
Když se řekne Mikulov, většinou se nám vybaví majestátní zámek spjatý s rodem Dietrichsteinů, bělostné pálavské kopce nebo svahy pokryté vinicemi. Malebné jihomoravské město se však pyšní také vzácnými židovskými památkami, které jako zázrakem přečkaly barbarské demolice v neblahých obdobích minulého století.
Město duchovní tolerance
Židovství v Mikulově má dlouhou a silnou tradici, zdejší židovská obec patřila po staletí k nejvýznamnějším v českých zemích. Její počátky sahají hluboko do středověku – první písemná zmínka se vztahuje k roku 1396. Větší příliv židovské populace nastal po roce 1421, kdy byli Židé vypovězeni z Vídně a Dolních Rakous a část z nich našla útočiště v blízkém Mikulově. Podobná situace se odehrála po vyhnání Židů z moravských královských měst (především z Brna a Znojma). Všemi opovrhovaná náboženská menšina se usadila pod západními svahy tenkrát ještě hradního návrší (přímo pod sídlem katolické vrchnosti), kde postupem času vznikla samostatná židovská čtvrť se vším, co k ní patří. Před polovinou 16. století se Mikulov stal sídelním městem moravského zemského rabína (před odchodem do Prahy tento vážený úřad 20 let zastával legendární rabi Löw) a proměnil se v nejsilnější centrum moravských Židů. V dobách rozkvětu žilo v Mikulově 3 500 židovských příslušníků (takřka polovina tehdejších obyvatel), kterým sloužilo dvanáct synagog a modliteben, jen o čtyři méně než v Praze. Žel Bohu, do dnešních dob zbyla pouze jediná.
Husova ulice tvoří hlavní osu bývalého židovského ghetta s nejcennějšími domy |
Život celého města poznamenal rozsáhlý požár v roce 1719, který zničil také celou židovskou čtvrť. Díky rozsáhlým reformám ve společnosti v polovině 19. století byli Židé zrovnoprávněni s ostatním obyvatelstvem, takže mohli volně nabývat majetek a svobodně se stěhovat. Důsledkem těchto změn byl příchod nových židovských rodin a opětovný rozmach mikulovské židovské komunity. V roce 1848 se židovská obec stala samostatným subjektem s vlastním starostou a dalšími orgány, zcela zrušena byla v roce 1919. Definitivní konec přinesly události druhé světové války, které přežila jen hrstka židovských obyvatel z předválečných šesti set osob. Řada domů bývalého židovského ghetta byla zničena. Nejhorší demolice kupodivu nejdou na vrub německým okupantům, nýbrž pohlavárům komunistického režimu v tzv. období normalizace. Z původních 317 objektů zůstalo stát pouhých 90 domů. Po roce 1989 židovská čtvrť chátrala a její význam byl trestuhodně opomíjen. K její obnově došlo až v roce 2000; polovina dochovaných domů byla prohlášena za nemovitou kulturní památku. Prvním krokem renovace bylo vybudování židovské naučné stezky, která na zhruba kilometrové trase nabízí třináct zastavení. Mezi nejvýznamnější z nich patří domy v Husově ulici, Horní synagoga, židovský hřbitov a nedávno zpřístupněná rituální lázeň – mikve.
Ghetto
Mikulovská židovská čtvrť vyrůstala podél hlavní Židovské, dnes Husovy ulice. Současným rozsahem a stupněm dochování se sice nevyrovná působivosti stejných ghett v Třebíči nebo Boskovicích, přesto patří mezi nejvýznamnější urbanistické celky svého druhu. Čtvrť se původně rozbíhala po svahu dolů do tzv. Židovských zahrad (dnešní ulice 22. dubna) a ke Kozímu hrádku směrem k židovskému hřbitovu. Kromě synagog a modliteben mělo ghetto své obchody, školu (dnes galerie Efram), rituální jatka, masné krámy, pekárnu macesů (křehký nekvašený chléb kulatého či hranatého tvaru, základní pokrm na židovský svátek Pesach), rituální lázně i vodovod. Přestože židovská čtvrť ztratila po všech útrapách podstatný kus své identity a půvabu, dodnes v ní můžeme obdivovat typické architektonické prvky – renesanční klenby s hřebínky, rohová loubí s toskánským sloupem, barokní valené klenby zdobené lunetami nebo štukaturami, klenuté lodžie či kamenné pilíře a pavlače z doby empíru a secese. Poslední desetiletí navíc do ghetta přineslo citlivé rekonstrukce obytných domů a alespoň částečně jim navrátilo ztracený lesk.
Pseudorenesanční budova obřadní síně na židovském hřbitově pochází z roku 1898 |
Unikátní sklenutí mikulovské synagogy. Čtyři kupole podpírá střední čtyřsloupí |
Synagoga
Jediný dodnes stojící židovský svatostánek v Mikulově pochází z 16. století. Z liturgických důvodů je vzhledem k ostatní řadové zástavbě orientován mírně nakoso. Jeho dnešní barokní podoba pochází z radikální přestavby po požáru v roce 1719. Vnitřní prostor je nositelem mimořádně hodnotné kompozice tzv. lvovského vzoru (jediné v ČR), kdy je strop sálu vynesen do čtyř kupolí sklenutých na čtyřsloupový útvar uprostřed synagogy, čímž vzniklo baldachýnem kryté řečniště, tzv. almemor. Strop je navíc vyzdoben bohatou barokní ornamentikou a hebrejskými texty. Vzácná památka nyní slouží jako výstavní a koncertní síň. Husova ulice skrývá ještě jeden židovský chrámek – Michlštetrovskou synagogu. Ta prošla řadou stavebních úprav a v současné době jsou její části zakomponované do areálu hotelu Templ. Zajímavá je také budova bývalého rabinátu, dnes hotel Tanzberg.
