Od této zimní sezony očekává Asociace lanové dopravy (ALDR) změnu ve způsobu investování na českých horách. Do povědomí provozovatelů horských středisek se začíná dostávat systém hodnocení kvality služeb, který má být motorem zvyšování spokojenosti zákazníka. Ten má základ v kategorizaci horských středisek, jež popisuje vybavenost technologiemi a jejímž logickým pokračováním je hodnocení kvality služeb na těchto technologiích poskytovaných. Asociace lanové dopravy se staví na podporu tohoto projektu, jehož autorem je Ministerstvo pro místní rozvoj, a vítá jeho rychlou aplikaci do sektoru cestovního ruchu. České hory v letošním roce zahajují novou kapitolu hledání cesty k zákazníkovi. Napříště se bude méně investovat do technologií a více do zkvalitnění služeb klientům.
Inovace a úsporné technologie
Technologie se ubírají cestou zelených investic. Nízkoenergetická automatická děla si přes svou až o třetinu vyšší cenu postupně nacházejí cestu do českých lyžařských areálů. Vzhledem ke stále stoupajícím cenám energií a výdajům na lidskou sílu je to jediná správná cesta ke snížení nákladů a návratnosti investic.
Mládež a lyžařský sport
Pád společnosti SAZKA se hlouběji projevuje na přibrzdění rozvoje mládeže a růstu lyžařských oddílů. Je velmi důležité, aby existoval jasný projekt podpory sportovních klubů, který by motivoval mládež k zimnímu sportu a podporoval vznik další líhně nových Banků a Záhrobských. Lyžařské sportovní areály jsou schopny podporovat tyto aktivity nejmodernějším zázemím, avšak stagnuje podpora trenérů a jejich motivace k této činnosti. Než pasivně přihlížet vzrůstající obezitě mládeže, měly by se najít systémové cesty k aktivní podpoře nejmasovějšího zimního sportu, jakým jednoznačně sjezdové a běžecké lyžování je.
Investice pro sezonu 2011/2012
Investice do horských středisek v letošním roce nedosáhnou ani poloviny loňského roku, ALDR je odhaduje na cca 700 milionů Kč. Čas ukáže, nakolik investice do nových lyžařských areálů, které vyrostly „na zelené louce", byly skutečnou podporou regionů a zda tyto projekty budou životaschopné i v dalších letech. „Asociace lanové dopravy bude v dalších letech usilovat o plošnější rozložení dotačních prostředků mezi více středisek v menších zastropovaných částkách. Dotace má v našem pojetí být podporou pokroku, nikoliv vytvářením nových konkurenčních celků," upřesňuje předseda Asociace Jakub Juračka.
Nejvýznamnější událostí v oblasti investic na českých horách je zahájení rekonstrukce lanové dráhy na Sněžku, která slouží veřejnosti již přes šedesát let. Místo odkryté a nepohodlné dvousedačky budou od roku 2013 vozit turisty na nejvyšší horu ČR uzavřené čtyřmístné kabinky. Investorem rekonstrukce za 400 milionů korun je město Pec pod Sněžkou.
Černá hora |
K velké změně dojde také na Klínovci, kde nedávno proběhly zkoušky nové Centrální lanové dráhy, čtyřsedačky s oranžovou krycí bublinou. Vzniká tu sjezdovka o délce 1.500 m, která bude malým přispěním do nově vzniklého Skiregionu Fichtelberg-Klínovec s 27 km sjezdovek a přepravní kapacitou přes 15 tisíc osob za hodinu.
Spojování lyžařských areálů pod společný skipas již u nás není novinkou, ačkoli přeshraniční spolupráce Klínovce s německým Fichtelbergem je výjimečná. Společný skipas budou mít také lyžařská střediska na pomezí Orlických hor a Jeseníků. V oblasti Králického Sněžníku vzniklo již v loňském roce středisko Dolní Morava s dvěma lanovkami, čtyřmi sjezdovkami, dětským skiparkem, největším lanovým parkem v ČR a 14 m vysokou dobrodružnou věží. Tento areál se od letošního roku spojuje v rámci společného skipasu se středisky Kouty nad Desnou v Jeseníkách a Červená Voda v Orlických horách.
