoří atmosféru přástek, kterou všichni mají v genech, ale málokdo má ještě dnes příležitost si ji užít. Následující společné hodování je pak tou pravou třešničkou na dortu.
Členové ACK ČR samozřejmě debatovali rovnou i na téma pro které klienty a do které země takový neotřelý kulinářský zážitek nabídnout. Možností je dost, mistři kuchaři i jejich recepty hovoří hlavními evropskými jazyky – a zážitková turistika je právě in. I k poznání české kuchyně je to úplně něco jiného, muset (nebo přinejmenším moci) se sám uplatnit a následně si sednout k dlouhým stolům a pochutnávat si na tom, co uvařili vaši kolegové, respektive se těšit z jejich chvály nad vaším výtvorem, servírovaným srdečně podomácku, než sedět v restauraci, kde je všechno perfektní, ale neosobně profesionální a tak trochu sešněrované. K dobrému jídlu patří i dobré pití, a proto se k české kuchyni přidala i nabídka párování jednotlivých chodů s odpovídajícími druhy vína z Rakvic. Jednotlivé „kuchařské" týmy mohou soutěžit o ceny typu vařečky, kuchyňské zástěry s logem pořádající firmy a každý může získat certifikát nebo si zakoupit krásnou obrazovou kuchařku receptů z celého světa.
Členové ACK ČR poseděli u plných talířů a nad sklenkami vína prodiskutovali, jak nabyté poznatky zužitkují. Otestovali jsme si, že i takový monotematický Klubový den ACK ČR k představení produktu má velký smysl. Ono stejně nikdy nezůstane jen při tom, vždycky přijde na přetřes i to, co koho pálí – a úplně vážné problémy, jako je novela zákona č. 159/1999 Sb. a s ní související případné změny v pojištění cestovních kanceláří, jakož i další nepříjemnosti, se neformálně u jídla a pití probírají mnohem lidštěji než někde v konferenční místnosti.
Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Foto: ACK ČR, Chefparade
www.ackcr.cz