Život a zánik turistických karet jihočeského regionu

I když se přízvisko divoký ve všeobecném povědomí nejčastěji pojí se západem, pokud jde o implementaci marketingového nástroje, kterým jsou turistické karty, nejturbulentnější vývoj zažil spíše jih naší republiky. Konkrétně tedy Jihočeský kraj, na jehož území se od počátku tisíciletí objevila nebo doposud funguje více než desítka různých bonusových projektů. Zatímco některé nepřežily své pilotní období, jiné se musely poněkud transformovat a další fungují v prakticky nezměněné podobě od počátku doposud. Pojďme si představit ty nejúspěšnější…

Dávné i nedávné projekty

Nebo možná začněme těmi již zaniklými. V jižních Čechách se o vlastní bonusové či zážitkové karty snažilo vcelku nemálo subjektů. Velmi plodným obdobím byl v tomto ohledu především rok 2006. Do pilotního provozu byla uvedena například Turistická karta Třeboňsko, kterou připravila Jihočeská centrála cestovního ruchu ve spolupráci se společností Třeboňskou rozvojovou a s Jihočeskou hospodářskou komorou. Třeboňsko bylo pro tyto účely vybráno proto, že bylo v dané době považováno za tradiční a současně jeden z nejatraktivnějších turistických regionů v Jihočeském kraji. Stalo se tak první oblastí v jižních Čechách, kde se začaly turistické slevové karty turistům nabízet. Ve stejném roce se poté v Českých Budějovicích na pár sezon zrodila i slevová karta CBCARD, která umožňovala volný vstup do vybraných turistických cílů v Českých Budějovicích. Zároveň byla jízdenkou na MHD ve městě a umožňovala také dopravu do Hluboké nad Vltavou. V roce 2013 připravilo svou vlastní zážitkovou kartu i město Tábor. Jelikož se však velmi záhy po jejím představení objevila turistická oblast Toulava s vlastní kartou, která se s táborskou variantou v podstatě dublo­vala, s uvedením Tou­lavky do plného provozu tzv. TÁBORCARD zanikla.

V již zmíněném roce 2015 dosáhl náklad Písecké bonusové karty 10 000 kusů, přičemž k turistům se z něj dostalo zhruba 97 procent.

Do jisté míry ukončeným projektem je v tuto chvíli i tzv. Písecká bonusová karta, jejíž zavedení iniciovalo město Písek. Vznikla v roce 2012 a přinášela návštěvníkům zlevněné vstupné do kulturních institucí a památek v Písku i jeho nejbližším okolí. Karta byla v jednom ohledu poněkud specifická. Turista ji získal na základě toho, že při návštěvě jednoho z partnerských subjektů zaplatil vstupné v plné výši. Následně obdržel brožuru s nabídkou zvýhodněného vstupného do několika muzeí, galerií a zajímavostí turistické oblasti Písecko. Tak karta fungovala i po následující dvě sezony, aby se následně dočkala jedné zásadní inovace. V roce 2015 byla totiž papírová verze doplněna i virtuální variantou zakomponovanou do stejnojmenné mobilní aplikace. V tomto případě si turisté museli opět zakoupit v jednom z objektů plné vstupné a benefity následně získali tak, že si pomocí čtečky QR kódů aktivovali balíček ostatních bonusů. I když to tak zpočátku nevypadalo, virtuální varianta karty se ukázala být slepou uličkou vývoje. Jelikož bylo po uvedení on-line verze zaznamenáno za rok pouze 20 stažení, ­aplikace byla po dvou letech fungování zrušena. Naopak papírová brožura se setkala s poměrně značným zájmem. V již zmí­něném roce 2015 dosáhl její náklad 10 000 kusů, přičemž k turistům se z něj dostalo zhruba 97 procent. To, že celkem bylo uplatněno návštěvníky města pouze necelá tisícovka benefitů, je už však věc jiná. Podobná situace pak nastala i v následujícím období. Karta nadále fungovala a v roce 2018 do ní bylo zapojeno celkem 11 partnerských subjektů.