Horní synagoga je poslední dochovanou synagogou lvovského typu na našem území |
Hřbitov
Proslulý židovský hřbitov najdete na severozápadním okraji bývalé židovské čtvrti na svahu Kozího vršku. Již skutečnost, že leží ve vnitřním městě, svědčí o jeho stáří. Jedná se bez přehánění o jednu z nejvýznamnějších, nejrozsáhlejších a nejpozoruhodnějších židovských památek v naší zemi. Zabírá takřka dvouhektarovou plochu, obsahuje 4 000 náhrobků (nejstarší čitelný z roku 1605) a jednotlivé hroby jsou ve čtyřech až pěti vrstvách nad sebou. Nejdůležitější částí hřbitova je tzv. rabínský vršek. Jedná se o vyvýšeninu, kde se nacházejí nejstarší náhrobky z počátku 17. století, dále hroby moravských zemských a místních rabínů a členů jejich rodin. V nejjižnější části hřbitova stojí neorenesanční budova obřadní síně z roku 1898, kterou projektoval slavný vídeňský architekt Max Fleischer. Spolek přátel židovské kultury Mikulov ve spolupráci s Židovskou obcí Brno zde nainstaloval expozici věnovanou historii hřbitova a tradicím pohřebního ritu. A jeden dějinný paradox na konec: židovský hřbitov byl během války uchráněn před zlovůlí fašistů, neboť měl, podle jejich vize, sloužit v budoucnu jako památník vyhlazené rasy.
Nejstarší náhrobky jsou z počátku 17. století |
Tak to je ona. 300 let stará rituální lázeň. K vidění jsou jen tři v celé ČR |
Mikve
Židovská lázeň sloužila k symbolickému rituálnímu očištění ortodoxních Židů před začátkem Šabatu a dalších svátků. Ženy se v ní navíc „koupali“ po menstruaci, před svatbou a po porodu. Mikve jsou v zásadě prosté zděné nádrže krychlového tvaru umístěné v suterénu či přízemí domu v okrsku synagogy. Na dno se sestupuje zpravidla po pěti až sedmi schůdcích. Lázeň musí obsahovat čistou pramenitou vodu s přítokem a odtokem a disponovat takovou hloubkou, aby se v ní mohl dospělý člověk celý ponořit. Rituální lázně existovaly ve všech židovských komunitách na Moravě, ve větších ghettech dokonce ve více příkladech. Novodobá historie mikulovské mikve je poměrně zajímavá – archeologové ji objevili náhodou ve sklepě obytného domu, který musel ustoupit modernější zástavbě. Byla perfektně zachovaná (pouze zavalená propadlým stropem) a její stáří odborníci odhadli na 300 let. Mikulovská radnice se poté chvályhodně postarala o její konzervaci včetně obnovy předsklepí a vzácná židovská památka mohla být letos poprvé zpřístupněna veřejnosti. Spolu s rituální lázní v Dobrušce a Boskovicích patří mezi jediné tři zachovalé mikve v České republice.
Ačkoliv tvar předsklepí připomíná vinný sklípek, návštěvníci právě vstupují do zrekonstruovaného prostoru mikve |
Budoucnost
Mikulov patří mezi ta židovská centra, do kterých bude v příštích třech letech směřovat významná finanční podpora – zhruba 280 milionů korun. Projekt revitalizace židovských objektů včetně vzniku desítky oblastních center židovské kultury slavnostně odstartoval již v dubnu v jičínské synagoze. Nositelem projektu je Federace židovských obcí v České republice, která v současné době sdružuje deset obcí a další přidružené židovské organizace a spolky. Jejím hlavním cílem je vytvoření koordinované a odborně řízené prezentace židovské kultury jako jedinečného kulturního dědictví České republiky. „Na území sedmi krajů vznikne síť deseti oblastních center židovské kultury, která budou poskytovat kulturní a vzdělávací služby pro odborníky i širokou veřejnost,“ informovalo ministerstvo kultury.
Vzácné domy v Husově ulici. Dům s arkýři vlevo je bývalý rabinát, kde 20 let působil rabi Löw, nyní hotel Tanzberg; ve velké budově vpravo fungovala židovská škola, dnes sídlo galerie Efram |
Oblastní centra se budou nacházet v Úštěku, Jičíně, Brandýse nad Labem, Plzni, Březnici, Nové Cerekvi, Polné, Boskovicích, Mikulově a Krnově. Díky projektu se obnoví patnáct stavebně a historicky nejcennějších objektů. V revitalizovaných památkách, mezi které jsou zahrnuty synagogy, sídla bývalých obcí, rabínské domy, bývalé židovské školy a další pamětihodnosti, budou probíhat výstavy, přednášky, koncerty, literární večery, filmové projekce a divadelní představení. Celý projekt revitalizace, který získal peníze z evropského integrovaného operačního programu, by měl být ukončen v září 2013.
Mikulov – město památek a náboženské tolerance |
Mikulov bývá často nazýván městem památek. Nezapomeňte při své návštěvě také na ty židovské. Veškeré informace včetně otevíracích dob jednotlivých objektů získáte na webu www.mikulov.cz nebo v místním informačním centru na hlavním náměstí.
Text: Jan Pomykal
Foto: Jan Pomykal a Kateřina Korandová
(Zdroj: TIC Mikulov, ČTK a společnosti Amber travel)