Pro větší pohodlí lyžařů letos nahradí stávající vleky za lanové dráhy ještě tři další střediska – Červenohorské sedlo v Jeseníkách, Skiareál Čenkovice v Orlických horách a Lyžařský areál Pizár v Pasekách nad Jizerou.
Marketing českých hor
Asociace ALDR zastupuje v marketingu provozovatele horských středisek jako celek a každoročně pořádá před sezonou tiskovou konferenci, kde podává informace o vývoji cen za lyžování pro nadcházející zimu a přehled nejdůležitějších investic na českých horách. V marketingu českých hor se však stále více prosazuje internet, kde základní informaci o vybraných střediscích a současné sněhové situaci přináší více informačních portálů. Pro návštěvníka hor je však nejdůležitější skutečně aktuální situace v daném středisku, a proto téměř každý skiareál má své webové stránky, kde lyžař najde nejen všechny důležité informace, ale i novinky a v mnoha případech také záběry z on-line kamer. O tom, že čeští provozovatelé sledují marketingové trendy, svědčí to, že se stále častěji objevují na sociálních sítích, takže lyžaři si mohou stále více středisek vyhledat na facebooku a některé i na twitteru.
Ceny pro nadcházející sezonu
„Výrazného zdražování skipasů se letos návštěvníci tuzemských hor bát nemusejí," říká předseda ALDR Jakub Juračka. Ceny vleků podle něj vzrostou jen u lyžařských středisek, která v letošním roce výrazně investovala do rozšiřování tratí a do lanovek. Jednodenní skipasy ve většině areálů lyžaře vyjdou od pěti do šesti set korun.
Podle Juračky většina vlekařů drží ceny služeb na stejné úrovni již třetím rokem, přestože vstupy za tuto dobu výrazně zdražily. „Vzrostly například ceny energií, chystá se zvýšení daně z přidané hodnoty," připomněl Juračka.
Dolní Morava |
Nejvíce meziročně vzrostly ceny v lyžařském středisku na Červenohorském sedle, kde se průměrná cena jednodenních lyžařských pasů zvýšila zhruba o čtvrtinu. Jednodenní skipas zde pro dospělého lyžaře nově vyjde na 500 korun. Někteří provozovatelé lyžařských středisek naopak ceny meziročně snížili. Podle materiálů ALDR zlevnil dětské jednodenní skipasy o 85 korun na 390 korun areál v Harrachově, 50 korun letos ušetří dospělý návštěvník areálu Kouty nad Desnou.
Sněhové zpravodajství v televizi
Na změnu se lyžaři musejí připravit i v případě televizního sněhového zpravodajství. Program Panorama, který divákům zprostředkovává záběry panoramatických kamer ze zimních středisek, bude druhý program České televize nově vysílat od 8.00 do 8.55 hod. Kamer také přibude, v letošním roce budou snímat celkem 41 zimních středisek. Tyto služby již řadu let zajišťuje společnost SITOUR a vysílání z některých kamer je přenášeno i do televizních stanic okolních států. To zvyšuje povědomí o nabídce českých hor a láká lyžaře-cizince.
Ohlédnutí za letošní letní sezonou
Letní provozy lanových drah vykazují v tomto roce až trojnásobné zvýšení návštěvnosti. Češi využili pro svou letošní letní dovolenou více domácí destinace a nabídku turisticko-rekreačního vyžití v krásných českých horách, které nabízejí dopravu více než 80 lanovými drahami vybudovanými v uplynulých 20 letech. Dochází nadále k rozšiřování doprovodných služeb. Letní snow-tubingy, zážitkové bobové dráhy, přeprava kol, adrenalinové sjezdy na horských kolech, nové turistické trasy, to vše vrací na české a moravské kopce domácího zákazníka.
V Česku je nyní cca 460 provozovatelů lyžařských areálů. Dohromady spravují celkem cca 1 400 vleků a lanovek.
Text a foto: Asociace lanové dopravy
www.aldr.cz