Se slevou do českokrumlovských expozic

 Naopak úspěšným projektem, který v letošním roce vstoupil do své již deváté sezony, je městská karta jedné z nejpopulárnějších destinací jižních Čech. Tzv. Český Krumlov Card vzešla ze společné iniciativy města Český Krumlov a místních kulturních institucí. „Inspirovaly nás obdobné projekty v zahraničí, především karty německy mluvících sousedů,“ řekl při jejich spuštění Daniel Kintzl, produktový manažer Českokrumlovského rozvojového fondu, který kartu vydal s cílem podpořit cestovní ruch v destinaci a zároveň přilákat i místní obyvatele do kulturních dominant města. „Chceme hlavně motivovat turisty k prodloužení pobytu či opakované návštěvě Českého Krumlova,“ dodal. Karta, jejíž planost byla 30 dní, byla představena v květnu 2011 a zaváděla do pěti objektů. Náklady na její spuštění dosáhly dle zástupců Českokrumlovského rozvojového fondu téměř 400 000 korun a v prvních letech provozu se karty každoročně prodalo okolo 2 500 kusů. V dalších letech pak došlo k mírnému nárůstu, stejně jako se poněkud pozměnily její technické parametry. Karta nyní funguje prakticky jako vstupenka do pěti místních muzeí či galerií za poloviční cenu. Zmíněnými objekty jsou Hradní muzeum a zámecká věž, Regionální muzeum v Českém Krumlově, Museum Fotoatelier Seidel, Egon Schiele Art Centrum a expozice nazvaná Život a umění v klášteře minoritů v českokrumlovském klášterním areálu. Od roku 2016 je navíc jako bonus nabízen volný vstup do Zahradního ateliéru Egona Schieleho, avšak pouze v letních měsících. Český Krumlov Card lze čerpat 12 měsíců od prvního využití, přičemž karta umožňuje jednorázový vstup do každého objektu. Je zároveň přenosná, ale pouze v dané cenové kategorii.

Lipno.card letos v novém

Jak se zdá, rok 2011 byl na představování všemožných turistických karet opravdu plodný. Ve stejné době jako výše zmíněný českokrumlovský projekt spatřila světlo světa i regionální karta v další velmi populární turistické oblasti, a to na Lipně. Aktuálně fungující karta se vyvinula z předchozí Lipenské karty realizované společností Lipno servis mezi lety 2008–2010. Příznačně nazvaná Lipno.card funguje od svého spuštění jako karta hosta. Proto ji ještě v nedávné minulosti bylo možné získat dvěma způsoby, buď zdarma u poskytovatele ubytování při rezervaci pobytu, nebo si ji zájemci mohli zakoupit za 149 korun u zapojených partnerů v celé oblasti Lipenska a na internetu. Karta byla nepřenosná, což znamená, že byla vystavena na jméno konkrétního člověka. Platila vždy od začátku listopadu do konce října následujícího roku s tím, že informační brožura k ní byla vydávána dvakrát ročně – s přehledem benefitů zvlášť pro letní a zvlášť pro zimní sezonu.

Lipno.card je dle svého provozovatele velmi úspěšným projektem. Kartu už si za dobu její existence pořídily statisíce turistů. Nelze se proto divit, že se v letošním roce dočkala inovace. Od 6. května 2019 vstoupila v platnost NEW Lipno.card, která oproti stávající verzi doznala zásadní proměny. Karta je nově nabízena zdarma, požadována je pouze vratná záloha ve výši 100 korun za fyzický čipový nosič s originálním číselným kódem. Kartu si je navíc nyní nutné pro uplatnění všech benefitů aktivovat na novém e-shopu, který společnost Lipensko spustila rovněž letos v květnu. I nadále zůstala karta nepřenosnou, avšak nově získala neomezenou platnost. Jedná se ve své podstatě o věrnostní program, který má turisty motivovat k opakovaným pobytům v oblasti Lipna. Aktuálně je v rámci letní sezony 2019 možné využít více než 30 různých benefitů ve formě zvýhodněných vstupů na řadu turistických atrakcí, dále slev na výpůjčku sportovního vybavení či jízdenky. Ty lze navíc využít opakovaně. „V zimní sezoně se z Lipno.card stane zároveň skipas, a lyžaři tak budou moct vyrazit rovnou k turniketům,“ doplnil mluvčí lipenského areálu Vojen Smíšek.

Po Vltavě i jejím břehu s výhodami

Svého vlastního zástupce jihočeských karet přidala v roce 2016 ještě destinační společnost mikroregionu Vltavotýnsko IN REGIO, která se pokouší propojit všechny aktivity spojené s řekou. A jednou z nich je právě virtuální turistická karta Vltava Card zakomponovaná do mobilní aplikace. Vzhledem k tomu, že se jedná o kartu pro oblast mikroregionu, odpovídá tomu do jisté míry i její charakter. Jedná se totiž ve své podstatě o informační systém, jehož součástí jsou i slevové balíčky tematicky vzájemně provázaných služeb. „Na zahájení plavební sezony 2016 jsme připravili balíček zdarma pod názvem ‚Poznej Vltavotýnsko‘. Další, který je zatím v jednání, bude zaměřen na letní aktivity. Postupem času budeme nabídku dále rozšiřovat,“ poznamenala Lucie Fialová, ředitelka společnosti IN REGIO při uvedení karty do provozu s tím, že jednotlivé slevy, které turisté naleznou v aplikaci, jsou vyznačeny v mapě a na ose řeky. Jakmile zájemce dorazí na žádané místo nebo akci, v mobilní aplikaci pomyslně „odtrhne“ kupon a slevu uplatní. Nejčastějším benefitem je zvýhodněné vstupné do různých turistických objektů či jízdné pro vyhlídkové plavby po Vltavě. Ještě v tom samém roce byl přidán druhý balíček služeb nazvaný Kolem Vltavy, přičemž v tomto nastavení funguje virtuální karta doposud.

Foto: Shutterstock.com, archiv

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více