
Památky židovské kultury na území České republiky jsou bezesporu významným potenciálem pro rozvoj cestovního ruchu nejen v Praze, ale především v českých a moravských regionech. Dokládají více než tisíciletou historii života Židů a kulturní rozměr židovské kultury v našich dějinách. V tomto ohledu má Česko výjimečnou příležitost k zapojení do mezinárodních produktů kulturních cest.
Příspěvková organizace Vysočina Tourism se dlouhodobě snaží o rozvoj klíčových produktů destinace, které vycházejí z analýzy potenciálu destinace a stanovení relativních konkurenčních výhod v porovnání s konkurenčními destinacemi. Konkurenceschopnost produktů je ovlivněna řadou faktorů, z nichž nejvýznamnější je koordinace a spolupráce poskytovatelů služeb, schopnost inovace, kvalita (poměr cena/výkon) a věrohodnost nabídky. Proto se na Vysočině snaží zavést inovativní způsob vzdělávání – metodu učící se organizace. To znamená, že využívají formální i neformální procesy a kladou důraz na praktickou aplikaci, na zapojení a propojení subjektů z podnikatelské, veřejné a neziskové oblasti i mimo sektor cestovního ruchu. Snahou je umožnit subjektům stát se konkurenceschopnými partnery, kteří jsou schopni udržet krok s novými trendy na straně poptávky, a to díky lepší soudržnosti a spolupráci na všech úrovních.
Jedním z cílů Vysočina Tourism je aktivní zapojení do realizace Marketingové koncepce cestovního ruchu 2013–2020 agentury CzechTourism. V současné době dokončuje příspěvková organizace Kraje Vysočina projekt „Židovské cesty na Vysočině“. Tento projekt jednak rozšíří nabídku Vysočiny o nový tematický produkt a zároveň je to projekt iniciační, na který by měly navázat obdobnými projekty další regiony s významným potenciálem židovských památek v rámci produktu Kulturní cesty (viz Marketingová koncepce 2013–2020).
Cílem projektu je oživit židovské tradice a památky, posílit zájem návštěvníků regionu Vysočina o židovskou kulturu a významné osobnosti. Návštěvníkům umožní hlubší seznámení se současností i historií židovských památek, tradic a zvyků a nabídne i podrobnější podklad pro cesty za znovuobjevováním židovské kultury a jejích historických vazeb na kulturu českou.
Jádrem produktu „Židovské cesty na Vysočině“ jsou především památky, kulturní akce připomínající židovskou kulturu a osídlení a světoznámé osobnosti (Gustav Mahler, Franz Kafka). Velký potenciál tohoto produktu spočívá především v třebíčském židovském ghettu a židovském hřbitově, které jsou od roku 2003 zapsány na prestižním Seznamu přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Soubor je vzácným příkladem dlouhodobé pokojné koexistence dvou kultur v moravském feudálním městě a zcela ojedinělý svým rozsahem a celistvostí mimo stát Izrael. Dalšími lokalitami jsou Polná, Nová Cerekev, Třešť s expozicí Franze Kafky, Ledeč nad Sázavou a Velké Meziříčí. Součástí produktu jsou dále židovské hřbitovy v Jihlavě, Brtnici, Třešti, Telči, Golčově Jeníkově, Černovicích a Kamenici nad Lipou.
Pro marketing projektu se vedle tradičních nástrojů (brožura, leták, web) využívají také animační prostředky. Vedle třicetiminutového propagačně vzdělávacího filmu vznikají virtuální prohlídky i videa z každodenního života ortodoxní komunity, přibližující pochopení základu židovské víry včetně některých méně známých pojmů. Prostřednictvím videa budeme pozváni k oslavě nejvýznamnějších židovských svátků, uvidíme každodenní život ortodoxních Židů, budeme moci vyzkoušet, jak uvařit typická jídla, zatančit si tradiční tance a zasmát se židovským vtipům. Pro aktivní návštěvníky je připravena geolokační hra s aplikací pro chytré telefony, která provede návštěvníky deseti vybranými místy prostřednictvím zábavných úkolů.
Kromě tradičních suvenýrů (magnetky, pexeso, vystřihovánky) jsou připraveny i suvenýry netradiční – oblázky s vizitkami, odkazující na stále živou tradici vzpomínky a prosby na židovských hřbitovech, pracovní listy pro školáky a šablony s hebrejskou abecedou, které budou společně s barvami a štětci k dispozici v turistických informačních centrech.
Významným přínosem projektu je i snaha o propojení kulturních organizací s organizacemi cestovního ruchu a s podnikatelskými subjekty. Vysočina Tourism spolupracuje s Federací židovských obcí, která v rámci projektu 10 hvězd revitalizuje židovské památky v České republice. Patří sem i dvě místa na Vysočině – Polná a Nová Cerekev. Cílem projektu je vytvořit centrálně koordinovanou a metodicky řízenou síť v oblasti kulturně vzdělávacích center židovské kultury, která budou reprezentovat kulturní dědictví České republiky. A právě taková synergie kultury a cestovního ruchu vytváří přidanou hodnotu pro návštěvníka, zajistí efektivní vynakládání prostředků i udržitelnost společných projektů. Podobné projekty mohou být příkladem pro směrování veřejné podpory v rámci IROP.
Produkt Židovské cesty na Vysočině má za cíl oslovit nejen návštěvníky, ale také subjekty z oblasti cestovního ruchu. Ty prvně jmenované motivuje k návštěvě Kraje Vysočina, k poznávání památek i živé kultury spojené s židovskou tematikou a dokáže i nenásilně vzdělávat. Určitě přesvědčí nerozhodnuté domácí návštěvníky o tom, že Kraj Vysočina nabízí v této oblasti výjimečná místa. A že má smysl se sem vracet pro stále nové zážitky z objevování, poznávání a hry. Pro subjekty v oblasti cestovního ruchu na všech úrovních přináší vzkaz a výzvu: otevřenost ke spolupráci a k inovativním přístupům pro posílení a zkvalitnění konkurenceschopné nabídky.
Foto: MKS Třebíč